Annons
Annons

Re: Klapprande ljud

3
Hej Harrens,

jag vet inte men jag har det också + i bakvagnen...
Jag har haft in bilen på 2 olika Hyundai-verkstäder samt en oberoende men ingen hittar vad som klapprar.
Alla bussningar är bra men det hörs höga oljud vid tex dåliga asfaltslagningar eller på vintern när underlaget är som tvättbräda.

Jag vill också ha hjälp så jag hoppas på svar också...

Re: Klapprande ljud

5
Vad kom du fram till att det berodde på? Jag har själv samma problem både bak och fram. Väldigt irriterande att inte hitta felet. Har bytt alla stabilisatorstag men ingen skillnad. Kan det vara fjäderbenslagren?

Re: Klapprande ljud

6
Hej!

Har du även provat att byta krängningshämmarbussningarna? Dessa är ofta ett vanligt fel på de flesta bilar vad gäller "klonkande" ljud. Krängningshämmarstagen som du åtgärdade brukar man kunna se om dessa glappar om man rycker i dem, däremot är det svårt att felsöka krängningshämmarbussningarna då de kan se hela ut men det krävs inte mycket glapp för att det ska klonka.

Andra fel kan vara fjäderbenslagrena precis som du säger, men det är inte lika vanligt att de börjar glappa utan lagerna låser sig istället varav styrningen kan vilja gå tillbaka när man svänger, det blir ett motstånd så att säga.

Utöver detta så får man inspektera bussningarna till länkarmarna, spindellederna, osv.

Besiktningen kan ofta se de flesta av dessa felen men krängningshämmarbussningarna kan de ibland ha svårt att felsöka om det inte syns ett extremt glapp.