Annons

I20 2010 1,4 CRDI man pendlande tomgång

1
Hej

en 10Kfråga??
Pendlande tomgång! dock endast efter varmkörning och endast då gaspedalen är HELT opåverkad ex inför ett trafikljus, el liknande då man ex trampar in kopplingen och rullar fram mot stopp. tomgången börjar då "ibland" pendla från normal ca 900 rpm till betydligt lägre och pendlar däremellan, ibland motorstopp men ibland stabiliserar det sig på ca. 900-925 dvs normal tomgång. Alltid med HELT opåverkad gaspedal, vidrörs pedalen med ngt förhöjd tomgång inträffar ej felet.
återstartar man, funka bilen blixtesnabbt. Kallstartar och varmstartar åxå kvick som attan. Djävulskt irriterande varit samma lika i ca 2,5-3 år blir inte värre ej heller bättre.

Jag kan ev uppfatta att samtidigt med denna felyttring funka inte heller farthållare-stendöd, funka tidigare U.a. men ej längre.

Tänker i banorna att gaspedalströmställaren (som ger signal till motordator) har oftast en signaltråd för max pedalläge gas-i-botten, samt signal för icke aktiverad gaspedal, samt ev. aktiverad. däremellan styrspänning motsvarande pedalläget. alltså i mitt fall motordator driftsatt utan aktiverat pedalläge!

Tankarna går till vilka signaler och givare som endast är aktiverade vid opåverkat gasläge, samt varmkörd. dvs ingen varmstartventil motsv som spökar, ex till förförhöjd tomgång-varmkörning, Misstänker åxå att farthållarfunktion har nått med felyttringen att göra, dock saknas elschema och systemfunktion i min Trä-skalle....

Säkert skitenkelt om man hört detta tidigare.....

Lite surt att skicka in bilen på felsökning, detta borde nått smartskaft ha koll på.

Hälsn HenrikL