Annons

4WD Jamboree High Chaparral 18 - 20 / 8

1
Redan på Torsdagen började Cooper & Petroff hetsa mig;
Bland annat genom att MMS;a denna bild och undra; "När kommer du?"

Bild


Fotograf på just denna bild är Cooper - resten står undertecknad för.
Den tredje bilen - en fling flångades CM ägs av "Stefan".
Inte så aktiv på forumet, men desto mer engagerad i arrangemanget; bland annat som starter i "Mudracet".
Stefan är en av klipporna i Kättilstorp Offroaders; folket som ser till att det verkligen blir några arrangemang gjorda.
Vi i Hyundai SUV Sweden känner Stefan som en av funtionärerna bakom
vårträffen som hölls utanför Falköping.

Bilderna är snapshots med mobilkamera, ibland tagna i farten rakt ut genom regnig vindruta.
Det blir som det blir - dock klickbara allihopa.



Med tanke på att jag var nästan 100 mil därifrån och osäker på om jag skulle kunna komma loss så kändes det så där lagom kul...

Hur som helst; på Lördag morgon hade jag både hunnit säga hej hemma, sova några timmar i egen säng och lossa ur oväsentligheter från bilen så det var bara att ge sig iväg.

Tyvärr missade jag allt det roliga iform av umgänge och socialt samspel eftersom jag inte var på plats i tid, och dessutom drog hem innan festen började - om detta får Cooper och Petroff berätta - jag koncentrerade mig på körningen. Och vilken körning sedan!


Bild



Terrängslingan är lagd så den stryker baksidan av High Chaparral innan den viker av ut i skogen, vid kanten av en mosse.

Här finns alltså alla slags underlag:

Bild

pinnmo/mjöla, sand, torvmosse av okänt djup samt blåbärs- och lingonris.
Bara att välja vad man trivs bäst i.
Eller kanske inte; ytlagret är ytterst tunt, och underliggande lager kommer fram på ett kick - ibland till och med medans man kör på det, men i vart fall mellan varje varv.

Just detta, tillsammans med alla de olika alternativa spåren

Bild

Alternativt spår, ej Santa Fe verifierat.

Bild

Ytterligare avstickare rakt ut på mossen. Undrar om dom någonsin kom fram dit dom tänkt sig...?

ger variationen som gör att det faktiskt är kul att köra varv efter varv.

Själv tappade jag räkningen; 9 eller 10 varv?
Strunt samma - inget varv var det andra likt - dels för att jag valde olika passager varje gång, och dels för att banan ändrade karaktär mellan varje varv.

Tidvis kraftig trafik

Bild


blandades med ihärdigt regn, så ett spår som var enkelt framkomligt på förra varvet kunde se helt annorlunda ut en halvtimme senare.

När någon satte sig fast

Bild


så utbröt febril aktivitet:
Bild

Dels så hoppar personalen ut (med sin snuttefilt)
och dessutom söker de flesta andra nya, alternativa vägar som kanske, eller kanske inte passar just den egna bilen

Bild



allt för att trafiken inte skall stanna upp i skogen.


Bild



Här och var står det övergivna bilar ute på mossen,

Bild


sakta sjunkande i väntan på winchning.



Även jag satte mig fast efter en monumenal tabbe:

Bild


Inför ett "intressant" vägval ringer telefonen i bilen - och jag min dumme f-n svarar i den på ren reflex. Det är så dumt så att man bara kan flabba åt det - givetvis tar bilen styrning på en tallrot och kasar på bredden ner från den "möjliga" hyllan till det "omöjliga" hålet där större bilar än jag blivit sittande - bara för att man försöker göra två saker samtidigt...

Bild


Tyvärr går inte höjder och lutningar alltid fram i bilder, men jag kan berätta att det lutar tillräckligt illa redan här för att oljepickupen i sumpen skall suga luft och tända upp oljetryckslampan.

Bara att slå av och invänta hjälp alltså - och hjälpen är aldrig långt borta:


Här kopplar arrangerande Kättilstorps Offroaders en hjälpande lina till mig - samma kille; Ove, som var hjälpstyrka under Hyundai SUV Swedens vårträff i Falköping. Tack igen, Ove!

