Annons

Husvagnsspeglar Santa Fe CM

1
Har försökt sondera forumet först men inte lyckats hitta någon post om bra backspeglar för husvagnskörning. Har en full breddare 2.50 m Cabby 58CM så jag behöver se ordentligt och vill ha dom sittande på "skärmen".

Det ska vara typ sådana här: http://www.husvagnsprylar.se/index.asp? ... rodID=2959 som KAMA Fritid säljer.

Men är tacksam om ni har fler ideer/tips på speglar som fungerar bra då det kan skilja enormt på fabrikaten. Har provat de där man spänner direkt på bilspeglarna men, nja kändes inte bra, skakade och vibrerade hela tiden. Dessutom vet jag inte hur det skulle fungera om man får för sig att trycka på knappen "fäll in speglarna" :oops:

Typiskt att inte mina gamla passade från Raydot som köptes in i höstas för dyra pengar :roll: , de verkar bara passa för Saab 9-5 då motorhuvens "springa" är på sidan istället för på ovansidan, dessa är för övrigt till salu :wink: nu, använda typ 2 ggr.
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.
Annons

3
Hej.

Har samma problem. Har testat flera nya modeller som monteras på originalspegeln. Trpts stöttor och stag bli vibrationerena irriterande och det är svårt att avstånds- och hatighetsbedöma trafik bakifrån. SArgen runt spegelhusen på originalspeglarna är gjorda av ganska vek plats. Det blir inget stabilt fäste för husvagnsspeglar. Är det någon som hittat någon bra skärmspegel? Känner att det kan bli problem att se i den vänstra spegeln pga A-stolpen.

:-/<rister
Santa Fe 2.2 CRDI M5

4
Hej efter att sökt med ljus och lykta fann jag inga speglar för skärm montage, så jag köpte dessa:

http://www.husvagnsprylar.se/index.asp? ... rodID=5709

Och är helnöjd så här långt! :D

Faktum är att (vilket inte framgår på bilderna tyvärr) det är två spännen per spegel som man kan ställa in en gång och sen med hjälp av en liten "spännarm" drar man åt stegvis tills de sitter tight, typ som spännena som man har på slalom pjäxorna. Enkla att montera samt ta bort utan våld osv. Sedan känns de riktigt rejäla, inte sådär plastiga, veka och sladdriga som böjer sig när man möter första fordon modell lastbild eller buss.

Kan varm rekommendera dessa som ger mycket god sikt, enkla att sätta på och ta av och återigen, de smarta "slalom" spännena, mums någon smart person har tänk till här. :D :D
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.

5
Hallå igen S4anta.

Tippar att du nu hunnit testa dina nya speglar en hel del. Jag köpte som sagt Repusels speglar för montage på originalspegeln, med stag och remmar för bästa sikt. Sitter bra upp till 50 - 70 km/h. Sedan börjar de vibrera. Man ser fortfarande bakomvarande trafik men avståndsbedömningen blir kass. Jag sneglade då också på de skärmspeglarna du nämnde i ditt första inlägg, Hagus Sekundo 2. De finns hos Hagus i en version Sekundo 3, som lär funka bättre på större bilar med lite längre avstånd mellan hjulhuskant och huvspringa. Den ger också ett högre placerat spegelhuvud så jag tror att man bekvämt kan se Sekundo spegeln ovanför och lite utanför originalspegeln. Men är du fortfarande nöjd med dina speglar så tror jag att jag köper sådana i stället. Känns inte kul att eventuellt lägga en massa onödiga pengar på något nytt, oprövat, igen! Hur är vibrationerna i i 80 - 100?

