Jag har blivit stoppad ett flertal tillfällen av polisen för olika kontroller, både med Tucsonen och IX35:an båda med xenonkonverterat halvljus, och de har aldrig kommenterat ljuset. Jag tror att bara allt lyser så bryr sig inte polisen om att kontrollera om det är orginalxenon eller konverterat, speciellt inte på nyare bilar som många ggr. finns både med halogen och xenon.
Enda problemet är nog bilprovningen. Så, andteg, jag kan verkligen rekommendera dig att xenonkonvertera halvljuset, speciellt om du kör mestadels på halvljus.
// Lennart
Annons
18
Till SuperMek:
Testa att gå till Mekonomen eller Biltema nära din ort (Stockholm) och prata!
Här i Malmö har vi båda företagen och det är samma skillnad som att gå till Bauhaus och K-Rauta vad gäller byggvaror - det ena säljer på att var billiga - det andra på att veta vad du behöver!(lite dyrare - men rätt!)
Sök upp närmaste "riktiga" biltillbehörsaffär där man knappar in regnr och följ deras råd!
@nders (andteg)
P.S. För övrigt gillar jag dina frågor i olika länkar och forum! (Sluta bara att skryt om att du fått din bil när min troligen är 3 månader iväg:)
Skall ge mer tips om fräck belysning när du lugnat dej! (Skulle va kul att se ett bra foto när du monterat det!)
With love!
@nders
Testa att gå till Mekonomen eller Biltema nära din ort (Stockholm) och prata!
Här i Malmö har vi båda företagen och det är samma skillnad som att gå till Bauhaus och K-Rauta vad gäller byggvaror - det ena säljer på att var billiga - det andra på att veta vad du behöver!(lite dyrare - men rätt!)
Sök upp närmaste "riktiga" biltillbehörsaffär där man knappar in regnr och följ deras råd!
@nders (andteg)
P.S. För övrigt gillar jag dina frågor i olika länkar och forum! (Sluta bara att skryt om att du fått din bil när min troligen är 3 månader iväg:)
Skall ge mer tips om fräck belysning när du lugnat dej! (Skulle va kul att se ett bra foto när du monterat det!)
With love!
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
19
Kopplade in helljuset för en stund sedan.
Blev nog lite fel i systemet eftersom ljuset "flipprar" en stund. Misstänker att parallella reläer är boven. Det blir en seriekoppling när det ljusnar.
Men när de slutar "flippra" är det lyse vill jag lova.
Mvh/e
Blev nog lite fel i systemet eftersom ljuset "flipprar" en stund. Misstänker att parallella reläer är boven. Det blir en seriekoppling när det ljusnar.
Men när de slutar "flippra" är det lyse vill jag lova.
Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK
Peugeot 107
Hobby 605 AK
20
Väntar med "spänning" och slår gärna "volter" om det fungerar med "(ström) styrka" - Nu va jag rolig -va!
Nej jag ser verkligen fram emot vad ni hittar för lösningar! Är trots Skåning mycket "nällad" på xenon.
LYCKA TILL!
:wow:
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
21
Tack för tipsen Anders. Jag skall besöka biltillbehörsfirmorna här runt byn för att se vad som kan utverkas. Vad gäller framförandet av nöjda kommentarer kan jag dock inte utlova en garanti att dessa inte publiceras från gång till annan... 
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
24
Berätta gärna hur du monterade denna ljusramp. Jag har en likadan men klurar över monteringen. Nummerplåtfästet är ju bara en vek plastbit som sviktar och svajar. De rejäla doningarna sitter ju i en balk ca en decimeter längre in i bilen. Min idé var att montera ljusrampen ovanför nummerplåten, men hur kan det göras på ett bra sätt?Erik Å skrev:...samt en EX 3000 B med 4 lampor från Extraljus.com
mvh / Christian
25
Ser inte "plastbiten" ut ungefär såhär?SuperMek skrev:Berätta gärna hur du monterade denna ljusramp. Jag har en likadan men klurar över monteringen. Nummerplåtfästet är ju bara en vek plastbit som sviktar och svajar. De rejäla doningarna sitter ju i en balk ca en decimeter längre in i bilen. Min idé var att montera ljusrampen ovanför nummerplåten, men hur kan det göras på ett bra sätt?Erik Å skrev:...samt en EX 3000 B med 4 lampor från Extraljus.com

Det går alldeles utmärkt att sätta skruv i den, och komplettera med stag - som jag gjorde i underkant!
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
26
Nja, en ix35 ser lite annorlunda ut.Skäreläjan skrev: Ser inte "plastbiten" ut ungefär såhär?

Så, hur göra? Jag är nyfiken på er lösning ni som har funnit en i en ix35:a
Senast redigerad av SuperMek den 26 sep 2010, 17:32, redigerad totalt 2 gånger.
mvh / Christian
27
Mycket intressant! Alternativet är ju att montera ett fördröjningsrelä som aktiveras först när motorn är igång. Då lär man ha stabil spänning, vilket är ngt som ballasterna uppenbarligen kräver. Då gäller det först att hitta +12V ngnstans med det villkoret (dvs ger +12V bara när motorn går).Erik Å skrev:Satte en 47 uF konding över bilens 12V lampmatning. Nu funkar allt som det ska, inget blinkande längre.
Xenon på både hel- och halvljus samt en EX 3000 B med 4 lampor från Extraljus.com
Mvh/e
Alternativet med kondingen är ju mkt fiffigare!
Var satte du kondingen? Inne i lamphuset kopplat över lampsockeln? Hur kom du fram till storleken på kondingen? Visa gärna formeln!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
28
Vete 17 om jag inte hade inhandlat en sådan här iallafall...?SuperMek skrev: Så, hur göra? Jag är nyfiken på er lösning ni som har funnit en i en ix35:a
http://www.kamaprodukter.se/index.php?pageid=163
181 Skäreläjan
Numera Jeep Cherokee -15
29
Jo, precis den har jag suttit och glott på hela helgen!Skäreläjan skrev: Vete 17 om jag inte hade inhandlat en sådan här iallafall...?![]()
![]()
http://www.kamaprodukter.se/index.php?pageid=163
mvh / Christian
30
Här ett exempel på vad som finns i Sthlms-trakten...!SuperMek skrev:Jo, precis den har jag suttit och glott på hela helgen!Skäreläjan skrev: Vete 17 om jag inte hade inhandlat en sådan här iallafall...?![]()
![]()
http://www.kamaprodukter.se/index.php?pageid=163Tusan om det inte blir en sådan till slut i alla fall...
http://www.blocket.se/stockholm/Frontba ... w=3&last=1
Den som här kallas "grov båge" tycker jag ser ganska tuff ut...?
181 Skäreläjan
Numera Jeep Cherokee -15