Bild


Att det började luta etter värre medans Ove drog är inget jag lyckades fånga på bild - jag hade fullt upp med att hålla mig fast inne i bilen...

Nå! Mer motor, större däck och bättre fyrhjulsdrift innebär bara att man fastnar så mycket hårdare, ändå längre ut på mossen. :wink:

Bild


Här el-spelar en Jeep upp sig själv ur ett surhål, samtidigt som kompisen kopplat sling och assisterar för "blåtta" livet.

Bild


"Blåtta" livet bara för att killen tar i så han knäcker något i höger cylinderbank på V8an och lägger en Lützendimma över myren ur ett av rören.

På det hela taget verkar skadorna främst drabba specialbyggen - och det är inte så underligt. Större däck och vassare motorer sätter stress på allt emellan just kraftkälla och däck.
Marken är helt fri från stenar, men några elaka stubbar här och var går att bli hängade på för den som vill...

Bild


Och nej, killarna på den här träffen är inte av den sorten som sitter ner och kissar - här diskuteras det med all säkerhet repair-estimates eller hur man skall skapa ä n d å bättre frigång till nästa år.

Cooper ingick ju i arrangörsgänget, och Petroff med familj blev liksom assimilerad i gänget, så dem såg man inte mycket av ute i skogen - mer än som funktionärer då.
De gjorde sin terrängkörning tidigare i veckan.

Ytterligare Santor fanns på området, bland annat en av utställarna; Caterpillar/PON hade med sig några stycken, men ivart fall jag såg inte till dem ute i skogen under mitt besök på Lördagen.

Denna bilen stod bom fast på parkeringen den med:

Bild


Det är godsakscateringen "Golden Waffel" som använder en Santa för att dra sin försäljningsvagn mellan olika jobb.

Om maten kan sägas:

Bild


att den var lite speciell
vad sägs om: "Chorizo med mos, västkustsallad och ... LINGONSYLT..? :shock:
Extra allt, liksom.

Lingonsylt som för övrigt hade mycket lite gemensamt med

Bild


RIKTIGA lingon, som faktiskt låg strödda i de sönderkörda spåren ute i skogen...

Annars då?



Tja, Jeep hade någon avancerad terrängbana uppbyggd där man (vemsomhelst eller bara Jeepägare?) kunde köra Jeep (egen, medhavd eller tillhandahållen?)
Jag fick aldrig kläm på hur det hängde ihop, och brydde mig inte särskilt. Hade helt enkelt fullt upp med mitt.

En liten mässa/sponsorby fanns också anlagd på områdets lägsta punkt - med påföljd att... ja, ni kan säkert räkna ut själva. :roll:

FABAS-pojkarna var i full gång hela tiden:

Bild


detta var det enda tillfället jag såg dem stå stilla nog för att låta sig pixeliseras - annars var det hopp från tuva till tuva hela tiden.
Och en del tramp vid sidan med, som synes...
FABAS/Tidningen 4-wheeldrive är ju (med?)arrangörer, så vi kan kan se fram mot ett rejält reportage i höst.

Såg även del av mudracet, och var besviken att den lille Suzukin körde av kardanen när han var högt uppe i stegen mot stora, stygga Hummers och hemske-Cumminsar.


I anslutning till mudracet, på publikplats(!) såg jag en pärla i form av

Bild



"Roadkill"; en ex RATGB 15 - Volvosugga modifierad med V8 och mycket annat.
Föraren var efter att ha kuperat motorn tvungen att öppna vikhuven och sträcka in händerna i odjurets mage för att strypa elfläkten manuellt.
Jag är en sucker för mekanik och blev så förblindad av hårdvaran att inte förrän nu när jag tittar på bilderna ser den blodiga noshörningsbeten som sitter som kylarornament!
Good stuff!
Backningsmanövern går helt och hållet på känn och folk med självbevarelsedrift flyr undan urtidsmonstrets taggiga svans.



