Annons
Annons

Re: Kamrem

6
Hej

samtliga fästen måste lös , motor samt det på växellådan redigerar lite TA bort höger framhjul samt skyddsplast i innerskärmen . .
börja med att lossa det övre fästet samt ta bort plastkåporna ,lossa remskivan å ta bort den nolla kamaxel/vevaxel (märkena) .
sen lossa de övriga fästena, ställ domkraften under motorn så du kan lyfta den senare, lossa skruvarna för motorfäste fästet , det är för att kunna få ut dessa skruvar som man måste dra motor/låda till vänster samt lyfta med domkraften. . ja du ser när du kommit så långt . byte av rem å spännare/vattenpump är inte så märkvärdigt. kom ihåg rätt rotationsriktning på remmen , pil på remmen lycka till ,,
Anders.

Re: Kamrem

7
Hej
Bra jag ska ta in bilen och byta Kamrem vattenpump spänhjul etc. Jag ska försöka beskriva vad som hänt.
Motorn börja rusa men inte så höga varv och samtidigt rök det väldigt mycke efter ett tag stanna motorn jag kunde inte göra motorstopp pga aut.låda. Jag bärga bilen till en mindre bilverkstad fort konstraterade de att spridarna var sönderbrända 3 st och via diesel pumpen hade det tryckt bränsle i motorn så motorn börja gå på oljan som kom in via vevhusventilation som jag förstod. Spridare och pumpen bytes men den starta inte. Kompression är på alla cylindrar men när jag kolla kaminställningen så var den Kanske 3 kuggar sen. När jag tog lös vevaxel yttreremskivan så gick inte motor inte att dra runt det hade hoppa fler kuggar i remmen så ventilen tog i kolven. Det hände väl när jag drog motorn bakvänt. Vad jag inte kan förstå hur den har kunnat hoppa över för remmen tycks vara nog spänd.
Jag har beställt ny Kamrem med vattenpump, spänhjul och löphjul . Som sagt jag ska byta det men jag har som ingen förklaring var det hade kuggad om och att det kugga om mer när jag lossa bultarna i Remskivan.
Det är ju en 05 Santa fe så kan man inte kosta på vad som helst så jag vill försöka göra själv det mesta.
Mvh
Harry

Re: Kamrem

9
Om rem kuggar över har du ett problem som bör kollas, kärvande lager, kamaxel samt om du har VVT, variabel kamaxel hjul.
Risken är att du har fått krökta ventiler som kan hänga sig, försämrad gång på motorn.
Har du VVT bör du se upp med installation, vissa är fasta och vissa är återfjädrande och ska vrids innan rem lägs på.
Misstänker lager fel kamaxel, kärvande ventiler. :o :roll:

(Vissa motorer behöver ett låsningsverktyg för kamaxlarna.)
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)