Annons

Träff hos Hyundai Bilar AB tisdagen den 19:e december 2006!

1
Välkommen till en teknik/ägarträff hos Hyundai Bilar AB i Sollentuna!

Det här är en uppföljning av den lyckosamma och informativa träffen vi hade med Hyundai Bilar AB för 2 år sedan. Se mer här: http://www.hyundai.nu/html/traffar3.htm

Det är har ju hänt en del sedan dess på SUV-fronten med introduktionerna av Tucson och nya Santa Fe (CM) och jag är mycket tacksam att Hyundai Bilar AB ställer upp och genomför en speciell träff för oss!

Plats: Hyundai Bilar AB, Bergkällav. 32, Sollentuna
Tid: Tisdag 19:e december kl 17:00.

Agenda:
17.00 Kort intro om Hyundai (Roland Bägén)
17.15 Presentation av marknaden/trender (Magnus Runhellen)
17.30 Presentation av produkter (Henrik Degling)
18.00 Svar på specifika frågor från Club Hyundai SUV Sweden (HD, MR, Ove Scott)
18.30 Besök i verkstaden
19.00 Slut
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

2
Anmälningslista som vi fyller på vartefter.
--------------------------------------------
#1, ClasseClas (Clas J.)
#2,
#3,
#4,
#5,
#6,
#7,
#8,
#9,
#10,
#11,
#12,
#13,
#14,
#15,
-----------------------------klålinje, rekordet är 15 bilar -----
#16,
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
När det gäller den detaljerade agendan för träffen så har jag skissat ihop en del frågor som jag tror och hoppas är generellt intressanta. Här kommer de:

Produktsortiment SUV
-Produktstrategi från Hyundai Motors sida.
Vad är tänket kring Tucson, Santa Fe, Terracan och Vera Cruz?
Hur appliceras denna produkt/sortimentstrategi i Sverige?
Åker Terracan ut?
Kommer VeraCruz överhuvud taget till Sverige?
Det har pratats i press om Santa Fe CM med 3.0 VGT diesel, sant/falskt?

"Teknikhörnan"
-Genomgång av nya 4WD-systemet ITM för Tucson och Santa Fe CM och Santa Fe SM VGT diesel. Senast fick vi en presentation av Santa Fe SM AWD. Nu är det dags för en uppdatering kring nya tekniken!

Ägarfrågor
Tanken är här att diskutera service- och kvalitetsrelaterade frågor rörande verkstäderna som en punkt och specifika typfel som en annan punkt.

-Santa Fe SM (2.4 och VGT)-kopplingen diskuteras fortfarande på forumet som problematisk. Vad har hänt sedan förra träffen rörande single mass-kopplingen? Är det samma koppling för 2.4 bensin som för CRDI och CRDI VGT? Att konstruera en koppling som klarar av 2.4:ans max vridmoment på 200Nm torde inte vara "rocket science". Vad är problemet?

-Spindellederna på SM hamnar fortfarande högt på Bilprovningens statistik. Vad har gjorts med den detaljen med avseende på konstruktion?

-Vi har märkt i ett fall att en ägare fick vänta väldigt länge på en utbytesmotor till sin SM VGT. Om min motor totalrasar på min säg Tucson 2.0 bensin imorgon vad är då en förväntad leveranstid till verkstaden för en utbytesmotor?

-Motorhuven på Tucson verkar vara mer rostbenägen vid stenskott än dito på Santa Fe SM. Hur kommer det sig? Vilka rekommendationer om åtgärder vill ni ge Tucsonägarna?

-Santa Fe SM. Om "kuggkransarna" (pulsgivarna, 4st, 1 per hjul) till ABS:en rostar sönder så blir det mkt kostsamt att få de utbytta. Vad kan jag som ägare göra för att undvika att de rostar sönder i förtid? Vilka förbättringar vad gäller materialet har gjorts i kuggkransarna? Sedan när?

-Bränsleförbrukning Tucson. Detta är ett av de områden som engagerar Tucsonägarna mest. Ni har vad jag vet vartefter uppdaterat infon i databladen för Tucson. Ett ombyggnadskit togs fram för V6-modellen. Varför drar 2.7 Tucson som är i princip 2-hjulsdriven för det mesta mer än Santa Fe 2.7 SM som är AWD? Hur är läget nu? Vilka åtgärder har fabriken gjort i löpande produktion?

-Jag är inte helt nöjd med min aukt verkstad. På förra träffen pratade ni om en uppstramad utbildning och auktorisation av "chief mechanic". Vad har hänt sedan dess? Vad kan jag göra om jag hamnar i dispyt/tvist (ej juridisk) och är missnöjd med min verkstad?

-Ägarnöjdhet. Motormännens enkät över kundnöjdhet stämmer inte riktigt överens med de artiklar ni har redovisat i Aha! Samma gäller de artiklar som tidningen Vi Bilägare redovisat. Detta diskuterades rätt så animerat på forumet i den här tråden: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... er=asc&sta
rt=0
Vad är er uppfattning om denna fråga baserat på de undersökningar ni själva köper in?

-Hantering av typfel. Hur jobbar ni och Hyundai Motors med kvalitetsförbättringar? Hur tar ni hand om verkstadsrapporter och felrapporter? Om jag har ett superförslag till en förbättring var kan jag vända mig då?

Du som har ytterligare förslag på frågeställningar fyller på med dina frågor! :D

Ett litet tips! Som vid förra träffen så använder vi inte träffen till att reda ut specifika pågående serviceärenden, utan det får var och en av oss hantera på egen hand.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Dimljusen fram på bl.a. Santan.
Service-illustration hur man enklast byter lampan själv?
Vilken typ av lampa sitter i min 05:a. - Pris?
Finns original ombyggnadskit för att byta till starkare lampa (ej xenon) - Pris?

