Annons

Problem vid fullt rattutslag tex usväng (CRDi Automat)

1
Tjena!
Blir verkligen tokig på santan när man försöker göra en usväng i en lite pressad situation.

1. Händer inte ett smack första sekunden man trycker på gasen(känns som en sekund iaf...) och då menar ja inte turbo lagg utan verkligen död.
2. Går inte att komma iväg om man inte gasar på lite vilket resulterar i hjulsläpp(kanske inte framhjulen men nånstans tappar den driv till marken iaf...) och det smäller o har sig om transmissionen... detta går ju självklart att undvika men då får man inte ha mer än 10% gas och vänta en evighet...

Inte bara jag som kör hetsigt och har märkt detta far min upplever samma problem...

Någon som känner igen sig eller har nån aning om vafan som är fel?

Framvagnen har även börjat klappra igen... har redan bytt krängningshämmarstag(fram) runt 4-5k mil nu är den uppe i ca 7k...

//Danne
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive
Annons

4
Danne_gg skrev:Tack för tipset.

Både ja och nej... Transmissionen och motor beter sig fint vid alla situationer förutom just stillastående / långsam körning vid fullt rattutslag... även uppväxling till 2an / ner till 1an i automatläge kan smälla rätt fint ibland...
tycker själv att autolådan kunde bete sig lite som den ville ibland..
men smällar i framvagnen har jag ej varit med om... :)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

5
Martin.n skrev:
Danne_gg skrev:Tack för tipset.

Både ja och nej... Transmissionen och motor beter sig fint vid alla situationer förutom just stillastående / långsam körning vid fullt rattutslag... även uppväxling till 2an / ner till 1an i automatläge kan smälla rätt fint ibland...
tycker själv att autolådan kunde bete sig lite som den ville ibland..
men smällar i framvagnen har jag ej varit med om... :)
Smällar är väll kanske att överdriva... men låter inte bra om man uttrycker det så:P Och är självklart inte alltid men att det förekommer är illa nog...

Va uppe på Bilia idag(enda som servad Hyundai på denna sida av Stockholm numera...) Och pratade med en service rådgivare eller vafan det kallas... han frågade mig om Santa Fe'n va fyrhjulsdriven....

Jag verkligen avskyr att Hyundais service och kundmötande gått från att ha varit riktigt bra till totalt värdelöst!... Och självklart tog ja min bil o inte farsans så kunde ju inte få dem att kolla på skiten heller... får se om dom får kolla upp på 7.5k servicen eller hur de blir...

orkeslös

6
Ditt problem med att inget händer när man trycker på gasen låter ju som mitt bekymmer beskrivet under tråden "orkeslös cdri".

Min bil drog inte alls vid stopp även när hjulen stod rakt, utan man var tvungen att varva upp och ibland växla manuellt.

I mitt fall uppgraderades ju programvaran och bilen blev riktigt bra.

Senaste dagarna, och efter några hundra mil har jag börjat få en otäck känsla av att felet är på väg tillbaka igen. Jag bor högt upp och man känner väldigt väl om något inte är som det skall i motlutet....

Skall snart ned på autobahn så vi får väl se hur det går.

Sukken

Re: orkeslös

7
Suzuki skrev:Ditt problem med att inget händer när man trycker på gasen låter ju som mitt bekymmer beskrivet under tråden "orkeslös cdri".

Min bil drog inte alls vid stopp även när hjulen stod rakt, utan man var tvungen att varva upp och ibland växla manuellt.

I mitt fall uppgraderades ju programvaran och bilen blev riktigt bra.

Senaste dagarna, och efter några hundra mil har jag börjat få en otäck känsla av att felet är på väg tillbaka igen. Jag bor högt upp och man känner väldigt väl om något inte är som det skall i motlutet....

Skall snart ned på autobahn så vi får väl se hur det går.

Sukken
Är inte riktigt samma sak endå... Detta känns mekaniskt snarare än styrbox relaterat... TEX när man backar ut från ena parkeringen hemma. då äre full sväng + att det lutar lite uppför. framhjulen står på gräs och bakhjulen på grus. hur mycke man än smyger med gasen så går det inte att komma loss utan att ett bakhjul spinner till. försökte flera ggr med 5% gas o vänta men då står den bara still....

Och nu har även lite andra fel kommit på bilen... gnissel vid rattstången igen. + diverse missljud vid full sväng och rull då.

