Annons

91
ClasseClas skrev:
brodeur skrev: Vad jag pratar om är Hyundais marknadspositionering. Där sätter man in Tucson i samma storlekssegment som Santan och positionerar Nya Santa Fe mot större bilar. Båda bilarna ligger i det så kallade värdesegmentet och skall alltså inte konkurrerar mot BMW X3 eller Volvo XC90 som vissa pantade journalister tror.
Förklara för mig som inte hänger med på segmenteringen. Vilka SUVmärken i Sverige tillhör värdesegmentet och vilka tillhör premiumsegmentet (om det så det heter)? Finns det ngt basicsegment också? Vilka ingår där?
Du kan se det bakvägen via prislappen. Rena premium märken är till ex BMW, Mercedes, Volvo, Lexus och Jeep.

I värde segmentet hitar du till ex Suzuki, Hyundai, Kia.

Märken som Nissan och Toyota har modeller i båda segmenten. Rav4 är en värde bil medan Land cruiser är en premium bil.

På icke marknadsföringsspråk brukar man tala om ”lyx bil”

Vad det gäller rena marknadssegment så gör man alla möjliga demografisk och livsstilsindelningar.
Annons

92
Jo, Kotler är ju bekant om vi säger så men jag var inte på det klara med indelningen av SUVsegmenten.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

93
ClasseClas skrev:Jo, Kotler är ju bekant om vi säger så men jag var inte på det klara med indelningen av SUVsegmenten.
Hade du säkert kommit på om du tänkt till lite. :wink:

Det mest komiska segment är SAABs , SAAB 95 och Volvo V70 vänder sig inte alls till samma segment.

Som en kompis till mig sade, SAABS segment existerar inte.



:lol: