missljud växellåda
Postat: 03 jun 2014, 14:04
hej
Jag har letat på forumet utan att hitta samma symptom som vår bil lider av...
Så här är det :
Om man har friläge i, motorn igång och bilen står stilla så låter det hela tiden (morrande ljud - lager ?).
Trampas kopplingen ned under dessa förhållande så slutar "morrandet", man kan höra att något slutar rulla varpå morrandet försvinner. Ljudet hörs i samtliga växlar och tycks ej vara värmeberoende eller variera med hastigheten.
Var börjar man - koppling, svänghjul, urtrampningslager, växellåda, fördelningslåda eller vad ???
Tacksam för alla tips !
Roger
Santa fe 05 bensin 4 cylinder manuell nordic
Jag har letat på forumet utan att hitta samma symptom som vår bil lider av...
Så här är det :
Om man har friläge i, motorn igång och bilen står stilla så låter det hela tiden (morrande ljud - lager ?).
Trampas kopplingen ned under dessa förhållande så slutar "morrandet", man kan höra att något slutar rulla varpå morrandet försvinner. Ljudet hörs i samtliga växlar och tycks ej vara värmeberoende eller variera med hastigheten.
Var börjar man - koppling, svänghjul, urtrampningslager, växellåda, fördelningslåda eller vad ???
Tacksam för alla tips !
Roger
Santa fe 05 bensin 4 cylinder manuell nordic