När det gäller den detaljerade agendan för träffen så har jag skissat ihop en del frågor som jag tror och hoppas är generellt intressanta. Här kommer de:
Produktsortiment SUV
-Produktstrategi från Hyundai Motors sida.
Vad är tänket kring Tucson, Santa Fe, Terracan och Vera Cruz?
Hur appliceras denna produkt/sortimentstrategi i Sverige?
Åker Terracan ut?
Kommer VeraCruz överhuvud taget till Sverige?
Det har pratats i press om Santa Fe CM med 3.0 VGT diesel, sant/falskt?
"Teknikhörnan"
-Genomgång av nya 4WD-systemet ITM för Tucson och Santa Fe CM och Santa Fe SM VGT diesel. Senast fick vi en presentation av Santa Fe SM AWD. Nu är det dags för en uppdatering kring nya tekniken!
Ägarfrågor
Tanken är här att diskutera service- och kvalitetsrelaterade frågor rörande verkstäderna som en punkt och specifika typfel som en annan punkt.
-Santa Fe SM (2.4 och VGT)-kopplingen diskuteras fortfarande på forumet som problematisk. Vad har hänt sedan förra träffen rörande single mass-kopplingen? Är det samma koppling för 2.4 bensin som för CRDI och CRDI VGT? Att konstruera en koppling som klarar av 2.4:ans max vridmoment på 200Nm torde inte vara "rocket science". Vad är problemet?
-Spindellederna på SM hamnar fortfarande högt på Bilprovningens statistik. Vad har gjorts med den detaljen med avseende på konstruktion?
-Vi har märkt i ett fall att en ägare fick vänta väldigt länge på en utbytesmotor till sin SM VGT. Om min motor totalrasar på min säg Tucson 2.0 bensin imorgon vad är då en förväntad leveranstid till verkstaden för en utbytesmotor?
-Motorhuven på Tucson verkar vara mer rostbenägen vid stenskott än dito på Santa Fe SM. Hur kommer det sig? Vilka rekommendationer om åtgärder vill ni ge Tucsonägarna?
-Santa Fe SM. Om "kuggkransarna" (pulsgivarna, 4st, 1 per hjul) till ABS:en rostar sönder så blir det mkt kostsamt att få de utbytta. Vad kan jag som ägare göra för att undvika att de rostar sönder i förtid? Vilka förbättringar vad gäller materialet har gjorts i kuggkransarna? Sedan när?
-Bränsleförbrukning Tucson. Detta är ett av de områden som engagerar Tucsonägarna mest. Ni har vad jag vet vartefter uppdaterat infon i databladen för Tucson. Ett ombyggnadskit togs fram för V6-modellen. Varför drar 2.7 Tucson som är i princip 2-hjulsdriven för det mesta mer än Santa Fe 2.7 SM som är AWD? Hur är läget nu? Vilka åtgärder har fabriken gjort i löpande produktion?
-Jag är inte helt nöjd med min aukt verkstad. På förra träffen pratade ni om en uppstramad utbildning och auktorisation av "chief mechanic". Vad har hänt sedan dess? Vad kan jag göra om jag hamnar i dispyt/tvist (ej juridisk) och är missnöjd med min verkstad?
-Ägarnöjdhet. Motormännens enkät över kundnöjdhet stämmer inte riktigt överens med de artiklar ni har redovisat i Aha! Samma gäller de artiklar som tidningen Vi Bilägare redovisat. Detta diskuterades rätt så animerat på forumet i den här tråden:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... er=asc&sta
rt=0
Vad är er uppfattning om denna fråga baserat på de undersökningar ni själva köper in?
-Hantering av typfel. Hur jobbar ni och Hyundai Motors med kvalitetsförbättringar? Hur tar ni hand om verkstadsrapporter och felrapporter? Om jag har ett superförslag till en förbättring var kan jag vända mig då?
Du som har ytterligare förslag på frågeställningar fyller på med dina frågor!
Ett litet tips! Som vid förra träffen så använder vi inte träffen till att reda ut specifika pågående serviceärenden, utan det får var och en av oss hantera på egen hand.