Annons

kopplingsbyte på goodwill/förlängd garanti?

1
Har läst lite snabbt kring detta med kopplingsproblematiken. Klockan är sen och orkar inte läsa mer... :oops:
Min SF är -03 , ca 13500mil, servad ordentligt hela vägen. Nu verkar kopplingen vara sliten enl. verkstan och frågan dyker ju då upp; Jag har den gamla modellen av koppling. Tror ni jag kan få den bytt till den nyare versionen på gooodwill/förlängd garanti?
Har för mig att jag läste att oavsett årgång o miltal, så var den bara servad ordentligt så kunde man få byte?
Kopplingen går lite hackigt genom dragläget.
Annons

Re: kopplingsbyte på goodwill/förlängd garanti?

2
douglas72 skrev:Har läst lite snabbt kring detta med kopplingsproblematiken. Klockan är sen och orkar inte läsa mer... :oops:
Min SF är -03 , ca 13500mil, servad ordentligt hela vägen. Nu verkar kopplingen vara sliten enl. verkstan och frågan dyker ju då upp; Jag har den gamla modellen av koppling. Tror ni jag kan få den bytt till den nyare versionen på gooodwill/förlängd garanti?
Har för mig att jag läste att oavsett årgång o miltal, så var den bara servad ordentligt så kunde man få byte?
Kopplingen går lite hackigt genom dragläget.
Nei, jeg tror ikke det.... Koplingen er en slitdel, og etter 6 år, og 13500 mil, er det ikke uvanlig at en kopling kan være utslitt....

4
Jag tror aldrig Hyundai bytte dessa på goodwill om det inte var problem med kopplingen med den aktuella bilen. och det var nån bortre gräns också när dom tog haverierna , typ 2006 nån gång?
Om du söker på 'koppling' på forumet trorjag den infon finns här.

Inte en chans att du får detta från Hyundai nu , jag har också en 03 med 14000 som börjar bli slut.

Förresten, enligt min verkstad var det akut redan i Januari, men jag har åkt 1000 mil till sen dess och det har inte blivit värre.

Har forskat en del , och materialet går ju på runt 6-7 tusen inkl det nya svänghjulet, sen skall det vara c:a 7 timmar jobb... utan några specialverktyg men mycket skruvande.

har fått pris från 12-16 på auktoriserad och runt 10 av icke auktoriserad.

5
Hei

På min første santa-fe CRDI, blei clutsjen og svinghjulet skiftet på garanti, jeg hadde ingen problem med dette, men forhandleren valgte og skifte clutsj alikevel..... bilen var vel da gått ca 6500 mil, og jeg trakk jo mye 2000 kg med denne bilen....

På min neste santa, en SM 06 CRDI VGT, tok de ut girkassa, og skifta den på garanti, når bilen hadde gått ca 8500 mil, jeg var der ute en tur, og ba de skru av clutsjen, siden det var oppe alikevel.... plata var da ca halvslitt, og jeg valgte å hive inn ny clutsj, siden det var åpent, og det kun ville koste meg deler... også denne bilen hadde trukket svært mye tungt.... dette var jo bare noen mnd før jeg solgte bilen, så det var kansje unødvendig, men ny eier fikk i hvertfall en bil det ikke var slurvet noe med....

Re: kopplingsbyte på goodwill/förlängd garanti?

6
douglas72 skrev:
douglas72 skrev: Har för mig att jag läste att oavsett årgång o miltal, så var den bara servad ordentligt så kunde man få byte?
:roll: kommentarer till detta, om jag läste/kommer ihåg rätt.. :?
gäller det fortfarande isåfall?
Tviler nok på at det er noen form for livstidsgarnti på noe som er en slitedel...... og det er jo en clutsj........

Men for all del, du får ikke annet enn et nei, om de ikke svarer ja til å ta en sånn garanti-sak..... koster jo ikke noe å spørre....

7
japp, korrekt av er. Ringde och frågade och e går inte med på att ta detta på en så gammal bil.
Tydligen hade de 1 år extra garanti på kopplingen (dvs 4år) pga de problem som var. Men det är överspelat nu.

8
douglas72 skrev:japp, korrekt av er. Ringde och frågade och e går inte med på att ta detta på en så gammal bil.
Tydligen hade de 1 år extra garanti på kopplingen (dvs 4år) pga de problem som var. Men det är överspelat nu.
Douglas 72

Når de skiftet clutsj og svinghjul på min, så oppgraderte de og noe programvare på motoren, bilen ble betydelig sterkere på helt lave turtall, og ble mye mer anvennelig, og lettere å ta igang..... dette var noe som var i den saken som skulle skiftes når det var garantisak.... det nye svinghjul og clutsjen, tålte rett og slett mer dreiemoment i starten....

Dette mener jeg var ei fil, de lasta inn raskt, og som de fikk fra importøren..... Mener jeg har skrevet om dette for en del år siden her inne..... på den tiden jeg gjorde det der på den jeg hadde da....