Angående sämre värme i dieselbilar?
En av anledningarna till att många dieseldrivna bilar har något sämre värme är att de förbrukar mindre bränsle och därför har sämre värmeutveckling. Många tillverkare har därför idag fabriksmonterade värmare av Webasto-typ som dels fungerar som parkeringsvärmare, men även som "hjälpvärmare" vid kallt väder. Vid kallt väder så går dieselvärmaren igång automatiskt "vid behov", utan denna funktion så tar det ganska så lång tid för motorn att komma upp i arbetstemperatur. I min förra bil så fanns fabriksmonterad värmare, om man inte hade startat parkeringsvärmaren på tiduret så startade den automatiskt efter ca en minut efter att bilen startas för att snabbare få upp motortemperaturen.
Dock så verkar det som att inga (eller få) asiatiska bilar har fabriksmonterade dieselvärmare, iaf inte Hyundai. Dessutom så saknar en eftermonterad värmare den automatiska funktionen som hjälpvärmare, och är också ganska dyr att eftermontera ca 20-25 000 kr komplett med värmare och tidur/fjärrkontroll. Personligen så har jag efter många år med webastovärmare svårt att klara mig utan den bekvämligheten att sätta sig i en uppvärmd bil (utan tillgång till el), så det var bara att betala....

.