Hälsningar
Santa Fe 2.2 CRDI M5

6
Krister N skrev:Hallå igen S4anta.

Tippar att du nu hunnit testa dina nya speglar en hel del. Jag köpte som sagt Repusels speglar för montage på originalspegeln, med stag och remmar för bästa sikt. Sitter bra upp till 50 - 70 km/h. Sedan börjar de vibrera. Man ser fortfarande bakomvarande trafik men avståndsbedömningen blir kass. Jag sneglade då också på de skärmspeglarna du nämnde i ditt första inlägg, Hagus Sekundo 2. De finns hos Hagus i en version Sekundo 3, som lär funka bättre på större bilar med lite längre avstånd mellan hjulhuskant och huvspringa. Den ger också ett högre placerat spegelhuvud så jag tror att man bekvämt kan se Sekundo spegeln ovanför och lite utanför originalspegeln. Men är du fortfarande nöjd med dina speglar så tror jag att jag köper sådana i stället. Känns inte kul att eventuellt lägga en massa onödiga pengar på något nytt, oprövat, igen! Hur är vibrationerna i i 80 - 100?

Hälsningar
Hej Krister!
Jo jag är helnöjd med speglarna och kanske mest för att när det blir trångt att man kan trycka på "fälla in speglarna knappen" så lägger sig speglarna precis 1 mm från rutan och det har varit välbehövt flera gånger i sommar med eller utan husvagn. Vad gäller vibreringar så tycker jag de sitter väldigt bra och stadigt men visst ett långtradarmöte på Uddevalla bron gör ju att de rör på sig en del :wink:

Jag tror att iofs de där fasta skärmspeglarna som jag för övrigt fortfarande har kvar (modell till bl a Saab 9-5) är de bästa troligen men mina nya skulle jag ge 4 av 5 där 5 är kanonbra pga av att de trots allt är stadiga och lätta att justera in en gång och sen håller de sig där, samt lätta att knäppa av och på, trots att mina suttit på hela sommaren även när jag kört utan vagn, men det är nog mest då jag råkade ha den där "fälla in/ut speglarna knappen" som gör att de fått suttit på. :D

9
Själv har jag kört med "Caravanmirror" monterade på bilens backspegelhus i 6 år nu, men jag måste säga att jag aldrig gillat dom.
Lite mer än hundra mil på semestern med ett sprucket spegelglas bestämde sig även högra spegelglaset för att "dela sig"
Efter att bägge speglarna spruckit fortsatte semestern ytterligare ett antal mil, och inte förrän HSB tvingades att köra en etapp insåg hon att det var dags att byta husvagnsspeglar.

Sagt och gjort, vi svängde in till Volvoåterförsäljaren i Köping och införskaffade "Volvo original" husvagnsspeglar. ÄNTLIGEN!!!
Hade jag vetat hur enkelt det var hade jag spräckt speglarna för flera år sedan...

:D Volvospeglarna sitter kanon på min SM, och jag är oerhört nöjd med både stabilitet och bakåtsikt. :D
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

10
Hej Santaclaus.

Tror du de skulle passa lika bra på en CM? Är dom till någon särskild Volvo-modell och hur mycket kostar dom?

Hälsningar
Santa Fe 2.2 CRDI M5

11
Samma speglar passar till flera modeller, ex. V70,S60,XC70, och XC90. Även V50 osv, det skiljde bara lite i hur man justerade in fjädrar och fästpunkter.

Jag körde bara in till Volvohandlaren och sa att jag ville prova speglarna på bilen. Jag kan inte erinra mig hur CM ser ut runt hjulhuset, om den är lika "hög" från hjulhuset till skärm/huvskarven, som SM är.

Jag tog mina direkt ur kartongen och satte på dem, passade direkt.
Säljaren sa att de hade sålt flera omgångar till både nya och den tidigare Mondeon, och några andra märken också, så troligen passar dom.

Priset på hyllkanten var 1190:-, men när säljaren scannade in streckkoden sa kassaapparaten 1300:-, vilket gjorde att jag "tjôtade"(på gôttebåsska) med honom en stund om priser och rabatter och goa gubbar och sånt, och gick ut med speglarna under armen 825:- fattigare. :D
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe