Annons
Annons

2
Hej Johan !!
Ja dubbat eller odubbat,, det är i mycket upp till eget tycke och smak. Jag har valt på båda mina Santor att köra odubbat då jag har lite svårt för att köra omkring och slamra med dubbar på barmark (och det är ju faktiskt barmark större delen av säsongen, iallafall i sthlms området och söderut), det gånger det är halt så litar jag på fyrhjulsdriften, och jag har hittills aldrig blivit besviken. Jag vet andra som hävdar att allt annat än dubbat är otänkbart,,,
"Joppe"

3
Som sagt; Det handlar mycket om tycke och smak... och framför allt vilket underlag man brukar hållas på för det mesta! :wink:
Själv är jag ju bohusläning, och här kan bli j-gt lurigt på vintern...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=831
Och som Joppe också säger, fyrhjulsdrift är härligt...! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Helt klart odubbat för mig. Jag har kört odubbat i vinter både i Halland, Västergötland och Hälsingland. Fungerar mycket bra på snön. Går tyst, inte bråttom att skifta. Jag har faktiskt bytt till sommardäck idag!!.
Jag hade ett par slitna sommardäck som jag inte ville köra på i sommar så friktionsdäcken blev sittande. Fungerar utmärkt i vatten. Men idag satte jag på sommarsvålarna så kör jag slut på dom till november då tar jag vinterdäcken igen.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

6
Vad sägs om följande då? dubbdäck som är någorlundra bra mönster på men inte en enda fungerande dubb kvar efter förra vintern utan snö...

Köra dessa som 'odubbat'? eller kompletteringsdubba , gör man det fortfarande och lönar det sig? synd att behöva köpa nya däck 2 säsonger i förskott

jag åker ju inte bara i stan heller?

Det var ett tillfälle i vintras när det var rejält halt och där hade 4-hjulsdriften ingen inverkan , det var isdans för santan (dock bara i 10km/h) , då hade jag velat haft dubbarna kvar i däcken

7
Tja kompletteringsdubba om det går. Dubbfri (original alltså) har ju annan gummiblandning och sajpning, dina customiserade vinterdäck blir nog aldrig lika bra :D :D :D
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

Re: Val av däck?????

8
Johan77 skrev:Har en liten undran som jag tänkte att ni mer erfarna santa fe ägare kan svara på :oops: :oops: :oops:

Vilket rekomenderar ni??
Dubbat eller odubbat inför vinter säsongen???

Ha det gott på er!!!!!!!!

Snart är det bockjakt :D :D :D
Tycker frågan är lite fel ställd.

Vad prioriterar du, komfort eller bäst vinteregenskaper. Kan man släppa lite på säkerheten då det är som halast ishalka så är bra friktionsdäck det bästa. Då slipper du höra på dubbarna hela vintern lång. Detta är komfort argumentet.

Vill man ha bästa grepp när det är snorhalt är det dubb som gäller, säkerhets maximerings argumentet.

Alla andra vinterväglag klarar däcken mer beroende på vilket däck du väljer.

Jag tycker det är viktigare att välja däck gjorda för nordiskt klimat och de bästa märkena.
Nokian, Michelin, Bridgestone, Continental och Goodyear är säkra kort. Vill man vara lite budget kan man välja typ Kumho, hankook, Cooper mm.

Undvik tjongo longo märken !!

Har själv alltid kört med dubb men kommer nästa gång att köpa Nokian Hakka R friktion.

9
Det finns många aspekter angående vinterdäck.
Jag har bogserat diverse grannar (när första västkustsnön kommit) uppför backen hemmavid med sommardäck på santan, både de som har bakhjulsdrivet och de som kör framhjulsdrivet. Spelar ingen roll om de har dubbat eller sommardäck när Göteborgssnön kommer, då blir det såphalt. Då är det ovärderligt att ha drivning på fler hjul, men...
Det har blivit sagt tidigare, och det tål att upprepas; Det är inga problem att köra när det är halt, problemen uppstår när Du måste bromsa...
Alltså måste Du välja däck efter Dina förutsättningar, geografiskt och kör/erfarenshetsmässigt. Bättre driv innebär ju inte automatiskt bättre bromsar. :evil:
Och det är ju viktigare att kunna bromsa, än att kunna gasa, eller?
Själv kör jag dubbat på vintern.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

10
Santaclaus skrev:Det finns många aspekter angående vinterdäck.
Själv kör jag dubbat på vintern.
samma här "dubbat"..
men det skulle gå lika bra med odubbat, bara det är grovt mönster som är sipade...
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

11
Nu blev det ju inte sådär jättemycket vinter för oss i Södermanland detta år heller! Men trots allt mer än förra med ett par tre veckor minst med halka.. , säg att du har följande förutsättningar VARJE dag:

Först 3,5 km slingrig smal skogsväg , ibland oplogad och aldrig bekämpad med sand etc... Ofta SNORHALT när det är vinterväder, och 2 småbarn i bilen på väg till dagis. Sen därefter 4 mil motorväg som är helt ren eller saltbekämpad.

Man vill ju gärna ha dubbat den första biten då det är halt , men sen kör man slut de nya däcken på en säsong, inte en dubb kvar till nästa år.
Kompletteringsdubba går ej längre på moderna däck enl däckverkstan.
Med dessa dubbdäck utan dubb är tom Santan slingrig när det är halt

Återstår att åka med friktionsdäck då , eller lägga om hjul varje dag på macken innan motorvägen? :?

12
Friktionsdäck och gärna lite grovt mönstrade. :D
De där 3,5 kilometrarna som ibland är oplogade,ibland snorhala, ska inte
vålla några bekymmer.
Bara att ta det lite vackert och eventuellt säkra upp med en 5-liters hink
med lock och fylld med sand/stenflis.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

13
Har ungefär liknande förhållande (bor i skärgårn), "plogbilen kommer kanske på onsdag.. :shock: ", har haft en hel del snö och halka,,,och ganska långt till riktiga vägar... har inte haft några bekymmer alls faktiskt,,,,kör odubbat.
"Joppe"

14
Joppe skrev:Har ungefär liknande förhållande (bor i skärgårn), "plogbilen kommer kanske på onsdag.. :shock: ", har haft en hel del snö och halka,,,och ganska långt till riktiga vägar... har inte haft några bekymmer alls faktiskt,,,,kör odubbat.
:D Du får muta befälhavaren på isbrytaren att ta en sväng vid sidanom farleden.
- Och dubbarna ska man väl ALLTID ha med sig i skärgården? :roll:
:lol:

Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

15
petroff skrev:
Joppe skrev:Har ungefär liknande förhållande (bor i skärgårn), "plogbilen kommer kanske på onsdag.. :shock: ", har haft en hel del snö och halka,,,och ganska långt till riktiga vägar... har inte haft några bekymmer alls faktiskt,,,,kör odubbat.
:D Du får muta befälhavaren på isbrytaren att ta en sväng vid sidanom farleden.
- Och dubbarna ska man väl ALLTID ha med sig i skärgården? :roll:
:lol:

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... c&start=15
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"