Jag är, som ni kanske vet, antiautomatisk nästan jämt;
tangenter är till för att spelas på!
Avskyr saker jag inte kan påverka själv, ogillar när någon kopplar ihop grejer åt mig som jag gör bättre själv.
Ett exempel är tidsreläet som det flesta bilar har inbyggt i funktionen för elbakruta - för att spara ström - och därmed generatorbelastning och bränsleåtgång ligger det en timer i kretsen som stänger av elbakrutan efter - i Santas fall 15 minuter.
Säkert bra för en del, men
CRAP! säger jag!
Man har nämligen lagt en multifunktion i knappen och styr även elvärmen i ytterspeglarna över samma brytare, och över samma timer...
Undertecknad vill ha värmen i speglarna på för jämnan när det regnar för att "bränna bort" pärlorna och ha bästa sikt bakåt, men skiter högaktningsfullt i bakrutan - eftersom bilen ofta har släp kopplat, och/eller är stuvad golv till tak inuti.
Alltså tvingas jag sätta på elbakrutan helt i onödan för att hålla speglarna torra, och trycka igenochigenochigenochigen varje kvart... Grrr!
Okayokay; Det som passar mig kanske inte passar andra och vise versa, och jag har nog aldrig sett en personbil med separat brytare för elspeglar, undrar om inte lastbilstillverkarna har börjat städa bort dem också... Men ändå!
Med halvljusautomatiken är det lite annorlunda - miljarder läggs på design av bilar, men i mörkret är alla katter grå - ända tills BMW tog tag i ämnet och dängde dit "angel eyes" som positionsbelysning - nog tusan känner man igen en BMW...?
Jag tycker det är kul att känna igen bilar på belysningen, och det gör man redan på dagen, om bilen ser lite speciell ut;
på sjuttio- och åttiotalet, när Mercedes var snudd på ensamma om originalmonterat dimljus var det inte många av dem som rullade omkring på halvljus, eller hur?
Vive la difference!
Själv så spelar jag rejält på knapparna -
park + dimljus så länge omständigheterna tillåter det, men ärligt -
27-wattare räcker inte alltid till...
Så fort det är sämre sikt så åker halvljuset på, och jag skäms inte att säga att jag ibland stöttar med dimljuset om det är riktigt grisväder; intensivt snöfall, tätt regn/dimma eller lågt stående sol.
Nix; inte för att se bättre själv, och aldrig på natten när man riskerar att blända någon, - men det är så många blindstyren ute i trafiken så det vill banne mig till att synas.
Kan berätta att jag redan på sjuttiotalet började använda helljus som färdbelysningen på motorcykel - uppmärksamhetsvärdet är såå mycket högre, och om någon skulle blinka på mig så är det bara ett kvitto på att just
den bilen faktiskt har sett mig.
Swedefe