Hur som helst - jag hade roligast borta på kullen i ändan av skogsslingan

Bild


Här kunde man välja väg efter förmåga alt. brist på vett och få hjärtat i halsgropen mer än en gång. Precis i min smak!

Här ser man också den enda stadsjeepen utan lågväxel - En RAV 4.
Låt oss säga att dennes vägval var avgjort mer anpassade till bilens förutsättningar än de jag gjorde...

Träffen är som ni ser av bilderna massivt Jeep-dominerad, men ni skall veta att Santan hävdade sig utmärkt;
Endast specialbyggen och monsterdäckade bilar tog svettigare vägar än Santan.
En annan bil som imponerade stort på mig var en simpel LandRover 109PU i risigt bruksskick - ingen höjning eller speciella däck.
Den körde åttor kring oss allihop - speciellt när det blev stopp på själva "spåret".
Killarna måste haft hur kul som helst - i en 40år gammal kvartstraktor som tydligt hörbart saknade kompression på en cylinder; "puff-puff-puff"



På denna bilden står en GrandCherokee utan fäste - föraren är ute för att lufta däcken.
Själv har jag stannat för att inte kasa ner på honom - jag har drivning, men även drift i sidled så jag finner det bäst att vänta ut honom.

Bild


Den bedömningen gjorde inte killen i Cherokeen längst ner i bild; han laddade absolut tokfullt nerifrån - med tvärställda hjul :roll:

När det väl greppar kommer han som skjuten som ur en kanon i en heelt ny riktning och är bara millimetrar från att ramma GrandCherokeen - med människor emellan bilarna
Close call!!!
Efter en låång resa baklänges stannar han ändå längre ner i svackan än han började och tvingas istället wincha sig upp igen...
Den som klickar på bilden ser spåren av den skenade Jeepen - där satt snubben på huk och luftade däcken - han gjorde ett grodskutt av sällan skådad art...


Eftersom slingan är rejält uppkörd så sticker jag ut på mitt sista varv 17,15 - och blir sittande på det lätta partiet - transportsträckan ut till allvaret. :roll:

Hjulspåren är helt enkelt så djupa att "däcken inte når ner".
Santan blir liggande platt på magen med hjulen vispande till ingen nytta.

Vänlig Jeep kille kopplar sling och drar loss mig baklänges. och det är då helgens enda egentliga skada uppstår;
Magplattan (jag vägrar kalla en plastflärp för "hasplåt"!) hyvlar av så mycket material bakifrån att fästena ger vika och plattan slits av!

Trist, men faktiskt ingen stor förlust; den var redan spräckt och bitar saknades ur den sedan vårträffen. :mrgreen:
Misstänker att den har större kosmetisk, akustisk och aerodynamisk effekt än som rent slagskydd.

Nytt försök med lite högre fart tar mig igenom passagen, men jag ser att andra bakom mig fastnar dom med. Dom kanske försökte väja för min plastskiva...? :lol:



Det klart att det är en nackdel med stort duplexdrag i skogen

Bild


och inte sätter man några speciellt anmärkningsvärda snitthastigheter under en dag kring High Chaparral

Bild


Förbrukningen kan däremot lyfta ett och annat ögonbryn:

Bild



Jag hade kul ivart fall - och jag förstår att en del hade kul åt mig.
Det bjuder jag på!

Jag tog mig fram överallt där jag ville ta mig fram, och bilen löste de svårigheter jag satte den i.

Klart är att man kan diskutera om en bil utan lågväxel har på en terrängträff att göra - men det är desto roligare när man kan överraska!


Swedefe

Edit: rättat o broderat
Senast redigerad av Swedefe den 22 aug 2006, 23:13, redigerad totalt 2 gång.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
En fantastisk berättelse! Tack för att du delade med dig omgående från träffen! Det verkar ha regnat en del faktiskt. Här i Sollentuna har det varit duktig torrt i helgen, några stänk kom först i eftermiddags.

