Annons

Tappat laddtrycket!?

1
Köpte en IX35 2011 förra veckan. På väg hem idag efter två mils körning tappar jag turbon helt upplevs det som. Hade kört i ECO-läge. Testade att koppla ur den med den förblev riktigt slö. Stannade och startade om bilen och då gick den galant igen. Vad kan sådant beteende bero på? Nyköpt på bilfirma förra veckan. Gått 11.000 mil.
2.0 CRDI-R Sport 4WD 184 HK (Diesel-automat).

MVH Daniel
Annons

Re: Tappat laddtrycket!?

3
Ute och provkörde nyss. Pigg och glad. Testade kickdown några gånger. Hann några kilometer så tappar jag allt tryck igen. Denna gång lyser motorlampan. Efter avstängning är den pigg igen men motorlampan lyser fortsatt. Vätskenivåer är ok. Ej rengjort bränslefiltret. Bilen köpt på firma så jag antar att det går på garanti men likväl.

Har influensa så några djupare inspektioner blir det inte på någon dag. Ska ringa handlaren imorgon och om orken tillåter kolla bänslefiltret.

Re: Tappat laddtrycket!?

5
danieljonasson skrev:Köpte en IX35 2011 förra veckan. På väg hem idag efter två mils körning tappar jag turbon helt upplevs det som. Hade kört i ECO-läge. Testade att koppla ur den med den förblev riktigt slö. Stannade och startade om bilen och då gick den galant igen. Vad kan sådant beteende bero på? Nyköpt på bilfirma förra veckan. Gått 11.000 mil.
2.0 CRDI-R Sport 4WD 184 HK (Diesel-automat).

MVH Daniel
Kolla på Turbon och på en vakuum klocka ska det sitta en arm/järnstång, hoppar den av tappar man trycket, öppnar stänger
spjäll, finns även en el-ventil, kolla funktion. :mrgreen:
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: Tappat laddtrycket!?

7
Jag har en ix35 4WD diesel tillverkad 2011 och har till och från haft precis samma problem i drygt ett år nu.

Det började med att bilen helt plötsligt tappade orken i en uppförsbacke och felet uppstod ytterligare några gånger innan motorlampan tändes. Jag läste själv av felkoden P0101, köpte spray och gjorde rent luftmassemätaren och släckte själv koden och varningslampan. När samma fel uppstod igen lämnade jag in bilen på märkesverkstad och där kollades kablage m m och luftmassemätaren byttes. Trots detta löstes inte problemet och felet uppstår då och då med olika långa mellanrum. Dock finns inga felkoder och motorlampan tänds inte och då säger sig inte verkstaden kunna göra något. Trots detta tar de betalt för att undersöka det reklamerade försöket till reparation! På min fråga om de som auktoriserad verkstad inte kan vända sig till Hyundai när de själva inte klarar av att lösa problemet svarar de att det inte går, eftersom Hyundai inte kan göra något utan felkod. Det här resonemanget tycker jag är mycket märkligt. Felet är ju definierat, men inte avhjälpt och fabrikanten borde ju ha någon form av databas över fel och hur de avhjälpts tidigare.

Typiskt för felet är att det uppstår när bilen körts några mil och fått stå någon timme och sedan körs varm igen. Motorn varvar då bara upp till max 3000 rpm. Efter stopp och start av motorn är felet borta.

Innan jag vänder mig direkt till Hyundai vore det intressant att veta om fler på forumet har liknande erfarenheter.

Re: Tappat laddtrycket!?

8
Har i stort sett samma problem med samma modell och år. Vi har letat lite djupare och då kan man hitta att det är höghöjds sensorn vilket det inte behöver vara. Jag har bytt laddtrycks sensorn Map sensorn höghöjdsensorn luftmasse. Fortfarande får jag ingen rätsida på detta. Nu har jag även fått P2563 vilket säger något med turbon. Jag börjar misstänka att det kan vara det eller möjligtvis nåt med EGR ventilen som jag bytte för ca 3 år sedan. Har du fått rätsida på din?

Re: Tappat laddtrycket!?

9
Hej

Vi har exakt samma problem med vår ix35 2012.

Felkoden indikerar luftmassemätaren men verkstaden kunde inte se några problem med den. Släckte koden men problemet återkom två veckor senare.

Har någon knäckt koden och åtgärdat problemet?