Annons

Vinterkörning

1
Jag har köpt en ny Santa Fe som förhoppningsvis snart levereras. Innan denna bil så har jag haft flera Nissan Terrano som varit mycket bra på vintern.Enligt ny test i Teknikens Värld så var ju "Santan" ingen succé på is.Jag hoppas inte att jag gjort ett dåligt byte.
Intruder02
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Intruder02! :D :D
Vill gratulera till bilen! :D :D
Jag har haft både en 03:a (SM) och har nu en 06:a (CM), och har aldrig haft problem med att ta mig fram på isigt underlag.
En del har ju problem vid t ex trafiksignaler, där det ofta bildas en riktigt hal yta, då många gasar fullt då de ska iväg... :roll:
Har visserligen inte kört ute i terrängen något nämvärt på det senaste, men en bekant har haft Terrano i många år, och där han kan köra, kan jag också köra...! 8)
(F ö har jag ingenting till övers för en del motorjournalister som skall vara "experter"! :doubt: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Hej Intruder02!

Jag tror att det är lite stiltje här på forumet nu i påskatider, brukar komma många svar annars.

Jag har bara kört 4wd sedan 2002 och min Santa Fé är första bilen med lite markfrigång...
Jag kan ju säga att begränsningarna på var jag kan ta mig fram, ligger mer hos mig än i bilen...
Trots det, så har jag inte satt mig fast ännu och då har ändå fått testa off-pist ett par gånger denna vinter.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

5
Hej Intruder02,

Jag körde under 7 år Santa fe, och jag körde fast...på Cooperträffen 2006. (Tråd från träffen finns här på forumet).
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=707

Skämt åsido, så länge Du är medveten om att Terrano och Santa fe har olika drivsystem bör Du klara Dig bra.

Själv har jag inte haft förmånen att ha den "nya" Santan, men jag slänger avundsjuka blickar på er som har en.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
Hejåvölkommen Intruder02! :D :D

Hoppas att du kommer gilla din bil. Komfortmässigt kommer du att märka stor skillnad mot Terranos stela bakaxel. Det framgår inte hur och var du kör, men tjälskjutna och leriga skogsvägar nu på våren är ingen match tycker jag.

Läs gärna på här om CMs 4-hjulsdrift. (sid 15 och framåt)

Du får återkomma när du har fått bilen och berätta om skillnader mellan CM och Terranon vad gäller framkomlighet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Hej och tack alla ni som Svarar!
Jag känner mig lugnare nu. Mina funderingar var hur bra "Santans" system var jämfört med Haldex system1 (dåligt) och Haldex senaste
(mycket bra). Vad jag förstår så är principen för Hyundaisystemet
och Haldex ungefär samma.

Tung

8
Hej

Jag har inte läst TV-testet, men till skillnad mot vad någon skrev ovan litar jag mer på vad journalister som testar bilar hela tiden skriver än somliga i forumet...

Santan är inte jättedålig i terräng och på is, men den är absolut inte heller jättebra om man säger så. På isigt väglag klarar man sig precis lika fint med tex. en Saab eller Volvo med ASR vad gäller själva framkomligheten. Accet blir förstås bättre med Santan och dess fyrhjulsdrift.
I djupare snö är Santan bättre, men markfrigången är inte mycket att hurra för och bilen är väl bred och tung i terräng.

Som sagt, kompromisser: Santan är en bra långfärdsbil med hyggliga egenskaper vid sidan av vägen, men det är absolut ingen terrängbil.

Sukken

9
Har tagit mig fram i vinter! :D
Vad är Haldex 1 för system?
Jag hade en Volvo XC70-03 med Haldex system o det fungerade klockrent!
-03 var första året som Volvo monterade Haldex.
From då heter modellen XC70 innan V70 XC.

Mvh Kurvan
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R M6 Comfort+ 2012
Hänger med ibland: Hobby 720 Ukfe -10