Hjälp är den skrot nu?!!!
Postat: 12 nov 2020, 07:42
Min 2012 I20 CRDI 1,4 fick ett oljud vid start lite rasslande ilsket ljud som sedan försvann men som återkommer då jag startar.
Åkte hem (ca 40km= inga varningslampor och bilen gick bra hem helt utan varningslampor men med ett tystare oljud från multibältets sida.
Dagen efter i dagsljus tittade jag igenom motorrummet allt ser ut som vanligt bilen startar lätt och inga varningslampor..
Noterade att kylarvätskan var mörk och lite grann hade svämmat över. Öppnade och noterade en svart gegga. Öppnade sedan kylarlocket och samma där en massa olja toppade vätskan i kylaren.
Kastade mig på oljestickan..oljenivån gick inte att mäta. Skffade ny olja och fyllde på till mitten av markeringarna.
Provstartade bilen och lät den gå 10-20 sekunder, stannade och mätte oljan igen. nivån hade sjunkit synbart.
Olja i vattnet, dock inget vatten i oljan vad jag kan se. inga som helst varningslampor och bilen går bra och skulle kunna köras (men körs naturligtvis inte)
Som jag ser det låter det som om topplockspackningen gått mellan en oljekanal och en vattenkanal. Oljetrycket är högre än vattentrycket så att vatten inte hamnat i någon större mängd i oljan.
Motorn kokade heller inte och har aldrig kokat så överhettning kan inte vara anledningen till brusten topp packning.
Bra olja har alltid använts och bilen har servats enligt sitt serviceschema och en aning extra dessutom.
MEN nu några dagar efteråt har en annan tanke dykt upp skulle det kunna vara fel på vattenpumpen ex. infästning eller någon oring som gör att oljan kommer in i kylsystemet ? (Oljudet vid multiremmen vid start).
Eller VAD sjutton kan det vara ? Jag bor en bra bit från ett serviceställe så att frakta bilen dit är väl runt 11 mil enkel resa och är toppen gången så lägger jag inte 30 000 på bilen utan då får den gå i delar eller liknande.
Vad tror ni andra det kan vara.. jag har begränsade kunskaper i bilservice av "byta topplock" slaget även om jag gjort det på 8v saab och volvo b20 motorer i min ungdom.
Åkte hem (ca 40km= inga varningslampor och bilen gick bra hem helt utan varningslampor men med ett tystare oljud från multibältets sida.
Dagen efter i dagsljus tittade jag igenom motorrummet allt ser ut som vanligt bilen startar lätt och inga varningslampor..
Noterade att kylarvätskan var mörk och lite grann hade svämmat över. Öppnade och noterade en svart gegga. Öppnade sedan kylarlocket och samma där en massa olja toppade vätskan i kylaren.
Kastade mig på oljestickan..oljenivån gick inte att mäta. Skffade ny olja och fyllde på till mitten av markeringarna.
Provstartade bilen och lät den gå 10-20 sekunder, stannade och mätte oljan igen. nivån hade sjunkit synbart.
Olja i vattnet, dock inget vatten i oljan vad jag kan se. inga som helst varningslampor och bilen går bra och skulle kunna köras (men körs naturligtvis inte)
Som jag ser det låter det som om topplockspackningen gått mellan en oljekanal och en vattenkanal. Oljetrycket är högre än vattentrycket så att vatten inte hamnat i någon större mängd i oljan.
Motorn kokade heller inte och har aldrig kokat så överhettning kan inte vara anledningen till brusten topp packning.
Bra olja har alltid använts och bilen har servats enligt sitt serviceschema och en aning extra dessutom.
MEN nu några dagar efteråt har en annan tanke dykt upp skulle det kunna vara fel på vattenpumpen ex. infästning eller någon oring som gör att oljan kommer in i kylsystemet ? (Oljudet vid multiremmen vid start).
Eller VAD sjutton kan det vara ? Jag bor en bra bit från ett serviceställe så att frakta bilen dit är väl runt 11 mil enkel resa och är toppen gången så lägger jag inte 30 000 på bilen utan då får den gå i delar eller liknande.
Vad tror ni andra det kan vara.. jag har begränsade kunskaper i bilservice av "byta topplock" slaget även om jag gjort det på 8v saab och volvo b20 motorer i min ungdom.