Annons
Annons

2
Gör den så snabbt du kan! När det gäller Ditec så säger de - har jag för mig - att du ska vänta 3 månader så lacken får härda/stelna. Slår vad om din lack har hunnit bli 3 månader gammal.

Någonstans på bilen går det väl att se vilken datum den producerades?

Men, innan lackbehandling, gör en rostskyddsbehandling! Mkt kulor blir det på en gång... :cry: :cry:

3
Instämmer med ClasseClas. Lackskyd (Ditec) på en ny bil är ett måste. Du undrade hur fjällvärlden kunde spegla sig i bilsidan, här har du svaret
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

4
ClasseClas skrev: Någonstans på bilen går det väl att se vilken datum den producerades?
I vår bil låg det banne mig en check-lapp som sade 18 Mars - bilen landade slutet av Maj och Motortransport i samarbete med Skandiahamnen behövde 2 veckor för att transportera den de 7 milen till återförsäljaren - trots att jag ringde alla telefonnummer jag kunde få tag i både morgon och kväll för att speeda upp processen (eller kanske just därför...)

Den aktuella lappen är förmodligen inte avsedd för köparens ögon, men eftersom jag råkade vara på plats (för att skälla på handlaren) när biltransporten rullade in (han fick skäll också) så gjorde jag det mesta av leverans-PDIn själv; Det är en helsickes massa plast-ark att skala av runt omkring i inredningen...

Att räkna med 3 månaders elaps mellan produktion och normal handlarleverans i Sverige måste vara lugnt!
ClasseClas skrev: Men, innan lackbehandling, gör en rostskyddsbehandling! Mkt kulor blir det på en gång... :cry: :cry:
Inbillar mig att det optimala vore att göra både och på samma företag?
Paketpris och bara en att gnälla på när det är den ena eller andra preparatet på fel ställe - jag gillar att skälla, men skäller hellre rejält på ett ställe, än smågnäller på två!


Swedefe

6
Swedefe skrev:
Inbillar mig att det optimala vore att göra både och på samma företag?
Paketpris och bara en att gnälla på när det är den ena eller andra preparatet på fel ställe - jag gillar att skälla, men skäller hellre rejält på ett ställe, än smågnäller på två!
Håller med, tanken är god, men finns det verkligen firmor som både gör lackskydd- o rostskyddsbehandlingar? Tvivlar på det.

7
ClasseClas skrev:
Håller med, tanken är god, men finns det verkligen firmor som både gör lackskydd- o rostskyddsbehandlingar? Tvivlar på det.

Hemska tanke, tänk om de blandar ihop någon sörja och kletar över hela bilen.....hur som helst blir det nog bara lackbehandling i detta skede..
snålheten bedrar visheten, eller visheten bedrar plånboken, eller plånboken bedrar snålheten.. :shock:

Stahl

8
Det är nog ett klokt val. Du blir inte besviken om du väljer Ditec. Har själv kostat på 2 behandlingar. När det gäller underredsbehandlingen är det en fördel om du kör några hundra mil först så att plåtskarvar etc. får möjlighet att finna sitt rätta läge. Du får då en effektivare täckning. 8) 8)
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

11
En Ditec-behandling kostar ca 4000 kr första gången och ca 2000 kr var 18:e månad (om du inte kan förhandla dig fram till ett bättre pris).
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

En alternativ till lackbehandling?

12
Häromdagen besökte jag båtmässan i Älvsjö. Hos en av de större utställarna, ett båttillbehörsföretag i stockholmsområdet, hittade jag ett medel som enligt tillverkarens påstående skall vara svårslagbart för ytbehandling av både plastbåtar och bilar.
"Slipar, polerar och förseglar i upp till 18 månader. --- 100% UV-resistent. --- Lackförsegling = kemiskt glas. --- Förblir opåverkat av de flesta lösningsmedel och maskintvättar. --- ...en sensationell polish för bilar, båtar... --- ...skapar en glashård sköld... --- Härdar till full styrka på 24 timmar. --- Flera skikt = djupare glans."
Vad medlet egentligen innehåller framgår inte med ett ord av förpackningen.
UltraGlozz Superpolish är namnet på produkten. Tillverkaren finns i Danmark och hemsidan på www.ultraglozz.com (har inte ännu kollat vad som sägs där).

Någon som vet något om detta undermedel? Själv tänker jag pröva på båten i första hand men lär nog vänta ett tag innan jag tar risken att lägga ett lager på min silversköna Fé. :roll:

/BengtB

13
BengtB, det fungerar säkert bra på bilar, huvudsaken är att det inte innehåller silikon.

Jag skulle ändå leja bort jobbet till Ditec (3 bilar behandlade hittills) därför att jag vet vad det går för + bilen blir inte flammig etc etc som skulle kunna hända om jag gjorde jobbet själv.

Ditec-behandlingen har ett anständigt pris i Sthlm; skicka ett "pm" till mig så kan jag ge dig mer info.

15
När jag tittar ut genom fönstret och ser min likaledes silverfärgade pärla inser jag att Ditec har mycket att ge (se Fjällrävens bild). Min obehandlade Santa tycks som en kameleont ha bytt färg - gråbrun verkar numera passa bättre som beskrivning.
Nästa vecka kommer våren sägs det, och är det dags att kolla vad som gömmer sig under dagens trista och obeskrivliga yta. :lol:

/BengtB