Annons

Klet i avgaser?

1
Har en liten fundering, kort tid efter att vi köpt vår bil lyste "Engine check" - igensatt partikelfilter... verkstaden fixade detta... För något år sedan lyste den igen - EGR-venlilen igensatt - verkstaden gjorde ren den och senare bytte den... nyss gick en axel i turboaggregatet av - ena änden satt tydligen fast...

Min fundering... har vi något som orsakar kletiga partiklar i avgaserna? oren diesel? varje gång vi haft bilen inne (oavsett orsak) så verkar det som dieselförbrukningen ökar...
Någon som har funderingar eller tips? vad som kan vara orsak och vad som kan lösa problemet...
Using Tapatalk
Annons

Re: Klet i avgaser?

2
Kan kanske vara på tiden att kontrollera spridarna och dess sprutbild? och insprutningsmängd, dom kanske läker in mer än vad dom ska i förbränningen och då sotar den för mycket.

Sen lugn körning och eco-drive körning med en diesel motor är inte så hälsosamt i längden för motorn då den aldrig riktigt når den bästa arbetstemperaturen och partikelfilter inte blir tillräckligt varmt. Då fastnar det varma sotet lättare. Några gånger i månaden så måste motorn få ut på motorvägen/landsvägen och få arbeta lite, lite kraftiga högfarts accelerationer mår den bra av. Högt arbete = hög temperatur och högt arbete = full fart på turbon som ger bra genomblåsning på partikelfilter/egr ventil.

Även om temp mätaren står stabilt och bra så ändras temperaturen på motorn och dagens dieslar är så effektiva så det blir inte så mycket överskotts värme från förbränningen så motorn kan ligga stadigt på 80-90 grader utan oftast så ligger en diesel och arbetar runt 70-80 grader, mer på sommaren och mindre på vintern såklart.

detta kan man märka av tydligare på vintern då man kör med hög fläkt på under uppvärmningsfasen av motorn. Även fast man åkt så långt att man tycker det borde komma värme då så är det för att motorn har gått för lugnt och lätt och inte kunnat bli tillräckligt varm samtidigt som kupefläkten har kylt ner den lilla värmen som motorn har lyckats producera. Tar du då istället och trycker rejält på gasen och låter motorn arbeta kraftigare så kommer du känna hur värmen ökar.

Jag åker diesel själv så jag vet :)
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11