Annons

16
Nu har det blivit drygt 1000 mil i spisen. Inom parantes anges vad färddatorn föreslog för förbrukning:

Landsväg 0,82 lit/mil (0,75) 80-100 km/h
Landsväg 0,88 lit/mil (0,84) 100-130 km/h

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
Annons

17
Nya data, denna gången lastat med stor släpvagn innehållande två skotrar + övrig 4-familjspackning (man har ju alltid ALLDELES för LITE :wink: pinaler med sig).

Landsväg, full packning, släpvagn med kåpa 1.36 lit/mil

Inte illa pinkat tycker
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

18
svartbjorn skrev:Nya data, denna gången lastat med stor släpvagn innehållande två skotrar + övrig 4-familjspackning (man har ju alltid ALLDELES för LITE :wink: pinaler med sig).

Landsväg, full packning, släpvagn med kåpa 1.36 lit/mil

Inte illa pinkat tycker
Svartbjörn
Hade du månne takboxen på också? :roll:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

19
Nä, den blev hemma på väggen. Släp med kåpa bäddar för massor av utrymme 8)! Det räckte till och blev över.

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

20
Jaha, då har man passerat 1300 mil och bilen drar fortfarande mellan 0.94-1 liter per mil. Detta är uträknat vid varje tankningstillfälle och det är oavset om bilen är tom eller fullastad +takbox. Kör i stort sett bara motorväg. Ganska långt ifrån 0.82 l/mil som står i papprena. Glädjemätaren i bilen kan man ju inte lita på heller.
Är detta något som man kan få åtgärdat på första servicen tro?

Har vi lite andra uppdaterade siffror ifrån dieselägarna vad beträffar förbrukning?
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.

Under litern

21
Min har rullat 3000 nu och en ganska genomsnittlig siffra när man räknar ut förbrukningen vid tankning är 0,85. Då är det fråga om ganska blandad körning. Jag har inte kollat så noga fortlöpande, utan då och då mellan vissa tankningar.
Är det mycket tätortskörning, och som nu vinterdäck har bilen tangerat litern, men inte över det. Tycker det är ganska OK för en automatväxlad tvåtonnare med 4wd.
Däremot tycker jag bilen drar mer när den är mycket lastad, och den erfarenheten har jag inte av tidigare dieslar med VW-motorer.

En sak jag undrar över är om dieseln man tankar blivit sämre på senare år. Det talas ju om biodiesel mm, och det ger kanske högre förbrukning.

Sukken

22
Jag ligger på 0,98-1,03 i ren stadskörning med vinterdäck. Det är väl OK om man jämför med bränsledeklarationen. På landsväg drar den klart mindre, men jag kan inte ge en vettig siffra rakt av. Kom ihåg att angiven bränsledeklaration enligt EUs körcykel är ett skämt!

På vår träff med Hyundai Bilar nämndes följande om bränsleförbrukning:
Att notera är att körcykeln i
bränsledeklarationen för landsvägskörning innebär en snittfart på kring 63km/h. Hyundai
Bilar valde att uppdatera bränsledeklarationen i broschyren och ta med förbrukningen vid
100km/h, även om dett är på gränsen till olagligt. Den finns en specifikation på hur
bränsledeklaration ska göras och den görs inomhus på rullande landsväg, utan AC och
andra förbrukare! Detta är enligt Konsumentverkets direktiv.
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf (sid 24)

I en tidigare broschyr för CM så angavs förbrukningen vid landsvägskörning för CM diesel för 7-sits vid 100km/h till 0,77 l/mil.

Jag tycker att Abuquir kan ta upp förbrukningen med verkstan. Rätt däckstryck spelar stor roll. Sedan har jag en misstanke att även CM kan tjuva energi med tröga bromsbelägg bak på samma sätt som SM. Se här för tips: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=180
Be verkstan att kolla upp detta noga alt. gör det själv i samband med bytet till sommardäck! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

23
Har precis bytt ifrån vinter till sommar däck och det är fortfarande ingen skillnad. Kollade trycket i ett av däcken och har för mig att det låg på 2.6 kilo. Kollade dock inte de andra, då det såg helt normalt ut.
Skall ta upp det vid första servicen och se om de kan göra något.
För det kan väl fortfarande inte vara så att motorn inte är inkörd ännu?
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.

24
På Santa Fe SM var det viktigt i början att köra med delsyntetolja så att den tajta motorn fick slitas in på rätt sätt.

För CM diesel med PF så gäller helsyntetolja från början och då antar jag att den är mer eller mindre inkörd. Kanske oljebytet vid 1500-milaservicen gör ett positivt hack med förbrukningen. Jag tror nog att tröga bromsbelägg bak är en mer trolig anledning till hög förbrukning. Be verkstan att kolla upp detta noga!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

25
Efter 4500 mil ser jag inga tendenser till att förbrukningen förändras/förbättras jämfört med när bilen var ny.
Jag kör mestadels landsväg med en hel del omkörningar, när vajerräcket ger utrymme. För någon ordentlig besparing krävs max 75 km/h och extremt försiktig körning, det sparar knappt en deciliter per mil.

Med dubbade vinterdäck fås enligt bilens mätning 8,2 liter per 100km.
Notering av alla tankningar under vintern ger 9,0.
Sommardäck minskar förbrukningen med 5%.

En intressant sak är att beräkningen av återstående körsträcka räknar med en annan förbrukning än den som redovisas, ungefär 5% över uppmätt istället för 8-10% under. Det ger å andra sidan lite marginal till macken. Personbästa är 76,6 liter påfyllt...
/Jaktterrier
__________
Santa Fe -07, CRDi A5 C7 Satin Beige

26
Som sagt en avsevärd skillnad mot 0.82 l/mil enligt broshyren, även om man kör lagom takt på motorväg tycker man ju inte att det skall skilja nästan 2 deceliter. Man kör ju samma fart hela tiden ju!
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.

Förbrukning

27
Hej!
Jag har haft flera kunder som klagat på bränsle förbrukningen men det har inte kommit något meddelande från Huvudkontoret om någon ompromering än... Har sj kollat bränsle förbrukningen på en crdi och jag kom ner i 0,74 och för kunden drom den 1,0... tyvärr så är ju uppgifterna på pappret efter EU körcyckel och det är typ farthållare på en bana så dom uppgifterna stämmer nästan aldrig!

28
Jo, jag är mycket väl medveten om glädjesiffrorna ifrån tillverkaren. Frågan är ändå hur fasen det kan skilja så mycket, det finns väl ingen som kör saktare än 70/ 80 km/h i vardagslag. Det är mig en gåta hur man kan uppge annat än vad normal förbrukning är under normala förhållanden.
Ingenting verkar ju ha hänt under de 100 år som explosionsmotorn har funnits. Iaf inte under de senaste 30 åren, vilket man borde ha kunnat optimera mera.
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.

Några iakttagelser

29
Har nu gjort service 3000 mil och bytt från dubbade Khumo vinterdäck till original Hankook, (som ser ut som gamla amerikanska däck från 70-talet).
Körde just 30 mil landsväg, och i början (ca 15 mil) visade "datorn" som brukar ge 0,85, bara 0,71! Snittet var kanske 100.
På väg hem frestade jag på lite, för det var kul med sommardäck, och dessutom undrade grabben lite över den manuella växlingen, så jag växlade manuellt vilket jag inte ansträngt mig med så ofta. Det gick stundtals ganska fort toppade 180 och gjorde lite omkörningar i backar - låt säg snitt 140 under ca 10 mil - de här färddatorerna har ju tyvärr missat den viktiga funktionen: snitthastighet bland annat. Tro det eller ej: Färddatorn i garaget visar efter 30 mil 0,86 i snitt! Och vi var fyra i bilen. Det är vad bilen visat hela vintern, minst, med vinterdäck.
Alltså: Kör jag lugnt efter servicen med sommardäck: 0,71!
Har jag fått bättre olja i maskineriet?
Gör sommardäcken allt detta? (De kändes ju iofs snålare före vintern)
Att bromsarna skulle ha legat an före servicen tror jag inte i detta fallet, för bilen har rullat hur lätt som helst i neutralläge.

Säga vad man vill, men de här bilarna har i alla fall själ som en gammal Citroën.

Sukken

Re: Några iakttagelser

30
Suzuki skrev:Alltså: Kör jag lugnt efter servicen med sommardäck: 0,71!
Har jag fått bättre olja i maskineriet?
Gör sommardäcken allt detta? (De kändes ju iofs snålare före vintern)
Att bromsarna skulle ha legat an före servicen tror jag inte i detta fallet, för bilen har rullat hur lätt som helst i neutralläge.
Sukken
Det är vår! Allting går lättare på våren! :mrgreen:



Abuquir skrev:Jo, jag är mycket väl medveten om glädjesiffrorna ifrån tillverkaren. Frågan är ändå hur fasen det kan skilja så mycket, det finns väl ingen som kör saktare än 70/ 80 km/h i vardagslag. Det är mig en gåta hur man kan uppge annat än vad normal förbrukning är under normala förhållanden.
Boven i dramat är den verklighetsfrämmande körcykeln som biltillverkarna enligt svensk lagstiftning måste hålla sig till.

Mer om den här:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... k%F6rcykel

Konsumentverket skrev:Observera att testet inte kan förutsäga hur stor bränsleförbrukningen
kommer att bli i det enskilda fallet. Förbrukningen beror bland
annat på körsätt, vägval, temperatur, väderförhållanden och bilens
utrustning och standard.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting