Annons

16
Enterprise skrev:
Leha skrev:Att man kan få svar på så mycket. Nästan som 118118 :D
Lena
Va, :? :shock: , nästan som 118118. När det gäller Santa Fee så tror jag nog att du får mycket bättre svar här än på 118118, eller hur vänner? :D
:lol:
Jaa, mycket bättre - och det gäller alla Hyundai-modeller verkar det som - och så lär man ju känna en sån massa trevliga människor...! :D :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

18
Leha skrev:Det var bara ett försök till ett skämt :D :shock: /Lena
Det förstod vi mycket väl...! :lol: :D Mera sådant...! :wink:
Att trådarna ibland halkar in på ett litet "stickspår", är något som man får vänja sig vid, och inte ta illa upp! :D :wink:
HUMOR är något av en ledstjärna här på Forumet, det har Du redan kommit underfund med...! :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Rycker

19
Hej min Santa rycker vid körning,frun var på verkstaden i dag,det fanns ett fel i någon data box,verkstaden bestälde en ny box,så vi får se hur det går när den är bytad,ryckningarna kom vid 80km,men vi körde ca 150 mil med husvagnen o då ryckte det aldrig,skumt fel

20
Hej
Äntligen någon med liknande felsymptom. Vad är det för motor och växellåda du har?
Jag har en disel med automat -08. Var på verkstad med den i torsdags för ryckningarna och dom uppgraderade egr ventilen sa dom. Det blev inte nåt bättre. Enda skillnaden i bilen var att den blev slöare :x Den verkar liksom lobotomerad på nåt vis, liksom. Förmodligen har dom gjort den okänsligare för olika påverkan tex gaspådrag.
Jag ska ringa dom imorgon för att berätta det och för att få en ny tid. Antar att det kan bli tidsödande att få åtgärdat men man kan ju inte ge sig med det.
På vilken verkstad har du haft bilen?
mvh Lena

24
Bilen ska in på verkstan 7okt för byte av en cambus box,boxen skickar fel info vidare,entligt verkstaden är det här felet ovanligt,men har förekomet i Stockholms trakten, bilen är en Hyundai Santa fe 2.2 CRDi A5 2008, vår verkstad Hyundai Huset i Lund, troligen kommer förbrukningen sjunka något,i dag drar den 1lit landsväg körning.Med 1800kg husvagn drar den 1,45 mil

Svaga ryck

26
Hur har det gått med ryckigheten?

Min bil, en -07 diesel med automat har också ryckt som Lena beskriver, och gör det lite grand fortfarande. Men mycket sällan.
Mitt stora problem var dock att den inte drog alls, tex. vid stopp i vägkorsning. Man fick varva upp i manuellt läge för att få fart.
Vi upptäckte att det fattades ca en halv liter olja i växellådan. Det fylldes på, men hjälpte inte.
Mjukvaran uppdaterades och detta gjorde bilen som ny igen.

Nu efter ca 400 mil börjar det dock kännas lite slött igen när man skall igång från stillastående, så jag är rädd att problemet kommer tillbaka.

Någon annan som känt av denna "slöhet"? eller har en lösning?

Någon nämnde dieselfiltret. Det är väl vattenavskiljaren som avses?
Jag kollade detta förra gången bilen trasslade men kunde inte märka något galet där.

Sukken

27
Verkstan uppgraderade egr ventilen sa dom men det blev inget bättre med ryckigheten.
Men nu har det gått en hel vecka utan symptom. Men det kommer säkert tillbaka.
En långsökt tanke kommer då ifall om ac:n skulle vara inblandad på något sätt.
Kanske den tar precis den effekt som behövs för att momentet ska hamna precis i det område då problem uppstår. :roll:
I alla fall har jag fått en ny tid den 21:a oktober för nya åtgärder.
Ska bli intressant att höra hur det gått för Jaggan.
Vad var det för mjukvara som uppgraderades på din bil Sukken?

Lena

ryck

29
Jag tror att mjukvaran för både motor och växellåda, om den inte är gemensam, blev uppgraderad.

Intressant tanke att AC:n kunde vara inkopplad, men om man stänger av den påverkas ju inget.

Ett fenomen jag grubblat över är om antislirsystemet kan gå in när det inte skall. Tex. när man skall igång?

Mina bakre bromsbelägg gav ju upp helt oväntat. Kanske nyper bromsarna åt vid start? Skulle kunna förklara slöheten vid start.

En bekant råkade ut för ett missöde - hål i vägen - på en merca och det uppstod allehanda svårförklarliga problem. Bilen bromsade sig själv och fick köras iväg på lastbil...

Sukken