Annons

Motorlampa lyser och bilen varvar ej över 3000 varv (Spjällhus fel??)

1
Hej.

Jag och min pappa håller på att felsöka hans Tucson då den strulat lite då och då sedan han fick den.

Problemet: Orange motorlampa börjar lysa och motorkraften försvagas. Bilen varvar inte över 3000 varm/min. Ibland släcks lampan av sig själv, ibland startar bilen inte alls och ibland är den precis som den skall vara.

Vad har vi gjort hittills: Fått bilen sökt för felkoder. Lite skiftande resultat här, det kommer en del felkoder b.la ett ABS fel jag skrev om i tråden (http://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?f=14&t=7021) men det mesta pekar på att spjällhuset är boven. Vi fick tips om att rengöra detta vilket vi gjorde idag. När pappa körde ut till mig lös lampan. Vi skruvade av spjällhuset och det var riktigt smutsigt. Sot var fastbränt och skivan "hackade" fram när vi testade att röra den. Vi rengjorde och allt såg bra ut. MEN, om jag tog in fingret i hålet på motorblocket så var det alldeles sörjigt och som en tjock klibbig oljemassa (se bifogad bild). Tog bort så mycket jag kunde.

vi satt ihop allt igen och startade sp lös fortfarande lampan. Vi svor och plockade undan därefter testkörde pappa en runda och då var lampan släckt och bilen fungerade felfritt och enligt pappa var det mer krut i bilen.

Senare på eftermiddagen pratade vi igen och då hade lampan börjat lysa igen. Vad kan vara fel??

Tillägg: Ovanpå bränslefiltret sitter en mojäng (vet ej vad den heter) med pilar in och ut. Två kablar går in i denna och den ena är av och hänger löst (se bifogad bild). Vad är detta? Kan det ha med felet att göra?

Hoppas att någon orkar läsa och kan ge mig en fingervisning mot vad jag behöver göra som nästa steg.

20151001_133842.jpeg 20151001_133842.jpeg Visad 9305 gånger 114.15 KiB
20151001_142905.jpeg 20151001_142905.jpeg Visad 9305 gånger 128.64 KiB
Annons