Annons

Kvittrande ljud, hjullagret på väg att ge upp?

1
Hyundaister!!!

Min älskade Santa som har betjänat mig så väl i alla år har fått ett problem. :( Ett kvittrande ljud har börjat uppstå, detta ljud hörs i stort sett bara när man svänger till vänster, höger bakhjul verkar vara källan till kvittrandet.

Jag har läst mig till att det kan vara hjullagret som är på väg att ge upp, om det inte har det allaredan. Ljudet uppstår då man svänger vänster för att trycket ökar på nämnda hjul.

Jag lyfte bilen idag för att känna efter, och inget av hjulen på höger sida gick att rucka det minsta. Vilket får mig att tro att lagret inte är helt slut ännu, men att byte bör ske hyfsat snart.

Jag undrar, är det någon där ute som har gjort detta själv? Går det att göra utan press? Avdragare hittar man väl nästan överallt, men att få in lagret är kanske inte det lättaste. Någon som har provat knepet att frysa lagret och värma lagerhuset i ugnen? Köpa billiga lager från utländska sidor?
Annons

Re: Kvittrande ljud, hjullagret på väg att ge upp?

3
Kan vara bromsarna som ger sådant ljud också!
Så var det på vår Hynda innan jag bytte klossar och skivor bak.

Oket kan pressas i sidled när man svänger och då kan klossarna ta mot skivan...

Lossa och smörj upp bromsarnas glidytor och motionera kolvarna i oken och se om det fortsätter.


Är skivorna rostiga med höga rostkanter i kanterna mot beläggens friktionsyta, kan det skapa missljud - svarva ner rosten eller byt skivorna i så fall.


Mvh
Johan B

Re: Kvittrande ljud, hjullagret på väg att ge upp?

4
Jag tänkte jag också att ljudet kan bero på att det är dags att byta skivorna. Eller, snarare så hoppades jag att "bara" är gamla bromsskivor som är boven i dramat. Byte av bromsskiva eller -backar är betydligt enklare än hjullager.

Beläggen bytte jag för någon månad sedan. Men erfarenhetsmässigt så vet jag med mig att en rostkant kan skapas upp på insidan av skivan, som kan gå mot bromsbackarna vilket i sin tur kan få skivan att svälla något av värmen. Detta skulle kunna vara boven i dramat. Till att börja med så måste jag plocka den allt och kika efter ordentligt.

Re: Kvittrande ljud, hjullagret på väg att ge upp?

6
offsider skrev:Bytte bromsskivorna och bromsbackarna i bak, men det kvittrande ljudet har återkommit någon enstaka gång efter detta. Det är väl bara att bita i det sura och byta hjullagret också. Har tid bokad för detta nästa vecka, då jag inte ids göra det själv.
Ett lager ger en konstant ljud i från sig vid fel och ska höras när du snurrar hjulet eller bromstrumma/Skiva.(även kännas)
Borde ha hört en ljud(störande) där bak när du kör, konstant.(Ökande vid kurv/svängning) :roll:
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)