Liten nummerplåt.
Varför typas en del med liten skylt men merparten med "normalstorlek"?
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

5
# Finns det möjlighet att förlägga en likadan infoträff på västkusten? :?:
# Med tanke på kopplingsproblematiken i manuella santor, finns det ingen möjlighet att kugga om 1:ans växel, så den blir mer användarvänlig vid exempelvis start eller backning med släp? :?:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
ClasseClas skrev:Anmälningslista som vi fyller på vartefter.
--------------------------------------------
#1, ClasseClas (Clas J.)
#2, Petroff (Peter E)
#3,
#4,
#5,
#6,
#7,
#8,
#9,
#10,
#11,
#12,
#13,
#14,
#15,
-----------------------------klålinje, rekordet är 15 bilar -----
#16,
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

7
Anmälningslista som vi fyller på vartefter.
--------------------------------------------
#1, ClasseClas (Clas J.)
#2, Petroff (Peter E)
#3, melker
#4, johansson_hakan (Håkan J.)
#5,
#6,
#7,
#8,
#9,
#10,
#11,
#12,
#13,
#14,
#15,
-----------------------------klålinje, rekordet är 15 bilar -----
#16,
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

TEKNIKTRÄFF HYUNDAI

8
Hej, :( :roll: :cry:

TYVÄRR jag hade gärna kommit men är inte hemma i Sverige den 19;e December. Jag hoppas det blir ett utförligt referat med bilder såsom från förra träffen 2004 hos Hyundai i Sollentuna.

Ha det bra

Thomas

9
Va é nu detta?

Är alla tvångskommenderade på julshopping just på tisdagen? :roll: Att skylla på julottan går ju inte... :D

Känn er välkomna till en informativ träff med generalagenten! Nu har du möjligheten att informera dig om sånt du inte hade en aaaaning om och dessutom kan du ställa flinka frågor till Hyundai Bilar AB som vänligen ställer upp för oss. Kanske bor det en liten Sverker Olofsson i någon av oss, vem vet? :twisted: :twisted:

Det är en ägar- och teknikträff för oss med en Hyundai SUV, dvs Tucson, Santa Fe (nyare som äldre modell) och Terracan, så det är bara till att anmäla sig! En 2 timmars träff hinner du med! :D 8)

Jajamänsan!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Lite knackiga förbindelser mellan Gran Canaria och Sollentuna den aktuella dagen - så jag får nog avstå. :wink:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

11
Bengt skrev:
Lite knackiga förbindelser mellan Gran Canaria och Sollentuna den aktuella dagen
- Äsch den var dålig. Går ju "grill"-flyg till och från éstockholmo hela dagarna juu.. "gottegris" där. :lol: Nä skojar bara, förstår mycket väl varför du/ni föredrar att vistas därnere i sol o värme, till skillnad från detta regnslask som dec. hittills bjudit på. Tummarna hålls för en trevlig resa. :wink:

Själv skulle jag liksom någon tidigare "talare" önska, att ett liknande Hyundai-meeting skulle kunna "arras" även för oss på 2:a sidan, typ Gbg.-trakten. Tror att detta skulle bli välbesökt.
Okey det går ständiga X2000 till o från huvudstaden, men det är ändå lite bökigt att få tid, plats, julplanering, arbete, familjen, transporter etc. att passa - detta är anledning till att jag måste avstå iaf.

Vill passa på tillf. att ge STORT beröm, ros och tack till ClasseClas och ev. andra inblandade, som lägger ner ett JÄTTE-jobb och ordnar till dessa givande och trevliga träffar i HYUNDAI-miljö.
Tack skall du/ni ha!
:lol:
Bild
Senast redigerad av nimbusen den 05 dec 2006, 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

Teknikträffen

12
JÄTTEKUL och KANONBRA.

Att få koppla av från julstöket...
Och få diskutera kopplingar...

Självklart, jag kommer.

Linkan.

(P.S. Någon dataexpert kan väl placera in mig ovanför klålinjen)

Re: Teknikträffen

13
linkan skrev:JÄTTEKUL och KANONBRA.

Att få koppla av från julstöket...
Och få diskutera kopplingar...

Självklart, jag kommer.

Linkan.

(P.S. Någon dataexpert kan väl placera in mig ovanför klålinjen)
Toppen! Här har vi killen som inte har missat en enda träff! :D :D

Anmälningslista som vi fyller på vartefter.
--------------------------------------------
#1, ClasseClas (Clas J.)
#2, Petroff (Peter E)
#3, melker
#4, johansson_hakan (Håkan J.)
#5, linkan
#6,
#7,
#8,
#9,
#10,
#11,
#12,
#13,
#14,
#15,
-----------------------------klålinje, rekordet är 15 bilar -----
#16,

(linkan, du kanske till och med får
koppla av från disken...
Och få diskutera kopplingar... :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Ev. Sammåkning

14
Jag har stora funderingar att åka på denna träff ! :shock: (trots avståndet 2*400km)
Är det någon mer här från västra (fram) sidan som ev tänker åka
ÖSTER UT ? :D :D :D :P

Om fler har möjlighet och intresse kan vi kanske ordna en sammåkning ! :idea:
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

15
Hej på er allihop.
Kom hem i går från en 5 veckors tur med sooool och bad,
2,5 på Cayman Islands och 2,5 i Florida.

Klart att jag kommer på träffen. Ska bli intressant att höra
(bort)förklaringen om den långa väntetiden på motorn.

Hälsningar från janevill.