Annons

Vindrutespolare

1
Mer tips än trix kanske, men med tanke på att några råkat för frusna spolarmunstycken lägger jag upp ett par bilder på hur det ser under plasten.

Slangen går från spolartanken i högra hjulhuset upp mot "A-stolpen".
(Till vänster i 1:a bilden alltså :-). Till höger är torkarmotorn...)
Där går den över vid gångjärnet till motorhuven o in under plastkåpan under vindrutan.
Kanske kan man dra om slangen så att den går "inombords" o upp till munstyckena?
Då borde strålningsvärmen från motorn hjälpa till att hålla slangen isfri, istället för att den ligger i hjulhuset o blir nerkyld av fartvinden?
Bild
Bild
Här ovan ser man slangstumpen som kommer ur hjulhuset.
Bild
Bild
Bild
[2026-07-29] På grund av spam, orelaterade poster och obefintlig moderering/blockering av dessa så tackar jag för mig. Ev länkar i poster kan fungera... eller inte...
Hyundaiforums guldår 2007-2010, ni som vet vet

Anders ;-)
Annons

Ventil

2
Jättefint med dessa bilder anders.

Jag begriper mig inte på spolarna. Är det inga fler som har problem med dem?

Nu har jag haft i närmast koncentrerad spolarvätska då det varit minus 24 ute, och som vanligt rinner det på bakrutan, men inte fram. Mitt knep att spola bak och sedan fram funkar inte när det är så kallt. Bara upp till cirka 7 grader.
Kan det vara en slang av dåligt gummi eller ventil, eller svaga spolarmotorer?
Överlag är det ju tämligen underligt materialval på våra koreaner. Jag tror inte att de stora kemiföretagen säljer premiumprodukter till Korea. Så jag kan tänka mig att det är en slang eller ventil som blir för hård eller drar sig samman. 24 minus tvivlar jag på att man testar de här bilarna i överhuvudtaget.
Vad gäller motorer till Santans elhissar, vindrutetorkare osv. känns de ju också väldigt klena så fort det blir kallt. Kanske är det fel fett/olja vid axlarna. Det var väl sådant italienaare, fransmän och andra misslyckades med på sina märken under 50-70-talet.
Tids nog lär sig väl koreanerna. De får kanske lite know-how via Kina om de köper Volvo....

Tyvärr - jag orkar inte bry mig mer. Även om jag gillar mycket hos Santan är det risk att det blir Tyskt i framtiden. Jag har helt enkelt inte tid och ork med sådant här trams. Och trafikfarligt är det.

/Sukken

3
Nej, jag har inte märkt av något sådant än.

De första åren stod bilen ute i carport utan att bråka (mer än larmet någon gång. Det visade sig vara kontakten till motorhuven som geggat igen)

Jag försöker se någon logisk förklaring men kan inte komma på någon. Att det hjälper att spola bak först begriper jag inte alls, det är väl samma vätska o två olika pumpar.
I så fall skulle jag gissat på dålig kontakt, jordfel eller liknande. Då kan det hjälpa med att en annan strömförbrukare används först.

På vår amerikanska motsvarighet till forumet tyckte någon att spolarmotorerna är förbrukningsvaror dock.

Det måste vara något annat fel, koncentrerad t-blå ska f*n funka...
Senast redigerad av anders den 11 jan 2010, 08:17, redigerad totalt 1 gång.
[2026-07-29] På grund av spam, orelaterade poster och obefintlig moderering/blockering av dessa så tackar jag för mig. Ev länkar i poster kan fungera... eller inte...

Anders ;-)

4
God fortsättning! :D
Nä, jag har inte heller märkt av några problem med spolarna...?
Visserligen var det inte mer än 11 minus när jag var ute senast, men de funkade utmärkt i 90 km... 8)
Däremot luktade det ordentligt med sprit inne i bilen en kort stund...! :biggrin: :biggrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Ventil

5
Suzuki skrev:Jättefint med dessa bilder anders.

Jag begriper mig inte på spolarna. Är det inga fler som har problem med dem?

Nu har jag haft i närmast koncentrerad spolarvätska då det varit minus 24 ute, och som vanligt rinner det på bakrutan, men inte fram. Mitt knep att spola bak och sedan fram funkar inte när det är så kallt. Bara upp till cirka 7 grader.
Kan det vara en slang av dåligt gummi eller ventil, eller svaga spolarmotorer?
...

/Sukken
Vad säger verkstan om problemet?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Fick chansen att testa nu under "liknande förhållanden", dvs -16grader och 90km/h fartvind och... ingen spolning fram.

(-16grader o 90km/h ger en upplevd kyla motsvarande minus 45-50 grader...brrr)

Bak fungerade det sådär. Jag skulle inte kalla det för spolning, men det kom ju något i alla fall.

Nu var det säkert så att min blandning inte var tillräcklig, skulle gissat på att den klarar ner till minus 12-14 och att det kom bak men inte fram antar jag beror på att slangen går inombords och hinner värmas upp.

Så fort jag stått still en stund så fungerade det även fram.

Har ingen aning om vad man kan dra för slutsats av detta mer än att slangen till vindrutespolarna kanske är lite feldragen.

