Annons
Annons

2
Jag har problem med att snön fryser till is på framrutan när jag kör i snöstorm....
+ är att jag tar mig fram i snöstormen.... ;)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

3
Martin.n skrev:Jag har problem med att snön fryser till is på framrutan när jag kör i snöstorm....
Har du inte uppvärmda nedre delen av vindrutan? :shock: Konstigt.....

Själv känner jag att det är något fel med bromsarna. Det känns som att bromsskivor är slitna. Jag har en liten konstigt känsla när bromsar (fast inget missljud) . Har vi i Santan nån varningslampa som talar om slitna bromsar? Hur ofta måsta man byta bromsdelar?
Bild

4
På min SM finns ingen varningslampa för bromsarna, däremot en slitagevarnare. En liten metalltunga som går emot skivorna när backarna håller på att att slut. <då skrapar det så man tror att det går metall mot metall.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

5
Alexandr skrev:
Martin.n skrev:Jag har problem med att snön fryser till is på framrutan när jag kör i snöstorm....
vad menar du med det? :?:

6
Martin.n skrev:
Alexandr skrev:
vad menar du med det? :?:
När man sätter på uppvärmning på framruta då nedre kanten av framrutan blir varm. Som leder i sin tur till uppvärmning av hela framrutan.

Så här står i Faktbladet till Santa Fe på Hyundai websida:

Eluppvärmning för backspeglar (vidvinkel)
och vindrutans nederkant (torkarposition)

Rätta till mig om jag säger fel. :wink:
Bild

8
Ja den tar bort lätt imma.... men is och snö funkar det dåligt..
vindrute torkarna, drar snön med sig upp och ner till en fin is skorpa...
dock inget problem i mitten på framrutan, utan på bara på sidorna (mitt i synfältet...) :twisted:
sist fick jag problem när jag for till fjälls... det va inget kul att stanna flera gånger för att skrapa rutan mitt i en snöstorm...

9
Kan någon berätta för mig, om denna uppvärmningen består av "trådar", liknande de i bakrutan? :?
I det läget, då mina vindrutetorkare är i viloläge, är rutan "svarttonad";
Jag ser inga trådar, och har inte heller haft så mycket snö på bilen att jag kunnat kolla om där finns några.
(Bilen står ju i garage året om...?)
I handboken står det bara, att backspeglarna och bakrutedefrostern går på samma knapp, och slås av automatiskt efter 20 minuter.
Inte ett pip om något i framrutan...?
Är detta årsmodellbetingat, eller har jag det ändå, fast jag inte kan finna några trådar...? :? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Hmmmm....har aldrig upplevt likadant problem med snö i is på sidorna av framrutan....och har aldrig hört om det i annat rysk forum heller....men tro mig de har ganska mycket snö där uppe....kanske för att jag kör mest i Stockholm trakten....
Bild

12
till Skäreläjan

Jag har inte sett några "trådar" i framrutan...men jag kan gissa att den uppvärmas med blåsningen innefrån...från motorhuven...hur annars? :roll:
Bild

14
anders skrev:Trådarna syns bäst innefrån, 2-3st 1mm breda trådar precis där torkarna ligger i viloläget.
Förlåt...De syns inte alls innefrån...mindre kvalificerad gissning av mig...

Syns bäst utifrån! (Någon gång ska jag låna en ordbok och lära mig skillnaden...)
Bild
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

15
:shock: :shock:
Sådana trådar har inte jag på min...!? :roll:
Då måste det ha med årsmodellen att göra, tror jag...? :?
Är det någon mer med CM som ser dessa trådar för första gången? :mrgreen: :mrgreen:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"