Annons

Strålkastarspolare...

1
En sak jag verkligen saknar på min GLS 03:a är strålkastarspolare. Tänkte i mitt stilla sinne att Hyundai till generation 2 skulle ha fixat till denna brist. På många bilder, däribland de som finns i skärmsläckaren, som finns att ladda ned från Hyundais webbplats, finns något som ser ut som spolare på främre kofångaren. Den bil jag var och provkörde saknade dock spolare för lyktorna. Hur kan detta komma sig?? Någon som vet??
Hammarn
Annons

2
Nä!

Är lika besviken som du - visserligen struntar jag i själva spolningen, men åtskilliga förseriebilar hade verkligen något som såg ut som strålkastarspolare, och för mig betyder det XENON-LJUS!!!

Misstänker att man kommer att ladda bilen med mer prylar till samma pris efter låt säga ett modellår.
Inbillar mig att detta sätt att stegvis boosta värdet på en bil blir mer och mer vanligt. Den nya hypade bilen "säljer sig själv" bara på att vara ny, medans de mer svårflörtade köparna fångas in år två eller tre?

Mitt tips är att vänta ett år om just originalmonterade strålkastarspolare är angeläget för dig. Med tanke på att p/p-koefficienten (pris/prylarförpengarna)
på den högsta utrustningnivån inledningsvis är lite avig är det inte omöjligt att Xenon-ljus och därmed strålkastarspolning kommer att bakas in i paketet.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
Jo, det är nog så. Hoppas verkligen de sätter dit både xenon och spolare. En "jeep" utan möjlighet att göra rent strålkastarna är lite snett tycker jag. Å andra sidan är ju detta en tendens på allt fler modeller. Är väl Eu-regler som försämrat detta som jag förstått det.
Hammarn

5
Det är klart att det hade varit klokt med spolare. en säljare sa till mig att det hade tagits fram nån sorts skandinavien kit med spolare mm. Någon som hört om det verkligen är så?

Mvh
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

6
Vi tar med frågan om spolare + Xenonljus till CM till träffen. Ang. spolare så har ju nya Sonata det som standard så logiken är ju lite lurig minst sagt...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Avsaknaden av strålkastartorkare/spolare är snålt, jag håller med, men om man summerar upp ett år (åtminnstonne i norrland) så innebär det inga STORA problem, tror jag :roll:. En period på våren är väldigt skitig men då är det å andra sidan ljust dygnet runt och det blir ju inte så skitigt att dom blir helt sotsvarta.

Jag gjorde rent lyktglasen 1 ggn på min 160 mila resa från Värmland och det gör jag gärna, för att om inte annat sträcka på ryggen :D. Hur som helst så ÄR det snålt att inte montera dit några men det GÅR att leva utan. Hellre en santa utan än ingen santa alls, väl!?

Mvh
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07