Annons

Kyla&Värme-fråga (kroppen)?

1
Ett litet spörsmål.... :?: :?: :?: :wink:

Människan har ju normalt en kroppstemp. på omkring 37 grader.

Då borde vi väl känna kyla och frysa först om yttertemp. är lägre än 37 grader och tillika känna värme och svettas över 37.
Varför blir vi då helt färdiga i kroppen, nästan får värmeslag etc. etc. redan när temp. bara är runt 30-32 grader i skuggan, där vi själva givetvis samtidigt befinner oss?

För när man stoppar ner ett finger i 37 gradigt vatten då känns det helt ok. Höjer man temp. på vattnet över 37 grader så känns det varmt och sänker man känns vattnet kallt.

:roll: :roll: :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

2
Det hela handlar om avkylningseffekten.
1. Närmast kroppen bildas ett luftlager som håller en temperatur som är nära din temperatur i huden (det är sällan man har 37 grader i huden), vilket gör att du inte fryser.
2. Kroppen behöver precis som vilken maskin som helst avkylning, och för att kunna skapa denna avkylning krävs en temperaturskillnad (delta teta),,, när lufttemperaturen stiger minskar delta teta och kroppen måste kyla av sig på annat sätt dvs , genom svettning.
3. Att du upplever det på ett annat sätt med vatten beror på att vatten har bättre värmeledningsförmåga än luft. (Jämför att sitta i en bastu på ca 90 grader och att stoppa ner handen i 90 gradigt vatten.)
"Joppe"

3
Vad skulle vi göra utan Joppe... :lol:
Tackar för intressant svar....

Med risk för att i smyg bli "omdöpt" till filosofen, så tycker jag faktiskt det är kul ibland med funderingar kring sådant som vi till vardags inte ens tänker på, utan naturen har bara sett till att det funkar på något sätt :wink:

4
ja visst är det intressant,, och ju mer man tar reda på desto mer inser man att man inte förstår ett dugg...och det är hemskt lätt att man grottar in sig i ett fenomen och så blir man kallad för galning... :oops:

när jag för många år sedan jobbade som lärare inom driftteknik så undervisade jag bland annat om luftfuktighet, och blev helt vansinnigt intresserad av ämnet,,, mina elever kallade mig för det vandrande mollierdiagrammet (diagrammet som förklarar sambandet mellan relativ luftfuktighet , vatteninnehåll och temperatur),, och för en tid sedan så var det en karl som på stan ropade - tjena mollierdiagrammet !! naturligtvis en gammal elev.
"Joppe"

5
Intressant läsning, Joppe!
Mycket som man inte hade en aning om...!
Sitter bara och funderar... Denne Mollier, tycker jag känner igen namnet nånstansifrån... var inte han tysk och hade nåt med maskineri att göra, eller nä, jag är nog alldeles ute och seglar... eller cyklar... eller nåt... :roll: :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
eller nä, jag är nog alldeles ute och seglar... eller cyklar...
Vad de än må vara, så inte F.. gör du något av ovanstående iaf. om jag känner dig rätt, för då hade du liksom jag blött ner hela MollierDiagrammet... :lol: :lol: :lol:

Joppe har du kikat på mitt inlägg om Maskrosen oxså? :roll:

7
Jäpp !! Mollier var tysk maskinprofessor !! Och med tanke på diagrammet, så hade han nog inte mycket kompisar.........,.

Jodå Nimbusen, jag har sett och läst ditt inlägg om maskrosor,,, men jag hade ingen som helst idé om var namnet kommer ifrån, men såna inlägg väcker frågor som jag blir galen av som tex var kommer namnet Kabeljo ifrån ?? Sånt här är kul att filosofera över , inte minst över en kall öl, tankegångarna blir liksom ännu mer finurliga då !!!!
"Joppe"

8
Gissar vilt och satsar en slant på att Funderingar och Svammel f.o.m. idag utökats med en alldeles egen nyinrättad å för all framtid, ospecificerad FiLSoosoFiil.... :roll: :roll: Äsch ÖL-hörna menar jag ... :lol: :lol: :lol:

...en liten efterlängtad oas, dit vi kan smyga in med en kall bärs mellan reklampauserna och lösa världsproblemen :wink:

9
Filosofi och ölhörnan är härmed öppnad !!! :D

Väcker nu frågan :
Varför ställer man sig alltid i den kassakön som går långsammast, med nån praktikant som sitter och tar betalt ??
"Joppe"

10
Såhär gick det till när jag "väntade" att få betala, på den tiden när jag besökte matvaruaffärer... Närmade mig utgången, spanade in i vilken fil det stod flest "silverlilagrått" och "keps" varpå jag valde bort den kön och gled diskret in i kön jämte. NIO ggr. av TIO så nog faen skulle kassörskan i just MIN kö någon kund framför, börja byta kassarulle eller torka av bandet och springa in i butiken för att hämta en annan vara som inte läckte etc. etc. Flera ggr. så stod jag en längre stund i samma kö och när jag tyckte det gick för långsamt i "min" kö så snabbt som ögat bytte jag till en annan kassakö där jag sett det gick betydligt snabbare - och vad hände då? Samma jä....la visa...vareviga gång....Grrrrrr

För att råda bot på detta så har jag numera (ful-)delegerat kära hustrun att besöka butiken medan jag väntar i bilen på utsidan. Anger som skäl att jag inte vill ha någon parkeringsskada, pinknödig så jag inte kan röra mig, ont i benet, måste ringa ett samtal, skall kolla en grej på bilen...etc.etc. bara fantasin som sätter stopp... :lol: :lol: :lol: