Kontakt kamaxelgivare - hur skall den vara?
Postat: 02 jun 2014, 16:00
Jag har i en annan tråd tagit upp att min motor kan gå lite hackigt vid svag/medelgaspådrag (mest utpräglat vid ca 1800 rpm och ca 2200 rpm) som blir mer markant när ac:n är påslagen och om det är uppförslut.
Har även konstaterat att det verkar bli lite värre när det är fuktigt/regnigt ute.
Jag har bytt tändstiften utöver annan service och det har blivit lite men inte mycket bättre.
Nu har jag ruckat lite på kontakterna till kamaxelgivaren (i framkant på vänstra sidan på motorn sett i färdriktningen) och konstaterat att själva låstungan på kontaktstycket i kablaget saknas och att det går att jucka på kontaktstycket/sladden en del.
När jag har gjort detta verkar bilen gå mycket mjukare några dagar. Samtidigt som hackandet minskat markant känns motorn piggare och man behöver inte gasa lika hårt för att hålla farten - märks tydligast i uppförsbackarna.
Skall det inte sitta någon form av gummitätning i kontaktstycket som gör att kontakten/sladden inte skall röra sig nämnvärt i sidled?
Kontakten till "misfire detection unit" sitter väldigt stadigt och går knappt att röra alls, som jämförelse.
Jag börjar misstänka att det är lite dålig kontakt, alternativ glappkontakt mellan kontaktstycket och själva kamaxelgivaren och att det är det som får motorn att stundtals gå lite sämre.
Är det någon vänlig själ med 2,4-liters bensinfyran i en Santa Fe SM som kan känna på sin kontakt vid kamaxelgivaren och se hur den skall vara?
Mvh
Johan B
Har även konstaterat att det verkar bli lite värre när det är fuktigt/regnigt ute.
Jag har bytt tändstiften utöver annan service och det har blivit lite men inte mycket bättre.
Nu har jag ruckat lite på kontakterna till kamaxelgivaren (i framkant på vänstra sidan på motorn sett i färdriktningen) och konstaterat att själva låstungan på kontaktstycket i kablaget saknas och att det går att jucka på kontaktstycket/sladden en del.
När jag har gjort detta verkar bilen gå mycket mjukare några dagar. Samtidigt som hackandet minskat markant känns motorn piggare och man behöver inte gasa lika hårt för att hålla farten - märks tydligast i uppförsbackarna.
Skall det inte sitta någon form av gummitätning i kontaktstycket som gör att kontakten/sladden inte skall röra sig nämnvärt i sidled?
Kontakten till "misfire detection unit" sitter väldigt stadigt och går knappt att röra alls, som jämförelse.
Jag börjar misstänka att det är lite dålig kontakt, alternativ glappkontakt mellan kontaktstycket och själva kamaxelgivaren och att det är det som får motorn att stundtals gå lite sämre.
Är det någon vänlig själ med 2,4-liters bensinfyran i en Santa Fe SM som kan känna på sin kontakt vid kamaxelgivaren och se hur den skall vara?
Mvh
Johan B