Annons

Otät dörrlist

1
Hörde igår ett vindsus från vänster bakdörr nära mitt vänstra öra. Fick för mig att rutan kanske inte var ordentlig stängd. Men det visade sig att tätningslisten som går runt dörren (fastsatt på dörren, inte listen på karossen) har fått ett veck tvärsöver som förstås gör att listen inte håller helt tätt.
Vecket sitter i övre främre hörnet mitt i "svängen" runt fönsteröppningen.
Jag kan inte påminna mig att jag sett vecket förut, men kan inte svära på att det inte funnits från början.
Något tips om hur man skulle kunna släta till ett sånt veck - eller återstår bara ett krav om att verkstaden byter listen?

/BengtB
Annons

2
Jag skulle prova med silikonspray eller silikonstift på båda gummilisterna + motstående dörr/karossdelar. Sedan "massera" upp listen till rätt form o därefter skulle jag låta bilen stå över natten med öppen dörr (i garage! :wink: ) så att listen hinner rätta till sig om möjligt.

Om inte detta funkar så är det "normalplan B" som gäller = verkstan.

3
Prövade med silikonstift och en rejäl gnuggning/massage, men kunde inte släta ut vecket helt. Lät i alla fall sen dörren stå öppen några timmar med solen mot bl a gummilisten och vecket, det är ju rätt hett ute nu (har inte möjlighet att låsa in bilen i garage över natten).
Fortfarande finns vecket kvar men det hade blivit så mycket bättre att jag vågade mig på att stänga dörren efter att först ha strukit såpvatten på listen och anliggningsytan mot plåten för att förbättra glidet vid dörrstängning.
Det slutliga resultatet får dom närmaste dagarna utvisa.

/BengtB

5
Mina hittillsvarande försök att åtgärda vecket i dörrlisten har inte lyckats. Måste nog be verkstaden om en ny list, men väntar antagligen tills semestrarna är över.

/BengtB

6
Samma sak har drabbat mig också, eller i alla fall nästan. Främre delen av listen på vänster bakdörr har lossnat ett par gånger för mig. Som tur är hittills så har jag klarat mig från veck.