Annons

31
Hei.

Hver av disse "Heater 1,2,3" er sikret med 40A
40Ax3x12V= Max 1440 Watt
Med vennlig hilsen
Jørn

09 Santa Fe 2,2 CRDi 5s Aut Premium SE
Black pearl
08 Kabe 780 BGXL
Annons

32
Jørn skrev:Hei.

Hver av disse "Heater 1,2,3" er sikret med 40A
40Ax3x12V= Max 1440 Watt
Da snakker vi reelt om ca. 1 kW tilleggsvarme i oppstartsfasen. Vil absolutt hjelpe litt på oppvarmingstiden..
Takk for svaret, Jørn!
Santa Fe 2.2 CDRi AT 7-seter

33
Detta med uppvärmningen är intressant. Tydligen har Hyundai valt att inte lösa det med en dieselvärmare utan på annan elektronisk väg. En volvodiesel är ju utrustad med värmare från start och då behöver man bara lägga till ett tidur så är saken klar. Enligt min säljare måste jag ut med 25.000 riksdaler för ett motsvarande system på Santan :? . Lite tråkigt, eftersom en dieselvärmare onekligen förhöjer tillvaron betydligt. Frågan är alltså om systemet ändå snabbt får upp tempen i kupén?

Vänligen
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

35
Det är förstås aldrig bra för en motor med kallstarter men hur är en diesel att dra igång vid minus 35, någon som vet? Du Nimbus?
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

36
Ingen egen erfarenhet av dieselstart vid 35 minus...Brrrrr...

Men vid mera "normala" temp som minus 10-15 grader så är det helt OK enl. dieselägare jag talat med här omkring.

Sen är ju 35 torra minusgrader "däruppe" inte riktigt jämförbart, då vi "härnere" troligtvis aldrig kommer att avläsa det gradtalet på Celsiusstolpen. Däremot kan det kännas som om det vore 35 minus här ibland, med tanke på vårt fuktiga och blåsiga klimat.

Antar ändå att en motorvärmare uppe hos er gör vad den skall och underlättar kallstarter. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

37
Det stämmer, en sladd i väggen löser problemet, i de flesta fall. Om man däremot står efter en fjällväg och kommer tillbaka efter några dagars skotrande, då lyser två hål i väggen med sin frånvaro, och det är då det bara måste starta för att uttrycka det milt 8)

Vi får väl se, hör av mig när kvicksilvret kommer ner till omtalade -35, brukar ske vareviga år. Sant att kallt här uppe inte är att leka med vid motsvarande temp i söder...

Mvh
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

39
Jo men visst!

Det får helt enkelt bli ett elverk i bagaget. Tur att bilen har en kubik innanför luckan, mot dryga 400 liter i volvon. Vad skönt det ska bli då jag äntligen får min STORA bil, yihaa!

Hälsar norrland
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

41
Hei, ny Hyundai-eier fra Norge.
Har hatt tidligere SM-03, kjører nå Terracan-05, men har bestilt Santa Fe CM-07, ikke standard interiørfarge og derfor har jeg ikke fått bekreftet leveringstid fra forhandler ennå. Gleder meg utrolig mye. :P
Har Sverige kun et valg av integrert cd-radio, eller kan man velge?
Hyundai Santa Fe-07 - Drive your way
Polar 620-04 - Litt mer av alt

42
Hej och välkommen SantaFe2007!

I Sverige kan vi beställa CM med integrerad radio eller separat radio, storlek 1 DIN.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

43
Hej och mycket välkommen SantaFe2007!
(Såg inte först att du är ny, för vi har ju en medlem förut men nästan samma "nickname"...)
Vad kan det vara för specialvariant du har beställt? Interiörfärgerna brukar ju vara olika beroende på färgen på lacken, men man är ju nysjerrig... :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

44
Hei og takk!
Ja, jeg la merke til at en annen hadde nesten samme "Nickname" først etter at jeg hadde registrert meg, kan jeg forandre "nickname"??
Norge har kun sort stoff eller sort skinn som standard interiørfarge på alle biler, mens jeg har bestilt en "blue titanium" med grått skinninteriør(CM 2.2 CRDI 5S LUX)
Hyundai Santa Fe-07 - Drive your way
Polar 620-04 - Litt mer av alt

45
SantaFe2007 skrev:Hei og takk!
Ja, jeg la merke til at en annen hadde nesten samme "Nickname" først etter at jeg hadde registrert meg, kan jeg forandre "nickname"??
Hej, skicka ett PM eller email till mig med ditt nya nickname så byter jag åt dig.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision