Annons

16
Må kanskje bare legge inn en dieselvarmer i innkjøpsbudsjettet allerede, da...
Er det noen her med 2.2 CDRi motor som vet om det er gjort noen "smarte" grep for å gjøre oppvarminga en kald vinterdag litt raskere?
Andre merker som har gjort akkurat det:
Kia Sorento og SsangYong Kyron har (i alle fall i Norge) dieselvarmer som standard, Honda Cr-V har sitt "Hot-gas"-system (A/C-anlegg reverseres og fungerer som varmepumpe), forrige generasjon SF 12 Volts kolber,osv.
Noe må vel være gjort også på den nye Santa Fe'en...

Santa2007
Annons

17
Nå har vi jo hatt noen dager med kuldegrader, så jeg tar opp tråden igjen...
Dere med CM og diesel: Hvordan fungerer varmeapparatet i bilen?
Varmes kupeen raskt opp, eller må installere ekstra dieselvarmer for å kunne kalle den nye SF'en for en "vinterbil"?
Santa Fe 2.2 CDRi AT 7-seter

18
Hei.
Jeg synes du bør prøve den litt først, før du eventuelt koster på den dieselvarmer. Du skal vel ha en førstegangsservice etter 1000-2000 km som er gratis, og da kan du jo se det an til da. Jeg synes den blir relativt fort varm. Det sitter forøvrig en sikring/rele-boks for seg selv i motorrommet som er til følgende: Heater 1, Heater 2, Heater 3, Fuelfilterheater, og Glowplug. Kanskje det er noe 12V- tilleggsvarmeelementer. Den har jo tydeligvis dieselfiltervarmer, og det er jo bra. Ellers grei bil dette her som går både oppover og nedover i snøen vi har fått på indre østlandet den siste tiden.

Mvh Jørn
06, 2,2 CRDI 5S AUT LUX

19
:shock: Ursäkta att jag avbryter i spörsmålet om värmepaket, men nu
dök det upp en norman till!!! Det hade jag missat helt. Välkommen Jörn!

Allvarligt:För klubbens överlevnad och framtid,en Skandinavisk inriktning?

Jörn: Ditt namn är intressant.Vet du nåt om det?
Jag har rötter i en by/samhälle med samma namn( i Västerbotten) och
mig veterligen är det inte klarlagt varför byn heter så och vad det ev.
betyder.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

20
Jørn skrev: Du skal vel ha en førstegangsservice etter 1000-2000 km som er gratis, og da kan du jo se det an til da.
Hej Jörn!
Det var intressant att se att du också är inne på att det skall vara en "gratis" förstagångsservice efter c:a 100-200 mil!
Det hävdade jag i en annan tråd (har glömt var), men det var inte känt för många - om ens någon - här...!
Är det något du fått veta via din forhandler eller har du det skriftligt kanske?
Jag behövde iallafall bara betala motoroljan som byttes...
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

21
Hei.
Jeg fikk beskjed fra selgeren da jeg hentet bilen om at jeg skulle komme tilbake for å ta en service etter 100-200 mil. Det skulle blant annet skiftes olje på motor og automat, pluss at de skulle ta en hjulstillingskontroll. Han sa at dette var ca. 4.timers jobb og at det selvfølgelig var gratis. Fikk i tillegg låne bil gratis denne dagen.
Dette er sikkert kalkulert inn i nybilprisen, så jeg har nok sikkert betalt for det.
Med vennlig hilsen
Jørn

09 Santa Fe 2,2 CRDi 5s Aut Premium SE
Black pearl
08 Kabe 780 BGXL

22
Första service efter 100-200 mil trodde jag hörde forntiden till. Det är väl minst trettio år sen jag behövde lämna in en fabriksny bil för en så tidig service. På den tiden tyckte jag det var mest ett besvär att behöva lämna in bilen på verkstad efter så kort körsträcka.

Tillämpar svenska Hyundai samma princip med gratis nybilsservice efter 100-200 mil för CM?

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

23
Jäss, Bengt! Det är bara oljan man får betala...
Det verkar inte som om alla återförsäljare var så noga som vår handlare med den servicen, men vår första Santa var helt problemfri - och så här långt även vår nya CM - om det nu hade med den servicen att göra... :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

24
Varken för min första (2001) eller andra (2004) Santa Fé V6 var det tal om någon "förstaservice" efter bara ett par hundra mil. Bilarna köpte jag av två olika handlare i storstockholm. Servicehäftet säger heller ingenting om detta.

Vad säger övriga SM-ägare? Är det fler som har blivit uppmanade att serva sin bil nästan direkt efter leverans?

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

25
NIX - Inte ett ord om någon service efter 100/200 mil från försäljaren/försäljningsstället vid mitt bilköp. :(
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

26
Någon som minns i vilken tråd detta diskuterades förra gången...? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

28
Tack, Nimbusen!
Ordning och reda på dig, som vanligt!
(herrejösses, vad jag letade, men där är ju några trådar "att nysta" i... :roll: :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

29
Firade egen "Halloswäng" igår medan HSB sängliggandes kurerade "maggen". I "min ensamhet" framför dumburken slank det därför ner lite underhållande 40% tröstvatten, vilket i sin tur inte bara gjorde livet gladare, programmen bättre och mig yngre, utan också som jag läst någonstans påverkar minnet positivt. Va nåt om att spliten sätter igång en process som på sin väg genom en atletiskt byggd kropp, löser upp fettklumpar i teflonavd. och därmed får de återstående två hjärncellerna att glida bättre.
Så "skäreläjan" och alla ni andra - ett levande bevis på att detta stämmer är väl mitt svar på frågan.
8) 8) :lol:

Hmm.. Öhum. Härlig Torsdagkväll igår men det retar mig att jag inte kommer ihåg vad jag svarade dig... :roll: :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

30
[quote="Jørn"]
Jeg synes du bør prøve den litt først, før du eventuelt koster på den dieselvarmer."

Takk for svaret, Jørn!
Slår meg til ro med svaret ditt, og avventer med montering av dieselvarmer.. Husker du sikringsstørrelsene på "Heater 1, 2 og 3"?
Må jo være rimelig grove saker om det skal kunne tilføre noe effekt i form av varme...
Santa Fe 2.2 CDRi AT 7-seter