Annons

16
Jag har en flojans ny bil som är tillverkad i juli, de bilar jag provkörde vet jag inte när de var tillverkade men vi provkörde bilarna för 2 månader sedan.
Vad beträffar demobilar tror jag knappast att de är särskilt snällt körda, folk vill ju veta vad de går för och trycker nog gärna plattan i botten, liksom jag gjorde.

Hur som helst är jag ganska nöjd med draget i bilen, men det blir nog ändå en box så småningom tror jag.
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.
Annons

17
Ja det är inget fel på draget i bilen, men jag personligen tycker det fattas en del runt 60-90 när man ska gora en om körning.

och det är klart man vänjer sig vid effekten ganska fort.

förbrukningen

18
Eftersom den här tråden glidit in alltmer på förbrukning:

Min crdi med 155 hk-motorn har passerat 2000 mil med råge nu, och då känns det som om förbrukningen håller på att sjunka. På landsväg - ganska avslappanad körning i laglig fart numer som det gärna blir med automat - visar datorn ca 0,75, ibland lite mindre. Tycker att det är ganska OK. Nu kör jag ganska blandat, och bor uppe på ett berg, så genomsnittsförbrukningen suger en del. Det blir runt 0,9 i snitt, och färddatorn är ju inte särskilt pålitlig. Över litern har jag inte varit i Sverige någon gång i alla fall i faktisk förbrukning på en tank.
Jag tycker det är enastående siffror för en tvåtons SUV med automat och fyrhjulsdrift. Skulle vara intressant att veta vad andra Asiensuvar ligger på. Mitsubishi, Honda, Toyota brukar ju leverera snåla bilar.

Sukken

19
Min CM har bara gått 950km första tankningen efter 600km stadskörning i Göteborg 62 Liter diesel inte illa pinkat med tanke att min förra bil saab 9-5 med aut låda drog 1,3 i stan.
Jag är nöjd :D

20
Har jag förstått rätt 95 mil på första tanken varav 60 mil stadskörning i Göteborg och då bara 62 liter?

Santan är borta, underreds och lackbehandling, återkommer på fredag! :)

22
Kamrater!

Jag har kört snart 1000 mil med en V-Tech box och är mycket nöjd! Förbrukning på landsväg i intervallet 100-120 km/h, 0.8 lit/mil. Då tittar jag INTE på färddatorn eftersom den får fel information efter boxens inträde. Glädjekalkylator kallar jag den numer, den visar mellan 0.5 - 0.61 lit/mil.

Styrkan/vridet har helt klart blivit förbättrad. Automaten behöver inte längre växla ned i backarna utan kan ligga kvar på låga varv, mkt trevligt!

Hälsar
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

23
Det låter ju kalasbra. :D
Det blir nog en box vad tiden lider.
Märkte du något på förbrukningen före och efter boxens infinnande?

24
Jag har inte gjort så många mätningar ännu men känslan är helt klart att förbrukningen har gått ner. Ligger man på "lite hårdare" efter vägen utan trim box så brukar det kila iväg mot 0.9 lit/mil. Som sagt så handlar det nu om 0.8. Framförallt vridet är en go känsla. Sen har den ju förstås blivit piggare. Klart roligare att göra omkörningar idag än tidigare!

Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

26
Ska bli roligt att höra vad du tycker, återkom gärna om det framöver!

Hälsningar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

27
Hej
Har också monterat en V-tech box bilen går kanon bra,förbrukningen minska ca:1-1.5 dec.milen men framförallt är den helt under bar att köra,så väl i stan som landsväg.registret mellan 50-90km/h är den som ett ånglok bara att gasa och köra utan att växellådan växlar ner i onödan.
Santa Fe (CM) Blue Titanium-07 CRDI A5 Excl-7
Volvo FH 12 -01 100000 Mil.

29
Jaha, då har man beställt en liten box! :D :shock: :shock: Till frugans förtret, men vad fan! Kan hon köpa en byrå utan att säga något, så köper jag en box utan att blinka (för att inte snacka om bilen) :D :D :D :D
men "mina" surt förvärvade pengar...... +all skatt på det och till och med till Falklands (helvetets) öarna. så gör jag lite som jag vill.

Ser fram emot lite mindre förbrukning och bättre drag!

Trimbox

30
Det här med trimboxar är ändå ganska intressant. Minskar verkligen förbrukningen 1-1,5 dl trots att motorn blir starkare? Eller är det placebo?
Jag drar mig till minnes en bekant som köpte en likadan Forddiesel med trimbox som jag hade. Den skulle vara ca 20 - 30 hk starakre än min om jag minns rätt, och vi konstaterade att den också var mycket vassare, trots att min bil var nyare. När han haft sin bil ett tag -mycket nöjd, den var ju starkare än min - fast den gick inte fortare på Autobahn.... visade det sig att den inte alls var chippad. Det var inbillning - och därtill lurendrejeri.

Sedan en rent teknisk aspekt: Våra santor har ju vad man kan utläsa i forum väldigt avancerade - elektroniskt styrda och tom adaptiva automatlådor. Ställer trimboxarna in dem också?

Sukken