Annons

16
Lite uppdatering. Upplands Väsby Bil & Motor i Bredden (Ej ngt med Auto...) fick jag ett sms av igår. Din bil är klar på verkstaden. VI har öppet till 17.00......

Hmmm eller min vår son sa "Vad i helvete hände med kostnadsförslaget?" Han var med när bilen lämnades in och hör mig be dem speciellt att ringa och berätta vad felet vad och vad det skulle kosta först.

Så 2.100 kr för byte av rem och ngt hjul tror jag det var. Fick inte tag i gubben jag pratat med då jag lämnade in bilen. Jaha då kommer jag om en månad och hämtar den eftersom ni inte ringt med kostn.förslag sa jag. För pengarna är slut. Då fick jag besked att jag kunde få på fakt. med 30 dagar netto.

Kul eller hur? Nu är jag väl uppe i runt 15.500 kr i rep./bärning/hyrbilar mm på mindre än en månad om jag inte räknat helt fel.

Märsta Bilhus hörde av sig igår också. Ville inte ge mig något intyg. Vi har försökt få ersättning. De har sagt nej och vill vill inte ifrågasätta nejet fr Autoconcept. Jag hade ju papper på reparationen sa de. Vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnde.

MEN FÖR HELVETE JAG VET INTE OM EN "COIL ASSY-IGNITION" ELLER ETT "CABLE SET-H/T" GÅR UNDER MOTORBLOCK, MOTORELEKTRONIK ELLER RENT AV TILLHÖR AVGASSYSTEMET I GARANTIN. LIKADANT MED DE ANDRA DELARNA SOM BYTTS/REPARERATS. Kan inte någon av dessa herrar fatta det!!! :evil: :evil: :evil:

Be ARN om hjälp är ju lika misslyckat det så länge de inte har någon bilmekaniker anställd som kan säga om jag överhuvudtaget har ett case här och det är jag helt övertygad om att ARN inte har.

Så nu har jag köpt mig en reparationshandbok till Santan, på engelska och tillhörande engelskt-svenskt lexicon så nu får jag väl sätta mig och plöja igenom den för att se om jag blir något klokare. Nu vet jag ialla fall vilken rem som är bytt senast.

Undrar hur alla andra Svenssons gör när man blir nekad ersättning hos Autoconcept. Ger upp? Vi är ju inte bilmekaniker och kan ju inte säga emot alls? Känns bittert!
Santa Fe 2,4 GLS EX -03
Annons

17
2100 låter trots allt lindrigt i senaste fallet, dom brukar ju ta halva det bara för en felsökning.

du bör ställa ett välformulerat skriftligt krav på Autoconcept på motorreparationen , vänta en vecka på ett skriftligt svar. Sen anmäla dom till ARN , ibland räcker det för att dom skall backa, men tyvärr är försäkringsbolag och banker + parkeringsbolag och liknande röreleser de som är minst benägna att backa.

Men det kostar inget annat än din tid + frimärket

Bara hoppas att blien sköter sig nu då i fortsättningen

ps 'COLI ASSY IGNITION' är tändspolen , det andra är säkert tändkabeln

18
Vilken tråkig sits du har hamnat i! Det enda tips jag kommer på är att du drar detta med ditt försäkringsbolag, där du har helförsäkring, och så får de regressa lämpliga delar mot Autoconcept vartefter. Eftersom bilen är såld som ren.objekt har du rimligtvis inget att hämta hos säljaren.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

19
Jag har försökt det med. Men eftersom bilen gått mer än 12.000 mil (tror jag det var gränsen gick vid) så går tyvärr inte maskinskadedelen i försäkringen in där heller och täcker. Tyvärr.

Vet inte ens om jag har ngt case mot AutoConcept heller eftersom jag inte vet om reparationerna kan sorteras in under ngt i garantin.

Så nu har jag i princip gett upp. Orkar inte försöka mer. Det är stopp vad jag än försöker med och bilen står nu i garaget och samlar damm, avställd tills vidare, medan jag fortsätter och betalar av den i två år till, och under tiden samlar pengar till nya reparationer :cry: . Känns riktigt bittert kan jag säga.

Tycker inte den går bra nu heller (rycker fortf.) efter allt jobb på den och att klämma in fler ev. reparationer i ekonomin går bara inte.

