Annons

D.I.Y montering frontbåge

1
Jahopp, då var det dags att skruva lite igen. Detta är helt och hållet Svartbjörns fel/förtjänst då det var hans bilder från IKEA-parkeringen:D i Kalix, som övertalade mig att jag behöver en båge jag med.
(Man kan ju alltid diskutera det verkliga behovet, men jag behöver ex-ljus och någonstans att sätta dem. Plåt-bakom-nummerskylts-tricket har jag testat och måttligt impad av...)

Det var egentligen inga problem att montera själv då instruktionerna var fullt begripliga, men för att klara det på en timme som det står, får man nog gjort det några gånger först.
Tog nog tre timmar för mig, inkl dragning av kablar till ex-ljusen. Ex-ljusen är "vanliga" Bosch, Lightforce är lite över min budget och behov.

Det som kanske verkar avskräckande är att man måste lyfta av hela fronten för att kunna montera fästena, men har man en polare som kan hjälpa till och lyfta är det inte speciellt svårt. Ett besök på HMA-service hjälper en bra bit.
Bild
Senast redigerad av anders den 16 nov 2008, 18:17, redigerad totalt 2 gånger.
[2026-07-29] På grund av spam, orelaterade poster och obefintlig moderering/blockering av dessa så tackar jag för mig. Ev länkar i poster kan fungera... eller inte...
Hyundaiforums guldår 2007-2010, ni som vet vet

Anders ;-)
Annons

4
ClasseClas skrev:Bra jobbat anders! Du bangar inte att skruva lite i bilen. 8)
Nepp. Då har jag bara mig själv att skylla.
Men det är klart, vissa saker ska/bör man inte ge sig på som "glad amatör".
:wink:
[2026-07-29] På grund av spam, orelaterade poster och obefintlig moderering/blockering av dessa så tackar jag för mig. Ev länkar i poster kan fungera... eller inte...

Anders ;-)

5
Så sant...! :oops:
Men visst blev det snyggt! :D :D
Fint jobbat, Anders! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Nu lyfter norrbotten på hatten!

Snyggt jobbat Anders, hade själv inte ens funderat på att göra det själv så jag blir mkt impad. Det blir rejält och kraftfullt med ljusbåge, helt rätt!

Hälsningar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

9
Ja, javisst.
Jag gjorde hela monteringen själv, men tog hjälp av farsgubben när jag skulle plocka av och på fronten. Inte för att den är så tung (det är den inte, det är ju bara plast) men den är lite för stor för att hantera ensam.

Man kan med fördel sätta lite maskeringstejp på den delen av flyglarna som angränsar till plastfronten, så blir det kanske några repor färre...

Fick du några instruktioner med eller bara en påse skruv/mutter?

Anders ;-)