ISG - i30 - PROBLEM!!
Postat: 15 maj 2015, 12:19
Undrar om någon här inne har haft problem med sitt ISG (Idle stop and go) system?
Jag handlade en i30 premium modell för lite över ett år sedan. Redan från start så fungerade inte systemet alls. Jag frågade om det på verkstaden och de menade på att det berodde på att det var vinter. Det köpte jag. När sommaren kom så kvarstod problemet och bilfirman mätte batteriet till 74%. Jag gjorde även en oberoende mätning som påvisade 67% dagen efter firman laddat batteriet. De menade på att det var fullt friskt.
ISG fungerar om batteriet är 80%.
Efter många om och men så blev de tvungna att byta batteriet. Systemet fungerade i tre dagar. De frågade mig varför jag inte bara stängde av systemet... hm??? För att jag betalat för en bil med systemet ...då skall de bara fungera.
Detta har pågått i mer än ett år! De har... bytt temperaturgivare inom och utom. Batteri x2, sladdar till och från batteriet, neutrallägesgivare. Nu vill de byta ladddator, generator.
Jag hävdar att min bil är inte ett sk måndagsexemplar utan snarare så att de flesta stänger av systemet och därmed blir inte Hyundai varsko om problemet. Men! Det är ett problem eftersom Hyundai marknadsför detta som en miljöbil och en av anledningarna är just ISG. Men om det inte fungerar så borde de inte få kalla den för detta. Det är ett ruttet sätt att marknadsföra sig.De hävdar att man sparar (säljknep) upp till 15% i drivmedel. Något som jag uppenbarligen inte gjort...
Jag behöver back-up i detta så ni andra som har miljöbil hör gärna av er om ni har samma problem. Självklart gäller detta alla modeller!
tack

Jag handlade en i30 premium modell för lite över ett år sedan. Redan från start så fungerade inte systemet alls. Jag frågade om det på verkstaden och de menade på att det berodde på att det var vinter. Det köpte jag. När sommaren kom så kvarstod problemet och bilfirman mätte batteriet till 74%. Jag gjorde även en oberoende mätning som påvisade 67% dagen efter firman laddat batteriet. De menade på att det var fullt friskt.
ISG fungerar om batteriet är 80%.
Efter många om och men så blev de tvungna att byta batteriet. Systemet fungerade i tre dagar. De frågade mig varför jag inte bara stängde av systemet... hm??? För att jag betalat för en bil med systemet ...då skall de bara fungera.
Detta har pågått i mer än ett år! De har... bytt temperaturgivare inom och utom. Batteri x2, sladdar till och från batteriet, neutrallägesgivare. Nu vill de byta ladddator, generator.
Jag hävdar att min bil är inte ett sk måndagsexemplar utan snarare så att de flesta stänger av systemet och därmed blir inte Hyundai varsko om problemet. Men! Det är ett problem eftersom Hyundai marknadsför detta som en miljöbil och en av anledningarna är just ISG. Men om det inte fungerar så borde de inte få kalla den för detta. Det är ett ruttet sätt att marknadsföra sig.De hävdar att man sparar (säljknep) upp till 15% i drivmedel. Något som jag uppenbarligen inte gjort...
Jag behöver back-up i detta så ni andra som har miljöbil hör gärna av er om ni har samma problem. Självklart gäller detta alla modeller!
tack