Blir så jäkla avundsjuk när jag ser en Santa. Jag vill ju också kunna vara glad över min "nya" beg. bil och våga köra den, putsa på den och kanske styla den. Men ibland blir det inte som man tänkt sig.
Santa Fe 2,4 GLS EX -03

20
Det låter ju så sorgligt att du har "gett upp". Skulle det inte vara värt att i alla fall försöka med Autoconcept och om de vägrar, så skulle du fortfarande kunna kolla med Allmänna Reklamationsnämnden...
Har du köpt en bil för 65000 och säljaren har fixat garanti via tredje part så känns det självklart att du kan förvänta dig att bilen fungerar och att du får hjälp av garantin. Är det så att säljaren ansåg att det är ett renoveringsobjekt, så borde han inte sålt på dig ett garanti som är värdelöst utan påpekat att detta är ett renoveringsobjekt som du köper på egen risk...
:):):)

Sonata '97
Santa Fe CRDi '04

22
Ha ha. Ja det är en neverending story det här. Den rycker fortfarande när man kör den. Känns som den "missar någon tändning" ibland. (Låter det begripligt?) men ingen lampa tändes ialla fall innan jag reparerade fläktremmen/ställde av bilen. Alltid något. Kanske de andra två tändspolarna behöver bytas också?

Har kommit på att jag kan begära förtida återbetalning av skatt jag ska få tillbaka i december (Har ett litet företag och då får man tillbaka pengar så sent.). Ringde skatteverket igår och kollade om det var möjligt. Så fr.o.m. augusti SKA vi ut på vägarna igen Santan och jag (med pengar på fickan ifall något händer igen.)!! YEESSS!!
Santa Fe 2,4 GLS EX -03

23
Santa Sue skrev:Ha ha. Ja det är en neverending story det här. Den rycker fortfarande när man kör den. Känns som den "missar någon tändning" ibland. (Låter det begripligt?) men ingen lampa tändes ialla fall innan jag reparerade fläktremmen/ställde av bilen. Alltid något. Kanske de andra två tändspolarna behöver bytas också?

Har kommit på att jag kan begära förtida återbetalning av skatt jag ska få tillbaka i december (Har ett litet företag och då får man tillbaka pengar så sent.). Ringde skatteverket igår och kollade om det var möjligt. Så fr.o.m. augusti SKA vi ut på vägarna igen Santan och jag (med pengar på fickan ifall något händer igen.)!! YEESSS!!
Det finns bara 2 spolar, och dom är ju bytta ? om felet med ryckningen fortsätter bör du få en felkod att läsa av. Är det bara på låga varv? Det var någon här som hade det problemet att den gick ryckigt på typ 1500 varv...

Kan vara stiften också om inte dom är bytta, skall bytas varje 9000 mil

24
Bara två tändspolar. Ja du ser där hur mycket (dvs litet) jag kan om bilar. :oops: Men nu har jag lärt mig något nytt.

Tändstiften och kablarna bytta. Det var tändkablarna de fick felkod på andra gången sa killen när han visade mig det på gds:en. Därefter stod det "UPPKOPPLING GDS- FELKOD.PO35O IG .COIL CIRCUIT- MAL." på fakturan. Men sedan när de ringde så hade det helt plötsligt växt till att de behövde byta tändspolarna också. Detta var alltså rep. nr. 2.

Har tyvärr inte kollat vartalet just då utan dessvärre varit helt fokuserad på om motorlampan skulle börja lysa igen. Men det är både när jag kör på motorväg och även på lägre växlar när jag kör i villaområden. Hela tiden på jämn fart. Har försökt provocera fram mer ryckningar genom att gasa på rejält, på växlarna men då har den svarat bra även om jag tycker att den kändes mycket piggare efter första vändan på verkstaden.

Skulle vara intressant att komma över en sån där GDS som man kunde ha själv. Men med tanke på att man tar 760 kr för att koppla in den på verkstaden så är det nog inget att tänka på vår oss vanliga Svenssons ;)
Santa Fe 2,4 GLS EX -03

28
Nej märkte det igår kväll när jag gav mig f-n på att hitta en sådan. Biltema har en för 749 kr, så sonen ska dit under dagen och köpa en.

Trodde sådana här kostade massor med tanke på vad man betalr för avläsningen på verkstaden.
Santa Fe 2,4 GLS EX -03

29
Ingen felkod.

MEN sonen kopplade samman alla våra tre bilars konstiga ryckningar vid olika tillfällen och även motorstopp med en sak, JET-macken i Norrtälje. (Visste inte att han också haft liknande problem.) Alla bilarna hade tankats där precis innan vi fick någon form av motorproblem. Han beskrev samma problem med sin Saab med motorstopp (vilket jag inte fått nu sista gången) ryckningar, förlorad kraft men ok när man gasar på rejält.

Kan han ha rätt att det kan vara någon skit i eller annat problem med bensinen? Kan det vara så enkelt?

(Sonen kom just in och hade hittat felkod på sin egen 10 år gamla Saab 9-3, P0455. Och han kallar min bil för en " jxxla ris-kokare" Saabfantast som han är, hi hi :D )

SKitbra pryl den där läsaren. Känns faktiskt riktigt bra att ha skaffat en sådan. Nu kan man själv kolla koderna innan man lämnar in bilen om man får problem. Härligt!
Santa Fe 2,4 GLS EX -03