Apropå hasplåt. Här finns en riktig:
http://www.teamfalconracing.com/en/prod ... 26706.html

(Har för mig Kama el. ngn annan svensk firma också har riktiga hasplåtar i sortimentet)

Kanske dags att du blir spekulant på en? :D
Senast redigerad av ClasseClas den 21 aug 2006, 11:36, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Hej! Rolig läsning!
Fint reportage, vad skall man med tidning (4WD t ex) till, när vi har SwedeFe? :D :D :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Skäreläjan skrev:Hej! Rolig läsning!
Fint reportage, vad skall man med tidning (4WD t ex) till, när vi har SwedeFe? :D :D :wink:
Håller med! Roligt Swedefe!!!!

:wink:
Stahl

5
Underbar läsning :D som lägger ett avudsjukans skimmer över resten av min höst. :cry:

Förb****t att jag inte fick "låna" bilen i helgen. HSB fortfarande sur för den lilla modifieringen av bakre stötfångaren, som hon hävdar att jag skulle gjort i våras. :evil:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
Skäreläjan skrev:Fint reportage, vad skall man med tidning till...

Det är bättre bilder i tidningen! :mrgreen:




Nä, jag skrev på inspiration för att inspirera er andra, och kanske locka någon att hänga på till nästa år.

Jag är i den lyckliga sitsen att jag kan skriva när jag känner för det;
har jag ingen lust så skiter jag i det. :wink:
Kom ihåg att en journalist skall lämna innan deadline - vare sig skrivarglädjen har infunnit sig eller ej.

Att vara journalist är nog inte en dans på rosor alla gånger.



Cooper & Petroff! Var är era intryck från träffen?
Känn ingen press bara... :roll:




Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

7
Uj,uj,uj vilken press! Ångest :lol: Nåja,snyggt jobbat Swedefe!
Fyller på med lite godis,försöker hålla mig till ämnet.Kanske en reseskildring i annan tråd.
Som redan nämnts blev jag o "gumman" snabbt involverade i Kättilstorp
Offroaders organisation och blev tilldelade arbetsuppgifter.Dels under
fredagen med förberedelser och iordningställande, dels under lördan och
då som funktionärer. Det föll sig helt naturligt då vi var i följe med Coopers
och Santa Fe uppslutningen inte var sådan att det gick att bilda "egen klunga".
Bild
Japp! Petroffs bil.

Jamboree4WheelDrive var officiell benämning på tillställningen.
Tror det betyder typ "Internationell terrängkörningsträff öppen för alla
4-hjulsdrivna fordon".

Innan mitt pass i skogen på lördagen hann jag med att köra "slingan" som
bestod av ett lååångt huvudspår i snäll skogsterräng med flera mindre
avstickare markerat med röda pilar, som försvann ut i sumpmark och
eländes elände. Dessa lät jag bli.På förmiddagen var spåret ganska lätt-
kört och ofarligt men oj så skoj!
Mot eftermiddagen däremot då över 400 fordon i strilande dagsregn lagt
varv på varv blev slingan ganska tuff. Även för mer lämpade fordon än Santa Fe.På flera platser i busken syntes stora ansamlingar av bilar.
Antingen kämpandes för att ta sig vidare eller körda åt sidan och övergivna för att reka terräng eller beskåda andras bekymmer.

Då jag gick av passet fick jag lift ut ur skogen av Swedefe som under
dagen synts testa gränser för vad en Santa klarar av.

Ut ur avlyst körområde passerades ett tidigare grönt fält stort som en fot-
bollsplan. Nu bestod ytan av ett 2-3 decimeter djupt lertäcke och det gick
inte att låta bli! Med Cooper klamrandes sig fast som passagerare var det
plattan i mattan och på tvären ritandes stora åttor i dyngan. Vet inte om
det applåderades men kamerorna kom fram, det hann jag se. Inte så många "svenne-bilar" som gjorde liknande tokigheter.

http://img242.imageshack.us/img242/5452 ... 052fb0.jpg

Spolplattan(!) söndag morgon.