Sen gasen när man tycker ner den mer än 50% så tar de emot man får liksom stampa till lite för att trycka ner den o verkar inte ligga nå skit i vägen heller!

9
Martin.n skrev:Gnissel vid rattstången känner man ju till.. ;)
illa... Men fan Martin illa att du är jobb och Fe lös! framförallt Fe lös! Men jobb löser sig nog snart och även en trevlig 205hk 2.2l Rdiesel Fe?;)

Körde med Hyundai mekaniker på Bilia Nacka idag(jävla idioter till service rådgivare... vill ju snarare käfta en ge än service...) Vi körde runt på parkeringen stanna>fullt rattutslag > smygstart = ryck/smäll i driv linan så båda kände varje gång vid 9/10 starter...

Läten

10
Ånej. Gnissel i rattstången hade jag på Saab 1970....
Jag funderar på en sak.När det jäklas då du svänger: Hur är dina däck?

Min Santa har ju kinkat ibland. Just nu har den ganska nedslitna däck. Det kan dels ge olika omkrets som skapar problem med fyrhjulsdrift. Dessutom kan ökad anliggningsyta med slitna däck "bromsa". Jag hade sådana problem meed en fyrhjulsdriven Toyota på 80-talet minns jag.

Sukken

Re: Läten

11
Suzuki skrev:Ånej. Gnissel i rattstången hade jag på Saab 1970....

Min Santa har ju kinkat ibland. Just nu har den ganska nedslitna däck. Det kan dels ge olika omkrets som skapar problem med fyrhjulsdrift. Dessutom kan ökad anliggningsyta med slitna däck "bromsa". Jag hade sådana problem meed en fyrhjulsdriven Toyota på 80-talet minns jag.

Sukken
Visst är det mindre i fram men kanske 1-2mm och det är väll iaf 3-4mm kvar fram 5-6mm kvar bak. Asså det är precis när bilen ska rulla igång som skiten hoppar till.... när jag har snott riktiga parkeringen så får ju farsan stpå på gräset. och då när man backar ut på grus vägen så syns detta tydligt... båda bakhjulen hade släppt i typ 1-2dm där gruset va upprivet på ett precist ställe... när man smyger ut och detta va demonstrations ut backning med varm motor och låda!

Så frågan är vad som behöver bytas och hur lång tid det kommer att ta...

Någon som har koll på hur det är med hyrbilar när den är inne på garanti rep? Gratis? hur länge? Vore ju inte så kul om man skulle av med bilen i veckor i väntan på delar liksom

Re: Läten

12
Danne_gg skrev:
Suzuki skrev:Ånej. Gnissel i rattstången hade jag på Saab 1970....

Sukken
Visst är det mindre i fram men kanske 1-2mm och det är väll iaf 3-4mm kvar fram 5-6mm kvar bak. Asså det är precis när bilen ska rulla igång som skiten hoppar till.... när jag har snott riktiga parkeringen så får ju farsan stpå på gräset. och då när man backar ut på grus vägen så syns detta tydligt... båda bakhjulen hade släppt i typ 1-2dm där gruset va upprivet på ett precist ställe... när man smyger ut och detta va demonstrations ut backning med varm motor och låda!

Så frågan är vad som behöver bytas och hur lång tid det kommer att ta...

Någon som har koll på hur det är med hyrbilar när den är inne på garanti rep? Gratis? hur länge? Vore ju inte så kul om man skulle av med bilen i veckor i väntan på delar liksom
Vedr leiebil, så er vel det forskjellig rundt om, men jeg har det i kjøpekontrakten på bilen, at de skal holde meg med leiebil, dersom ikke jeg kan lastes for feilen, og at reprasjunen utføres hos merkeverkstedet.....

autobahn

14
Kul som vanligt att testa Santan på Autobahn.
Motorn fungerade som den skulle, apropå diskussionerna tidigare. Fast den nya motorn som skall komma blir minst sagt välkommen.

Sukken

15
Va skrämmde du upp santan i på autobahn då tro?:)

Och ja ska bli kul o provköra nya santan sen om nån månad o se hur det känns!:) Bilen ska förövrigt in på verkstad imorn... Får se om vi får tillbaks den imorn också eller om den blir kvar där...

Tur att vi har Ådin iaf när man bor som man bor... eller kan man kräva ut lånebil om bilen blir kvar?(fortfarande nybilsgaranti)