Sida 1 av 1

Slirande koppling på Santa fe 2001,luktar bränt

Postat: 22 aug 2014, 23:36
av agapimos
Så har kopplingen från igår till idag börjat slira och det luktar bränt,så klurar på om det är lamellerna som är slut,vad tror ni?

Vet ju inte om kopplingen/svänghjul (eller vad det nu var dom bytte ut på garantin) på min bil är utbytt,då jag inte vet var jag ska titta för att hitta eventuell märkning,så någon som vet får gärna berätta det för mig :)

Kan man bara byta ut lamellerna eller är det hela "paketet" som måste bytas?

Är det superkomplicerat eller kan man göra jobbet själv?

Ja,det var väl allt för nu,men hoppas på många svar..............

Ha de bäst
Per

Re: Slirande koppling på Santa fe 2001,luktar bränt

Postat: 23 aug 2014, 15:53
av Johan B
Det var svänghjulet som byttes från dubbelmassesvänghjul till enkelmasse- dito.
En auktoriserad verkstad bör utifrån reg.nr/chassinummer kunna tala om ifall det är bytt på "garanti".

Santa fe har väl tyvärr rätt klen koppling även om man har enkelmassesvängjulet...

Det är troligen olika kopplingssatser beroende på om bilen har enkel- eller dubbelmassesvänghjulet, så du bör försöka kolla upp vilken version du har innan du beställer delar.

Kopplingsbytet är inte det enklaste på den bilen, har för mig att det ligger runt 10.000 kr på verkstad inkl. material (som kanske står för 2-3000 kr max).


Mvh
Johan B

Re: Slirande koppling på Santa fe 2001,luktar bränt

Postat: 23 aug 2014, 15:59
av agapimos
Hej och tack för svaret.....även om det inte var direkt upplyftande :)

Ja,jag får ta kontakt med en verkstad på Måndag och i alla fall höra om den är utbytt.......vilket jag hoppas på,då det ser ut som det är lite "billigare" eller mindre dyrt.....

Det jag hittar på nätet är kopplings-satser för 2003 och uppåt,så hoppas det är densamma för min 2001..........annars sitter jag lite i klistret redan där :)