Hej
På min atos så händer det ibland att när jag trycker på bromspedalen så låter det som abs-en kommer igång och pedalen blir fruktansvärt hård. Det går inte trycka ner den alls och bromsverkan är mycket dålig . Sen lyfter jag foten från pedalen och försöker igen och allt är normalt igen . Är det någon annan som har haft liknande problem?
Annons
Re: Broms pedal mycket hård
2Har nu bytt bromsbackar och rengjort abs sensorer bak (Tips använd silvertejp för att få bort allt metallspån på abs ringen och sensorn).
Upptäckte att ena fjädern som håller i bromsbackarna var felvänd och nästan nuddade abs sensorn.
Återkommer efter att jag provkört mera.
Upptäckte att ena fjädern som håller i bromsbackarna var felvänd och nästan nuddade abs sensorn.
Återkommer efter att jag provkört mera.
Atos Prime 1.1 -05
Re: Broms pedal mycket hård
3Visade sig att det var en trasig abs-ring på vänster framhjul.
Så jag åkte till en bil-demonteringsfirma och skaffade en axel med båda drivknutarna på, där abs-ringen var hel, och drog ut min konstig axel och satte i en den nya. Vilket var betydligt lättare att göra
Du behöver:
Eller bara byta drivknuten (använd då en drivknutsavdragare)
För att få ihop all:
Köpte ny drivknut och försökte byta den men efter 12 timmars försök visade det sig att den inte passade. Axeln hade 20 splines och knuten hade 19 splines den skulle passa in i. Så det var ju inte konstigt att den inte passade. Kollade med andra leverantörer av drivknutar och alla sa att det skulle vara 19 splines på axeln för att passa in drivknuten. Men dem nämnde också att ibland kan bil-tillverkarna byta standard mitt under tillverkningsår.Så jag åkte till en bil-demonteringsfirma och skaffade en axel med båda drivknutarna på, där abs-ringen var hel, och drog ut min konstig axel och satte i en den nya. Vilket var betydligt lättare att göra
Du behöver:
- Små tänger
Liten skruvmejsel
2 domkrafter
1 treben
Mutterdragare (Eller massa handverktyg)
Hylsa för hjulmuttrar
12mm hylsa
12mm fast nyckel
17mm hylsa
10cm förlängare för mutterdragare (Eller handverktyg)
Gummi hammare
Liten järnslägga med långt skaft
Dremel (om du inte får bort låspinnarna)
Drivknutsavdragare (om du ska byta drivknuten bara)
- Ha växel 2 i.
Handbromsen på
Lossa 32mm centrummutter, men bara mycket lite (lagret kan ta stryk om man lossar det helt)
Hissa upp och palla upp bilen
Ta bort hjul
Ta bort låspinne och 32mm centrummutter och ta ur centrumringen med en tång och skruvmejsel.
Ta bort låspinne och styrled 17mm mutter, om bulten bara snurrar så slå på toppen av styrleden med gummihammare. Om den fortfarande snurrar sätt den andra domkraften under länkarmen och hissa upp lite för att belasta styrleden så den inte snurrar.
Skruva fast mutter så bara en liten bit av skruven sticker ut och slå på den med järnslägga så att styrleden lossar och vinkla hela armen åt sidan.
Ta bort låspinne och spindel 17mm mutter, den underifrån inte från ena sidan.
Ta bort krängningshämmare helt, sitter på 2 skruvar med 12mm mutter. Använd en 12mm fast nyckel bakom annars roterar den bara runt. Använd don för att kunna slå ur skruvarna.
Ha ena skruven med mutter i den övre hålet på krängningshämmaren, så du vet vad som är upp på den. (Så att du monterar den åt samma håll som du tog bort den)
(När jag nämner bromsskivan menar jag hela den kloss som består av bromsskriva, ok, nav, stötdämare och fjäderben)
För att få isär spindeln ur länkarmen så tryck länkarmen neråt hårt och dra bromsskivan och, allt vad det innebär, åt sidan.
Använd en domkraft för att vila bromsskivan på (Obs se till att domkraften inte tar i spindelns gummi) och som hjälper dig dra all mer åt sidan så att du kan dra ur drivknuten.
Eller bara byta drivknuten (använd då en drivknutsavdragare)
För att få ihop all:
- Sätt i drivknuten i bromsskivan, sätt tillbaka centrumringen och skruva i centrummutter lite så den inte åker ur hela tiden.
Skruva tillbaka krängningshämmarens med den övre skruven bara (12mm)
Ta bort domkraften som bromsskivan vilar på.
Tryck ner länkarmen för att få tillbaka spindel skruven i den.
Skruva fast spindel (17mm) och sätt dit låspinne
Använd domkraften och hissa upp länkarmen så att du kan skruva in den undre skruven på krängningshämmaren. Använd en skruvmejsel på andra sidan hålen, för att bända krängningshämmaren, för att få skruven att passa in i hålet.
Skruva fast krängningshämmare.
Vrid bromsskivan åt sidan för att passa i skruven till styrleden. Om du inte kan nå den hissa ner eller upp bromsskivan för att passa in den.
Skruva fast styrleden (17mm) och sätt dit låspinne.
Använd en momentnyckel och sätt den på 50nm och skruva fast centrummuttern. (50mn är det minsta för att lagret inte ska ta stryk när du hissar ner bilen, men vi ska efterdra den när bilen är nästan nere)
Sätt på hjul och skruva fast det.
Sänk ner bilen så den vilar på marken (detta för att växellådan inte ska ta stryk när vi efterdrar centrummuttern)
Sätt momentnyckeln på 210nm och dra fast centrummuttern och sätt dit låspinne.
Atos Prime 1.1 -05