Annons

Remskiva vevaxel 2,7 -05

1
Hej på er.

Vill börja med att säga hur imponerad jag är över kunskapen som dessa forum besitter. Ni är fantastiska, hoppas jag kan bidra med något i framtiden.

Nu till mina funderingar.
Remskivan på vevaxeln på fruns Tucson 2,7 -05 håller på att ge upp.
För ca en vecka sedan när jag precis startat och skulle köra iväg låg en vattenpöl på uppfarten och såg otroligt inbjudande ut. Sagt och gjort tar vattenpölen med höger framhjul med ett leende på läpparna men dessvärre uppskattar tydligen inte remskivan mitt sätt att ha roligt. Batteri och bromslampan tändes och servon försvann. Felet varade i ett par sekunder för att sen återgå till det normala. Tänkte inte så mycket mer på det just då, har jag dåligt morgonhumör så kan väl bilen oxå ha det...
Men någonstans i bakhuvudet har det gnagt lite, tog fruns bil till jobbet idag för att byta multi- remen, tänkte att den kanske var dålig och att det var orsaken till vårat gnabb en vecka tidigare. Har en bekant som jobbar på en BDS firma med liten verkstad så de skulle kika på det. De konstaterade att remskivan var på väg att kasta in handduken. Ok tänkte jag, beställ hem en ny då var mitt svar men se så enkelt var det inte. Trots sitt stora antal leverantörer kunde de inte skaka fram en ny remskiva. (till 2 litersmaskin och dieseln finns det hos flertalet aktörer) Ringde till den lokala märkesverkstaden och de skulle ha blygsamma 2236:- för denna undermåliga remskiva.. De hade tydligen bytt en hel del skivor enl han jag pratade med...
Så här i juletider då plånboken är som fetast kändes det lite i överkant så jag kastar mig ut på detta eminenta forum för att se om fler har råkat ut för detta och har tips på var man kan inskaffa en eftermarknadsskiva. Men jag gick bet på det. Hittade bara lite trådar om bla det "upp och ned vända nyckelhålet" i höger hjulhus. Ett tips som man kanske skulle följa, täcka för hålet... Så ut på Ebay, hittar i USA!!?? för en tredjedel av priset inkl frakt och tull. Straxt under 800:- totalt. Någon som har erfarenhet av dessa?? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och lunka iväg till märkesverkstaden å leta pantburkar på vägen?
Har inte behövt meka så mycket med fruns bil så är det något speciellt att tänka på innan bytet av remskiva, är utbildad bilmek för 20 år sedan men har inte jobbat aktivt som det. Så jag har mest bytt bromsar och dämpare och liknande slitdelar på vår vagnspark under åren.
Hittade en video på youtube som visade hur man bytte remskiva. Han hade demonterat kamrem och hela baletten för att byta. Såg lite overkill ut i mina ögon...? Man kommer ju åt bra genom hjulhuset.. Eller?

Bilen kommer att användas ytterst sparsamt tills detta är åtgärdat...

Hm blev visst en halv uppsats av detta. :-)

Tacksam för svar.

God jul på er

Mvh
Robban
Annons

Re: Remskiva vevaxel 2,7 -05

3
Jag tror inte att vattenpölskörningen är anledningen till att remskivan håller på att ge sig. Fenomenet du beskriver med slirande rem, tappat servo mm är "normalt" om vatten kommer in och smörjer remmen. Som du beskriver så återgår funktionen rätt omgående.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Remskiva vevaxel 2,7 -05

4
Hej ClasseClas

Tack för ditt svar och din länk...
Den tråden hade jag missat totalt.
Har nästan uteslutande snurrat omkring inne på Tucson sidan.

Och nej inte heller jag tror att vattenpölsåkande är orsaken till haveriet, men det gjorde mig uppmärksam på problemet.
Ny remskiva är beställd så den stundande ledigheten är är räddad...

Ha det gött
Robban