Annons

Forbruk på Santa diesel, kontra Vectra diesel

1
Får ta denne her, selv om jeg la den i en annen tråd..... den hører jo ikke hjemme der....

Jeg var jo just på tur, fra Kristiansand, på kryss av sverige til Stockholm, og videre østover, med bil og henger.... var jo til Minsk i Hviterussland, for et par uker siden..... fikk forresten prøve isen i østersjøen.... var jo spennde det.... for å kjøre ferge der, var jo som å kjøre snøscooter på fjellet...

Og en ting forundret meg veldig, på den turen, var vi to biler, med like skaphengere med dobbel aksel, jeg med santa'n, og min bror med sin 08mod Opel Vectra stv 2,0, 120 hk diesel. Begge skaphengerene var reg for 2000 kg

Vi hadde begge skiboks, og identiske hengere, og begge bilene og hengerene var tomme på vei til minsk...

Min santa hadde et forbruk på 0,95 pr mil, mens Vectra'n hadde et forbruk på 1,18 pr mil.... begge biler på piggdekk, og med sommerdekk på hengeren.....

Dette hadde jeg ikke regnet med.... jeg hadde trodd at min store og høye bil med 4x4, skulle drikke mest....

Vectra'n går nok billigest uten henger, helt klart.... men dette overrasket..
Annons

2
Har liknade erfaring, Vegard.

Santan och ett rimligt lätt släp gör knappt någon skillnad i förbrukning, men jisses när jag åkte upp till norrland med ett tomt skåpsläp efter min nya tjänsktebil - Passat Gas DSG 7.

Den går silkeslent och supersnålt - utan släp, men förbrukningen fullkomligt skenade med släpet på, trots att jag verkligen ansträngde mig att köra snålt.

Ansträngde mig - för det är ett elände att jaga gasmackar; kan man slippa en enda tankning så är mycket vunnet.

Men, från att kunna pressa ut 55 mil ur 31 kilostanken så hamnade jag nere på 22 - 25 mil. Psyko! :shock:

Släpkörning kräver riktiga bilar!

Hampe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting