Annons

Karftiga vibbrationer/skakningar över 100km/h

1
Hej.

Jag har en grand santa från 2015 som strular en del just nu. den har kraftiga vibbrationer eller skakningar vid hastigheter över 100km/h som kommer ca var tionde minut.. men slutar vid lättning av gaspedalen för att återkomma efter ca 10 min. det är ganska kraftiga skakningar som gör hela bilen ostadig. spelar ingen roll om farthållaren är i eller inte, samma sak endå.

Jag upptäckte att 4-hjulsdriften inte fungerade under november -19 då farsans skoda fick dra loss mig från en lerig gräsmatta :roll: . väl på verkstad konstaterades att främmre diff samt fördelningslådan var kaputt så dom byttes under garanti. hade garanti till bärjan av april -20. efter reparationen så hade verkstan som är auktoriserad hyundai, satt ratten fel så den stog inte rakt. vilket dom fixa dagen efter på ca 10min!

men sen användes bilen endbart för transport till arbetet som låg då ca 10-15 min bort men en max fart på 70km/h. men efter nån månad skulle vi i väg till västerås och då upptäcktes skakningarna.. väldigt jobbigt att behöva jojja med farten hela tiden. så verkstan kontaktades igen då felet måste vara det som dom böt några månader innan. samtidigt tänkte jag att dom kunde ta års servicen men dom kunde inte hitta skakningarna vid provkörning, även fast jag påtalade att dom var tvungna att köra motorvägs fart i ca 10-15min. väl när jag hämta bilen efter servicen så fick en mekaniker åka med och visst kom vibbrationerna. han trodde på växellådan men var osäker. hur som hällst så lämandes den in dagen innan garantin gick ut, samt att servicen var veckan innan så dom visste hur det lågtill. men verkstan börja leta fel men kan inte hitta någont fel alls. jag fick komma ner med sommarhjulen som dom promt ville prova med även fast jag påpeka att felet måste ligga i dom delar dom bytte förut. sen var bilen borta ca 2veckor utan resultat, enligt verkstan har nån från hyundai varit där och kikat på den men ej hittat något fel. dom har kollat alla bussnigar, ballanserat både sommar och vinter hjul med samma resultat. så nu har jag fått hämta bilen men felet kvarstår. verkstan har kontaktat hyundai igen påstår dom men har inte hört nått på en och en halv vecka nu. vågar inte köra bilen just nu ifall nått mer händer och nu finns ju ingen garanti på bilen kvar.

nån som varit med om något liknande?? hur ska jag göra? kan jag få Hyundai eller mitt försäkringsbolag att lösa bilen? jag har helförsäkring via Folksam. den går ju inte att sälja, förutom till kraftigt reduserat pris pga felet. finns inget annat fel på bilen i övrigt.

/calle
Annons