Anders ;-)

minus

7
Det kan inte vara så att värmen från kupén bidrar till att det rinner vatten bak. Jag har testat från start i 22 minus och haft nästan koncentrerad spolarvätska. Det rinner som du säger lite därbak. Men aldrig fram.
Det är väl skilda pumpar för fram och bak,? Jag gissar att främre pumpen är klen, ungefär som fönsterhissarna. De orkar ju inte riktigt när det är kallt. Även vindrutetorkarmaskineriet fram verkar ha väldigt klena elmotorer, och sedan har vi ju trasslet med bränsleluckan när det är lite kallt.
Känns igen från japanska bilar från förr. Kan ju bero på dåliga oljor/fett som inte klarar kylan.
Konstigt, för dieselmotorn kommer ju igång finfint, så startmotor-batteri verkar ju genomtänkt.

Sukken

Re: minus

8
Suzuki skrev:Det kan inte vara så att värmen från kupén bidrar till att det rinner vatten bak. Jag har testat från start i 22 minus och haft nästan koncentrerad spolarvätska. Det rinner som du säger lite därbak. Men aldrig fram.
Det är väl skilda pumpar för fram och bak,? Jag gissar att främre pumpen är klen, ungefär som fönsterhissarna. De orkar ju inte riktigt när det är kallt. Även vindrutetorkarmaskineriet fram verkar ha väldigt klena elmotorer, och sedan har vi ju trasslet med bränsleluckan när det är lite kallt.
Känns igen från japanska bilar från förr. Kan ju bero på dåliga oljor/fett som inte klarar kylan.
Konstigt, för dieselmotorn kommer ju igång finfint, så startmotor-batteri verkar ju genomtänkt.

Sukken
Jag har kollat och det är en pump som beroende på rotationsriktning pumpar till vindruta eller bakruta. Detta är en vanlig lösning som sparar in pengar för bilfabrikanten istället för att ha dubbla pumpar.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

Pump

10
Jag har kollat och det är en pump som beroende på rotationsriktning pumpar till vindruta eller bakruta. Detta är en vanlig lösning som sparar in pengar för bilfabrikanten istället för att ha dubbla pumpar.
Tack Classe för detta. Det förklarar ju en hel del, fast inte varför min pump således bara går åt ett håll numer då :?

Skall undersöka detta. Kan ju vara ett relä som spökar i så fall, eller en dålig kontakt.

Re: Vindrutespolare

11
anders skrev:Mer tips än trix kanske, men med tanke på att några råkat för frusna spolarmunstycken lägger jag upp ett par bilder på hur det ser under plasten.

Slangen går från spolartanken i högra hjulhuset upp mot "A-stolpen".
(Till vänster i 1:a bilden alltså :-). Till höger är torkarmotorn...)
Där går den över vid gångjärnet till motorhuven o in under plastkåpan under vindrutan.
Kanske kan man dra om slangen så att den går "inombords" o upp till munstyckena?
Då borde strålningsvärmen från motorn hjälpa till att hålla slangen isfri, istället för att den ligger i hjulhuset o blir nerkyld av fartvinden?
...
Här ovan ser man slangstumpen som kommer ur hjulhuset.
...
Berätta anders varför du river i bilen! Du har ju garanti. Nytt belysningsprojekt på G? :D
Toyota Auris 1.8 HSD -13

12
Hehe... Nej...eller ja... fast rivningen denna gång var i rostskyddssyfte.

Skulle "bara" ta bort torkararmarna och fetta in splinesen men när de var borta var det ju en bit av en kaka att riva lite till för att kika på Sukkens trassel... och så lägga på lite olja på plåtskarvarna där under o runt vindrutan på samma gång.

Med lite högre koncentration spolarvätska i blandningen så funkar mina spolare klockrent ner till -18.
Tror tyvärr Sukken fått en dålig pump eller så var inte alkoholen helt filtrerad när den tappades på dunk :wink:

Anders ;-)

13
anders skrev: ...eller så var inte alkoholen helt filtrerad när den tappades på dunk :wink:
Nä, just det... Det är inte till att bara hälla genom en limpa - det ska igenom aktivt kol också... :idea: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
Skäreläjan skrev:
anders skrev: ...eller så var inte alkoholen helt filtrerad när den tappades på dunk :wink:
Nä, just det... Det är inte till att bara hälla genom en limpa - det ska igenom aktivt kol också... :idea: :lol:
Eller så är det ungarna som har snott spriten och lämnat vattnet kvar till pappa... :wink: :wink:
Toyota Auris 1.8 HSD -13

Mer trassel

15
Jag var ute en längre sväng häromdagen och fick de främre munstyckena att spruta med mitt lilla trix. Gick även att höra på surr i radion! att pumpen gick, även när det ibland inte kom någon vätska fram.
Så helt plötsligt lade bakrutetorkaren - och pumpen av.Intressant.
Har inte hunnit leta säkring än, men i instruktionsboken står inget om säkring till spolarpumpen alls. Däremot en till bakrutetorkaren.
Jag tycker det borde finnas något relä som styr detta dessutom.
Någon som råkat ut för trasig säkring här?
Sukken