Annons

Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

1
Jag har problem med att kylarvätskan försvinner på min i40 från 2012 som kört drygt 16000 mil. Verkstaden kan efter undersökning inte visa konkret att det finns ett läckage och menar då att läckan ligger i motorn. Ett vanligt fel på den modellen menar dom och trådar på forumet antyder att det förekommer. Lösning är att byta motor enligt verkstaden vilket inte känns optimalt med tanke på bilens ålder/värde.

Normalt behöver jag fylla på ca 3-4 dl efter ha kört 50 mil. Jag upplever att kylarvätskan försvinner i högre utsträckning vid stadskörning. Körde 100 mil på landsväg i somras utan att behöva fylla på något. Är mina observationer enligt förväntningar eller antyder det att läckan finns utanför motorn? (hoppet är det sista som överger människan ;) )

Är det någon som testat kylartätning (tex Bars Leaks) eller motorsvets? Är det en lösning på problemet?
Annons

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

4
Kontrollerade min i40 efter denna tråd - expansionskärlet tomt och nästan torrt i kylaren. Köpte bilen på firma för 2 månader sedan...191 mil körde. Var in till Hyundai och den tekniker som kollade på min bil menade på att det kunde vara:

1) Luftbubbla efter kylvattenbytet som gjordes vid servicen (för i juli) - ibland så lyckas de inte fylla på helt och köra bort luften i systemet.

2) Läckande EGR kylare (?) - nått med EGR kylaren som gör att kylvatten kommer i och förbränns med avgaserna (hänge inte med riktigt när han förklarade)

3) Topplockspackningen / topplocket - kylvatten läcker in i cylindrarna och förbränns. Detta borde dock ge försämrad prestanda och märkas...

4) Motorblocket - motorblocket läcker kylvatten.

Tydligen var alla ovantsående punkter vanliga på denna motor...Bilen ska in till dom på Måndag för provtryckning och mer felsökning...

Fyfan...

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

10
Lite sen återkoppling men så här ligger det till.

Efter att ha varit inne på provtryckning osv så fortsatte efter ett tag nivån minska, dock utan att ha vita avgaser eller ökande oljenivå... Bilen in på verkstad igen och då tog de en rejäl titt och se på trissor...tydligen var det så enkelt som en läckage vid en slangklämma, vattnet som läckte ut förångades på avgasröret så det blev aldrig nån pöl under.
Så verkstan satte dit en riktig slangklämma.

Tjohooo!!!....trodde jag.

Några veckor senare hittar man små pölar under bilen - först trodde jag det var kondensvatten från ac'n men nope - kylvatten. Suck... In på verkstad i g e n och denna gång var det ett solklart läckage i kylaren. Hyundai orginalkylare + jobb ca 10k enligt offert varav ca 2000:- var arbetet, inte en chans sa jag - om jag fixar kylare kan ni sätta dit den? Jodå tyckte verkstan så jag beställde en märkes kylare på Autodoc för ca 2000:- ... 4500:- senare var kylaren bytt och nu läcker inget. Hittils.

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

11
Jag har ju byt kylaren. Efter de så så fick verkstan provtrycka för att kolla vart läckaget var utan att hitta något.
byte även EGR-ventilen, tycker att läckaget blev mindre men de försvinner fortfarande.

Olja ser bra ut, blir inte mer eller konstig färg på den.
Har inte vitrök eller konstig lukt.
Inga pölar under bilen.

Drygt som fan detta. Hade varit intressant om någon har hittat fel om de läcker in i motorn.
Vad de kostar mm.

Annars jätte nöjd med bilen.