Festen på lördag kväll hölls på "himmelska fridens torg". En stor mestadels
under bar himmel yta som omgärdades av byggnader i sann westernstil.
En stor scen vid bortre långsidan,stor dansbana nedanför. Massor av lång-
bord o bänkar och mitt på torget en enorm kvadratisk bar.
Lyckligtvis hade regnet upphört och ersatts av kvällssol som spred guld-skimmer över festligheterna.
Skaffningen bestod av mix grill med tillbehör. både vått o torrt.
På scenen turades två liveband om att elda upp stämningen. Den stora
baren bidrog nog den också.
Långdansen gick då och då över torg och mellan bord o bänkar och
tamejtusan om man inte fick upp folk på "fågeldansen" :shock: också.
Nu var jag inte med till "the bitter end", 40mila hemfärd väntade på söndagen men kanske att det även blev "line-dance" på småtimmarna.
I vart fall kunde sådan beskådas i stora öltältet på fredakvällen. Det
var ju fest då med vetja!
Som officiell underhållning anfördes dansen av Kättilstorparnas kassör
med dotter i 8-års åldern. Det gjorde de så bra att det blev applåder både
från publik(pub-lik?) och band.

Trots(eller tack vare?) dagsregn präglades hela Jamboree av glada miner
och trevlig stämning.
Hörde på söndagen nåt om att det redan är klart för nästa år igen. Med
eller utan huvudsponsor. Är bara "torparna" beredda att göra om sin insats
så vill H C se en fortsättning på samarbetet.

Om Petroff är där igen och hjälper till? Tycker katten om fisk?!

Petroff :wink:
Senast redigerad av petroff den 31 aug 2006, 08:36, redigerad totalt 2 gång.
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Bra skrivit

8
Bra skrivit av både swedfe och petroff. :D
Och känner att jag inte har något att tillägga trots "press". 8)

Ps. Lägger min energi på en vårträff 2007 ! :idea:
Det är många andra som är bättre skribenter än jag ! :oops:
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

9
Strålande Petroff!!!

Märker man inte lite stolthet med tanke på den "blaffiga" dekalen på bilen? :D :D :D

Ni verkade ha haft riktigt roligt!

:wink:
Stahl

Re: Bra skrivit

10
Cooper skrev: Ps. Lägger min energi på en vårträff 2007 ! :idea:
Ser man på! Kanon! Då är det bara att skriva in "Brogården" i vårkalendern! :D :D :D :D :D :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Nä, jag skrev på inspiration.....
Känn ingen press bara... :roll:

Swedefe[/quote]

Gillar "gliringar"! Helt min stil. I går skrev jag på "inspiration" och blev
dels avbruten av små avkommor, dels utkastad ur forumet(nätet?).
I dag fick ni den blanka sanningen svart på vitt!
Sitter och sliter mitt redan gråa hår till att få bilderna upp på inlägget.
Stahl har tydligen lyckats dekodra pixlarna?Är det så?

Mvh vedeldad Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

13
Jag vet,jag vet. Ska kasta ut den här jäkla datorn.Den gör smulor av
stenkakorna och klarar inte ens av EP-formatet på vinyl.
Jag vill,jag vill,jag vill -höra på Hoolabandoola.

En liten söt en:
Santa Fe´n blev nödtorftigt avspolad på High Chaparral. Det dök upp
STÖRRE pojkar som också ville spola.
Nu står den här på uppfarten och släpper ifrån sig kluttar av svart småländsk mylla. Ivar (3,5år) då han fick syn på fenomenet:
Titta! Bilen har bajsat! :)

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Re: 4WD Jamboree High Chaparral 18 - 20 / 8

15
Swedefe skrev:Redan på Torsdagen började Cooper & Petroff

Tyvärr missade jag allt det roliga iform av umgänge och socialt samspel eftersom jag inte var på plats i tid, och dessutom drog hem innan festen började - om detta får Cooper och Petroff berätta -
Swedefe
Okey,då!
http://media.putfile.com/nadrbany-kolega1

Swedefe skrev: När det väl greppar kommer han som skjuten som ur en kanon i en heelt ny riktning och är bara millimetrar från att ramma GrandCherokeen - med människor emellan bilarna
Close call!!!
Swedefe
Jajamänsan,fast så här farligt blev det inte:

http://www.roligaklipp.se/naera-oegat,516.html

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart