Annons

Åtgärd: bensinförbrukning!!! Än finns det hopp!

1
Va inne hos åf idag för att beställa mattor- passade på och fråga hur det går med lösningen på den felaktiga bensinförbrukningen. Fick då snacka med verkstadschefen som utan att blinka boka in en tid- det som kommer att bytas ut är slutväxeln, givaren till tripmätaren, givaren i tanken samt uppdatering och eventuellt byte av databoxen.

Det stämde mycket väl som nån skrev här tidigare att man har tagit fram en ombyggnadskit för att få bukt med förbrukningen. Min är den första Tucsonen som görs i Malmö-därför få bilen vara "borta" i uppemot 4dagar!
Återkommer med besked om resultat så fort bilen är tillbaka och har hunnit köras in!

mvh
Miki
Annons

3
V6- det stämmer! Däremot tror jag att det finns för 2,0a också för han frågade vilken motor det rörde sig om. Kan ifs kolla om det gäller 2,0a när jag lämnar in bilen

Re: Åtgärd: bensinförbrukning!!! Än finns det hopp!

4
bakmiki skrev:Va inne hos åf idag för att beställa mattor- passade på och fråga hur det går med lösningen på den felaktiga bensinförbrukningen. Fick då snacka med verkstadschefen som utan att blinka boka in en tid- det som kommer att bytas ut är slutväxeln, givaren till tripmätaren, givaren i tanken samt uppdatering och eventuellt byte av databoxen.

Det stämde mycket väl som nån skrev här tidigare att man har tagit fram en ombyggnadskit för att få bukt med förbrukningen. Min är den första Tucsonen som görs i Malmö-därför få bilen vara "borta" i uppemot 4dagar!
Återkommer med besked om resultat så fort bilen är tillbaka och har hunnit köras in!

mvh
Miki
Jeezuz, det var inte dåligt med åtgärder... bra att de (Hyundai) tar seriöst på problemet. :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
bakmiki skrev:V6- det stämmer! Däremot tror jag att det finns för 2,0a också för han frågade vilken motor det rörde sig om. Kan ifs kolla om det gäller 2,0a när jag lämnar in bilen
Skulle va underbart ifall det kommit ett kitt nu... Jättebra ifall du kunde kolla det

6
Byte av slutväxel? Jisses! Vi snackar stora pengar!

Undrar om det ens går att byta slutväxel med mindre än att lyfta ur hela motor/växellådspaketet...?

Hey - "Bakmiki"; inte sugen på att campa utanför verkstaden i 4 dagar och hålla koll på vad dom gör...?


Skall vi gissa på att det hela handlar om en materialkostnad på så där 7,500,- och arbetskostnad på minst det samma - även efter det att Hyundai centralt har hyvlat av det mesta av verkstadens normala timdebitering...?

Kostnad cirkus 15,000,- - per bil!
Allt för kunden, så att säga... :shock:

Annan slutväxel lär betyda högre utväxling - håll gärna koll på varbtalet vid givna (gps-verifierade) hastigheter före och efter ombyggnad så vi kan får detta verifierat så snart som möjligt, please!




Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

7
Campa utanför verkstaden tänker jag inte göra, även om det va bra förslag. Däremot har jag gjort klart för dem att det inte är brådis då det är deras första Tucson som "fixas till" och därför vill jag inte ha en massa strul efter bytet. Kommer självklart att hålla koll på förbrukningen för att se om det har hjälpt.

Vad gäller 2,0a skall jag in på måndag för att hämta bilmattor och då passa på och fråga- återkommer med svar!

En sak som är jävlig rolig är att jag får en lånebil under tiden, en liten fin Getz utan stereo (tror jag)- kul va :lol:

9
bakmiki skrev:Campa utanför verkstaden tänker jag inte göra, även om det va bra förslag. Däremot har jag gjort klart för dem att det inte är brådis då det är deras första Tucson som "fixas till" och därför vill jag inte ha en massa strul efter bytet. Kommer självklart att hålla koll på förbrukningen för att se om det har hjälpt.

Vad gäller 2,0a skall jag in på måndag för att hämta bilmattor och då passa på och fråga- återkommer med svar!

En sak som är jävlig rolig är att jag får en lånebil under tiden, en liten fin Getz utan stereo (tror jag)- kul va :lol:
Bätte med en bil än ingen alls, glöm inte att återkomma om 2,0:an

Skulle personligen bli förvånad om det finns ett motsvarande kit för den då den inte avviker anmärkningsvärt från spec.


:wink:

10
Jag har inte glömt bort forumet. Bilen skulle in den 10 februari men pga leveransproblem från generalagenten har man bokat om min tid till den 3mars. Jag återkommer ang resultat och svar på om det finns ett kit till 2,0an.

12
Har idag fått tillbaks min bil. Ganska skönt måste jag säga för nu har jag i en veckas tid haft en Getz med 1,1l motor- dock är jag grymt imponerad av Getzens förbrukning- kommer hur långt som helst på en tank.

Följande gjordes på Tucsonen:
*Byte av slutväxel och mod. av växellådan
* Ny hastighetsgivare i växellådan
* Ny intrumentbräda!!! (tydligen var de givare som finns i färddatorn inte up to date)
* Uppdatering av databoxen


Har nu kört med en förbrukning på 1,38 i stadskörning enligt datorn! vilket är kanonbra. Har tankat fullt så jag återkommer med resultat. Stämmer dessutom av med GPSen (visserligen PDA men ändock)



Vad gäller "ombyggnadskit" till 2,0an finns den TYVÄRR inte än, men tydligen har man kännedom om ett antal fall där förbrukningen är alltför hög!

mvh

Miki

13
bakmiki skrev:Har idag fått tillbaks min bil. Ganska skönt måste jag säga för nu har jag i en veckas tid haft en Getz med 1,1l motor- dock är jag grymt imponerad av Getzens förbrukning- kommer hur långt som helst på en tank.

Följande gjordes på Tucsonen:
*Byte av slutväxel och mod. av växellådan
* Ny hastighetsgivare i växellådan
* Ny intrumentbräda!!! (tydligen var de givare som finns i färddatorn inte up to date)
* Uppdatering av databoxen


Har nu kört med en förbrukning på 1,38 i stadskörning enligt datorn! vilket är kanonbra. Har tankat fullt så jag återkommer med resultat. Stämmer dessutom av med GPSen (visserligen PDA men ändock)



Vad gäller "ombyggnadskit" till 2,0an finns den TYVÄRR inte än, men tydligen har man kännedom om ett antal fall där förbrukningen är alltför hög!

mvh

Miki
Låter kul, har själv en 2,0 bensin och har lite svårt att se att det skulle komma något paket då den inte drar anmärkningsvärt mer än spec.

Kul för V6:an som har surplat löjligt mycket i vissa fall.

:wink:

Törstig 2,0

14
Hej. Vi har en av de första 2,0 som levererats till Östersund. Redan från början har vi klagat på hög bränsleförbrukning. Från början låg den på 1.1 (mest landsväg i 80km/h). Efter servicen drog den mer. Snittet låg på mellan 1.2 och 1.3 (mest landsväg). Nu har bilen gått 2100mil och just varit inne på omprogramering. Mjukvaran nu ska vara samma som på -06:an. Ingen hårdvara är bytt. Nu drar bilen 1.14 på 90% landsväg med mycket försiktig körning. Färddatorn hängde inte med i omprogrameringen och stämmer inte längre. Den visar på 1 dl mindre i förbrukning. Eftersom vi bor på landet så vet vi inte vad den drar i stadstrafik. I helgen ska vi gps-köra bilen för att se om vägmätaren/trippen stämmer, så att vi kan få en förbrukning att lita på. Men ner till de utlovade värdena torde vi inte komma.

Re: Törstig 2,0

15
jovix skrev:Hej. Vi har en av de första 2,0 som levererats till Östersund. Redan från början har vi klagat på hög bränsleförbrukning. Från början låg den på 1.1 (mest landsväg i 80km/h). Efter servicen drog den mer. Snittet låg på mellan 1.2 och 1.3 (mest landsväg). Nu har bilen gått 2100mil och just varit inne på omprogramering. Mjukvaran nu ska vara samma som på -06:an. Ingen hårdvara är bytt. Nu drar bilen 1.14 på 90% landsväg med mycket försiktig körning. Färddatorn hängde inte med i omprogrameringen och stämmer inte längre. Den visar på 1 dl mindre i förbrukning. Eftersom vi bor på landet så vet vi inte vad den drar i stadstrafik. I helgen ska vi gps-köra bilen för att se om vägmätaren/trippen stämmer, så att vi kan få en förbrukning att lita på. Men ner till de utlovade värdena torde vi inte komma.
Låter väldigt mycket, i 80 så drar min inte mer än 0,8 om ens det. :?