Tucson startproblem
Postat: 08 nov 2016, 00:41
Tjohoj.
Köpte en Tucson billigt av en bekant. Som många andra Hyundaier (vad det verkar när man googlar) så lider den av startproblem...
Har varit ett intermittent problem, dvs den har inte alltid tänt "bil med nyckel" (immobilizer) lampan men det har löst sig med att försöka några gånger.
Men nu när den blev helt ostartbar så lessnade ägaren och sålde den till mig.
När man stoppar i nyckeln i tändningslåset och vrider på den så ska ju (om jag fattat det hela rätt) indikatorn med bil och nyckel lysa, det gör den inte.
Känns ju osannolikt att bägge nycklarnas chip skulle lägga av samtidigt. Och en felande ECU/Immobilizer styrbox brukar ju inte direkt fungera sämre och sämre utan det brukar ju vara lite mer digitalt, antingen eller..
Det jag gjort hittils är:
Testat med bägge nycklarna + fjärrkontroller/låst upp manuellt
Ta av batteriet i en halvtimme och sedan testat om det får kontakt - funkade inte.
Tagit isär kontakten till immobilizer antennen några gånger (ren och fin, ingen oxid) - funkade inte
Knackat på antennen - funkade inte.
Säkerställt funktion hos microbrytaren som känner av att det är en nyckel i tändningslåset.
Gått över säkringar och kollat så att alla är hela.
Någon som VET vad det ska vara för resistans på immobilizer antennen/spolen? På VAG vet jag att det ska vara drygt 20ohm. På denna är det ca 6ohm.
Någon som har något tips, eller ska man bara testa byta antennen på vinst och förlust och om det inte fungerar åka på en märkesverkstad?
Köpte en Tucson billigt av en bekant. Som många andra Hyundaier (vad det verkar när man googlar) så lider den av startproblem...
Har varit ett intermittent problem, dvs den har inte alltid tänt "bil med nyckel" (immobilizer) lampan men det har löst sig med att försöka några gånger.
Men nu när den blev helt ostartbar så lessnade ägaren och sålde den till mig.
När man stoppar i nyckeln i tändningslåset och vrider på den så ska ju (om jag fattat det hela rätt) indikatorn med bil och nyckel lysa, det gör den inte.
Känns ju osannolikt att bägge nycklarnas chip skulle lägga av samtidigt. Och en felande ECU/Immobilizer styrbox brukar ju inte direkt fungera sämre och sämre utan det brukar ju vara lite mer digitalt, antingen eller..
Det jag gjort hittils är:
Testat med bägge nycklarna + fjärrkontroller/låst upp manuellt
Ta av batteriet i en halvtimme och sedan testat om det får kontakt - funkade inte.
Tagit isär kontakten till immobilizer antennen några gånger (ren och fin, ingen oxid) - funkade inte
Knackat på antennen - funkade inte.
Säkerställt funktion hos microbrytaren som känner av att det är en nyckel i tändningslåset.
Gått över säkringar och kollat så att alla är hela.
Någon som VET vad det ska vara för resistans på immobilizer antennen/spolen? På VAG vet jag att det ska vara drygt 20ohm. På denna är det ca 6ohm.
Någon som har något tips, eller ska man bara testa byta antennen på vinst och förlust och om det inte fungerar åka på en märkesverkstad?