Annons

Har "vi" någon riktig datatekniker här?

1
Jag har fått problem med en hårddisk här hemma som tillhör hustruns dator. Undrar därför om det finns någon här som inte bara är lycklig Hyundai SUV-ägare, utan också till proffesionen är duktig på att läsa/editera en hårddisk?

Helt plötsligt vid en vanlig uppstart av burken, så började hd:n att krångla. Tror mig har kommit fram till att något i filsystemen FAT32/NTFS med all sannolikhet skadats på något sätt. Har försökt i kommandotolken att DIR:a eller Editera filerna på hårddisken utan resultat. Får meddelande: Disken är inte tillänglig. Ett fel inträffade när inpage-åtgärd utfördes. Har inget Editeringsprogram, som jag misstänker behövs för att kunna ha en chans att läsa filerna. Min tanke är nu, att försöka rädda så många filer som möjligt från disken, innan jag formatterar om den.

Är därför tacksamt för förslag (inga gissningar tack), från någon datakunnig person. Har läst mig till att textfiler inte behöver vara så knepiga att rädda, men att det är värre och betydligt mer tidsödande med de binära filerna.

Själv har jag dock ingen egen data-teknikerutbildning, utan mitt lilla kunnande inskränker sig vad jag lärt mig då jag suttit hemma å pulat med computtern. Typ skruvat dit en o annan hd/cd/dvd-brännare och testat lite olika program m.m. så jag är m.a.o. inte rädd för att trycka på knapparna eller mekka i burken.. :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

2
Om du bara ska rädda saker på den så sätt disken i en annan dator och se om du kan komma åt den där
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

4
hbg - Tack för tipset. :lol:

- men jag har redan testat detta och de går inte att komma åt disken med dess innehåll.
Det konstiga är att den kommer upp som extern disk J: i "Den här datorn", men klickar jag på den så kommer bara felmeddelandet upp som jag beskrivit tidigare.

Nu skall jag kolla vidare på länken som Classe bifogat och se om där finns något matnyttigt.

5
Har kollat på Classes länk :lol: :lol: :lol:

- KANON där hittade jag adressen till ett prog bland de olika inläggen, som jag hämtade hem...å kors i taket...
progget verkar FUNKA......... har redan bärgat några filer :lol: :lol: :lol:
1000 tack Classe för tipset..... :wink:

download-adressen här: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

PS/ ALLA filerna nu räddade från den kraschade HD:n tack vare programmet "Test disc 6.6" - Kan rekommenderas. :lol:

6
Kom ihåg att jag hade sett denna tråden för några dagar sedan, idag så hade jag en arbetskamrat (ifrån Canada), där alla bilder och musik hade försvunnit i hans bärbara Hdd. Letade fram sidan igen och fick tag på programmet.
Någon timme senare hade han fått fram all sin data igen och var överlycklig! :D

Mvh
Olof
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.

7
Abuquir skrev:Kom ihåg att jag hade sett denna tråden för några dagar sedan, idag så hade jag en arbetskamrat (ifrån Canada), där alla bilder och musik hade försvunnit i hans bärbara Hdd. Letade fram sidan igen och fick tag på programmet.
Någon timme senare hade han fått fram all sin data igen och var överlycklig! :D

Mvh
Olof
Du ser vilken glädje det skänker att äga en Hyundai Santa Fe! :wink: 8) Annars hade du väl inte kunnat hjälpa honom gissar jag... :roll:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision