Annons

HVO100

1
Det är så jäkla mycket snack om miljöbilar hit och dit nu, så jag är lite nyfiken!
Är det någon av er som kör på HVO100, funkar det bra eller är det så man skiter ner sig varje gång bilen ska in på service?
Borde ju i teorin inte vara några som helst problem att köra på slaktavfallsdieseln eftersom den molekylärt sett är identisk med vanlig diesel, det som skiljer är densiteten, men det brukar ju leverantörerna lösa med särskilt additiv?
Sökt med ljus och lykta gällande Hyundai och HVO100 utan att hitta nåt förutom att Hyundai reserverar sig på det sättet att om motorn rasar för att jag kört på HVO100 så får jag betala kalaset själv?

Nyfiken i en strut!

(Kör på milesDieseln nu, och den har en blandning på 65% vanlig diesel och c:a 35% HVO)
Nybliven förare av Hyundai i40 ComfortPlus 17" med hårdrocksinredning! (läder)
Annons

Re: HVO100

2
Har kört på HVO i en annan dieselbil utan några problem alls.

Har också varit i kontakt med OK/Q8 tekniska support och kortfattat säger de:
HVO är egentligen en mycket bättre produkt än dieseln, den är renare och ger lägre halter av föroreningar och då främst partiklar/sot = skonar partikelfiltret i bilen och miljön utanför bilen. Tändvilligheten (cetantalet) är bättre än vanlig diesel, vilket ger en mer lättstartad motor och lägre "dieselknack"/oljud från motorn, båda dessa effekter märks särskilt väl vid kall motor.

Den enda parameter som HVO inte klarar för att klassas som diesel är just densiteten (den väger lite för lite i jämförelse med intervallet som används för diesel) men det ger i praktiken inga effekter för motorns drift. Då HVO är en rätt ny produkt på marknaden och just nu har en väldigt liten marknad internationellt sett (Sverige/Norden), har ännu inte marknaden fått upp ögonen för HVO och dess egenskaper. Troligen kommer det med tiden att göras en justering i klassningen så att även HVO klassas som "diesel".
Nackdelen med HVO är främst att den är dyr att tillverka och att priset just nu är rimligt till konsument enbart pga. skattebefrielse.

Energivärdet är några procentenheter lägre än för diesel (vår miljödiesel i Sverige har dessutom lite lägre energiinnehåll än "fuldiesel" som används i vissa länder) vilket ger något lägre effekt och något högre förbrukning, dock är det så lite att man i praktiken inte märker av detta.

Här jag tankar HVO, är den något billigare än vanlig diesel.

Emellanåt brukar jag tanka "ren" diesel Mk1 utan RME-inblandning (kallas ibland för "blankdiesel") då jag skyr RME som pesten - antingen HVO eller "ren" diesel får bilen - går utmärkt på endera.

Både Scania och Volvo lastvagnar har kört omfattande laboratorie- och fälttester med HVO i sina motorer under flera år och inte funnit några problem alls med HVO, men samtidigt fått positiva effekter på avgaser och renlighet i motorerna.
Citroen och Peugot har redan godkänt HVO i sina motorer och fler lär följa.

Ytterligare en positiv egenskap som HVO har, är att den är mindre giftig/skadlig vid "spill" och får man den på fingrarna så luktar det nästan ingenting - vanlig diesel luktar illa och "gammal hederlig fuldiesel" stinker!

Enda praktiska nackdelen med HVO i mitt fall är att man får tanka vid "lastbilspumparna" där det inte är lika flådigt med tak och belysning... ;)

Mvh
Johan B