Centrallåsproblem främre dörrarna i kyla
Postat: 17 feb 2016, 19:28
De senaste dagarna har centrallåset krånglat två dagar i rad när det varit typ -12 grader på morgonen.
När jag kört några minuter och stannat och låst bilen igen har allt fungerat normalt - det har bara varit på morgonen efter en kall natt som det strulat.
Båda framdörrarna har vägrat att låsa upp sig med fjärren till larmet (eftermonterat larm - dvs. inte Hyundai original).
Bakdörrarna har låst upp sig som de skall.
Jag har även märkt att något i centrallåset har försökt låsa bilen efter jag öppnat dörrarna, men inte lyckats när det varit väldigt kallt ute (typ 15-20 minus) någon gång. Som det är ett relä eller liknande som glappar.
Startbatteriet är väl inte purfärskt precis men ändå ganska väl laddat (brukar underhållsladda med extern Ctek-laddare, typ varannan vecka under vintern för att inte behöva fundera över batteristatusen och samtidigt förlänga livslängden på batteriet) - startar bilen utan problem även vid -20 grader C på morgonen.
Jag provade att smörja i själva nyckelhålet med Assa lås-spray idag, får se om det gör någon skillnad.
Ligger främre dörrarna på en egen "krets" med eget relä eller liknande?
Det som förvånar mig lite är att bakre dörrarna öppnar som de skall men att båda främre har strulat några gånger.
Någon som har tips eller erfarenheter kring detta?
Bilen i fråga är en Santa Fe -03 2,4 4WD GL
Den har rullat knappt 12.000 mil.
Mvh
Johan B
När jag kört några minuter och stannat och låst bilen igen har allt fungerat normalt - det har bara varit på morgonen efter en kall natt som det strulat.
Båda framdörrarna har vägrat att låsa upp sig med fjärren till larmet (eftermonterat larm - dvs. inte Hyundai original).
Bakdörrarna har låst upp sig som de skall.
Jag har även märkt att något i centrallåset har försökt låsa bilen efter jag öppnat dörrarna, men inte lyckats när det varit väldigt kallt ute (typ 15-20 minus) någon gång. Som det är ett relä eller liknande som glappar.
Startbatteriet är väl inte purfärskt precis men ändå ganska väl laddat (brukar underhållsladda med extern Ctek-laddare, typ varannan vecka under vintern för att inte behöva fundera över batteristatusen och samtidigt förlänga livslängden på batteriet) - startar bilen utan problem även vid -20 grader C på morgonen.
Jag provade att smörja i själva nyckelhålet med Assa lås-spray idag, får se om det gör någon skillnad.
Ligger främre dörrarna på en egen "krets" med eget relä eller liknande?
Det som förvånar mig lite är att bakre dörrarna öppnar som de skall men att båda främre har strulat några gånger.
Någon som har tips eller erfarenheter kring detta?
Bilen i fråga är en Santa Fe -03 2,4 4WD GL
Den har rullat knappt 12.000 mil.
Mvh
Johan B