Annons

Santa Fe 2007

1
Hei alle sammen!
Er ny her på forumet, men drister meg til å starte en ny tråd likevel :D
Noen som vet hvilke forandringer det er på 2007-modellen av Santa Fe?
Har fått med meg litt:
2,2 diesel har fått 155 hk og 343 Nm, litt mer kromdetaljer, og lignende.
Ny stereo med MP3 og mobis (?) med fjernkontroll på ratt. Noen som kan fortelle meg hva mobis er?
Annons

2
Hej och välkommen till forumet Santa2007!
Någon 2007-modell har jag inte sett ännu, men det lär inte vara så stora skillnader mellan 06-modellen och -07-modellen...
En "mobis" med fjärrkontroll på ratten har jag aldrig ens hört talas om...?
Var har du läst/sett detta uttrycket?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Jisses, en Norrman till på forumet: Välkommen!

"Mobis" är en leverantör av godisgrejer til Hyundai, möjligen del- eller helägt av Hyundai.

www.mobis.co.kr



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
Takk for velkomsten, Skäreläjan og Swedefe!
Har plaget min lokale forhandler de siste månedene, og han fortalte om endringene på 2007-modellen. Han kunne imidlertid ikke fortelle hva "mobis" var, men det kunne jo Swedefe :D
Ellers var vel effektøkningen fra 150 hk til 155 hk på 2,2 D kjent for dere, det samme med partikkelfilter og Euro 4 godkjenning. Aktive nakkestøtter foran standard på alle modeller, ikke bare på Exclusive.

Men jeg ser jo nå at mesterparten av dette står på www.hyundai.se.
Vi i Norge må faktisk bruke denne siden for å få fornuftig informasjon, www.hyundai.no er helt ubrukelig.

Santa2007
Har bestilt en SF 2,2 CRDi, 2007-modell :D
Men leveringstiden er 8 uker :cry:

5
Hejsan "Santa2007 och välkommen i gänget.

Nu rullar det på må jag säga. Blir väl snart läge att diskutera om vi inte skall ändra vår logga till Club Hyundai SUV of Norden... :lol: :lol:
det samme med partikkelfilter og Euro 4 godkjenning
Partikelfilter gäller dock bara modellen med automatlåda, iaf. här i Sverige.
2.2 CRDi 4-cyl turbodieselmotor
Bränslesystem med direktinsprutning commonrail.
Laddluftkylare och turbo med variabel turbingeometri
- VGT. Enkel överliggande kamaxel, 16 ventiler.
Cylinderblock i gjutjärn, -topp i lättmetall. Cylinder-
Volym: 2188 cm3. Avgasrening med oxidationskataly-
Sator och partikelfilter (automat).
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

8
Blir väl snart läge att diskutera om vi inte skall ändra vår logga till Club Hyundai SUV of Norden...
Tycker jag absolut!! :D

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

9
Håller med!
Skulle till och med kunna tänka mig "Club Hyundai SUV of Scandinavia", fast det kanske skulle bli svårt att få plats med bokstäverna; I vilket fall som helst får man göra om den laminerade medlemsdekalen i framrutan... :roll:
(Fast det är ju det mindre problemet.)
Hurra för den Nordiska gemenskapen! :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Skäreläjan skrev:Håller med!
Skulle till och med kunna tänka mig "Club Hyundai SUV of Scandinavia", fast det kanske skulle bli svårt att få plats med bokstäverna; I vilket fall som helst får man göra om den laminerade medlemsdekalen i framrutan... :roll:
(Fast det är ju det mindre problemet.)
Hurra för den Nordiska gemenskapen! :lol: :lol:
Och Europe är ju inte så många bokstäver å andra sidan... Men lagom får väl vara nog. :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

12
Må bare få lov til å takke alle for en varm velkomst her på forumet !
Tillater meg å legge inn et navneforslag selv: Nordic Hyundai SUV Club :D
Men jeg har et lite spørsmål til dere som har erfaring med Santa Fe, og da spesielt dieselmotorene: Hvordan er denne bilen som vinterbil, tenker da på om det er nødvendig med en Webasto eller lignende for å få opp temperaturen i kupeen? Det er kanskje vanskelig å si noe om CM'ens vintergenskaper ennå, men hvordan var SM'en på dette området?

Santa2007

14
Båda dieslarna vi haft; CRDI -02 och VGT -05 lämnar rejält med värme till kupén, och lämnar värmen snabbt efter start trots att tillsatsvärmare saknas.
Däremot är värmesystemt faktiskt utrustat med 3 x 12V elpatroner som möjligen speedar upp värmen. Vi har visserligen bara testat ner till -36, men värmen är okay så långt, med undantag av själva fördelningen till fötterna. Tidiga SM hade även ett märkbart kallras på passagerarsidan fram, föranlett av bristande isolation av sjäva kalluftsintaget.
Serviceåtgärd finns, och är beskrivet i detta eller möjligen förra forumet.


I grund och botten handlar det om att 2.0 CRDI / VGT inte är en så effektiv dieselmotor att det blir brist på överskottsvärme till kupén.
Något jag på sätt och vis är tacksam över; senaste bilen innan Santorna var en Xantia HDI och tillsatsvärmaren där en Webasto som satt gömd ute i hjulhuset var en konstant källa till irritation.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

15
Santa 2007

Mine erfaringer er som Swedfe her skriver... det er greit nok, men spesiellt hurtig blir den ikke varm. Jeg har derfor valgt elektrisk motorvarmer også på denne VGT som jeg nå har....

Vår santa, er på fjellet ca hver helg hele vinteren, og jo.... det er greit nok, men ikke noe mere når det gjelder farten på å få opp tempen.



Vegard