Annons

Diesel, startar inte med startmotorn endast bogsering

1
Jag har en Santa Fe Diesel-04, GLX EX 2,0 125 Hk
Bilen har gått 18000 mil, kamremsbyte vid ca 12300, olja o filter 17200 mil. En läckande anslutning till dieselfiltret byttes för 3 månader sedan av Speedy. Bilen har därefter gått bra.. för en vecka sedan så kunde jag inte starta bilen trots fullt batteri och full snurr på startmotorn efter ett kort besök i en affär. Batteriet drog ur efter upprepade startförsök. Bilen startade sedan direkt i samband med bogsering. Detta har sedan upprepat sig minst tre gånger.
Felkoder avlästa av Bilia i Nacka visade på lågt tryck i bränslesystemet och någonting med ”sensorn i grenröret”, koderna släcktes. Mekanikern trodde på ett ”glapp” eller felmonterad filteranslutning och rekommenderade återbesök hos Speedy eftersom felsökning skulle bli dyrbar. Speedy tror precis som jag att det inte är något glapp och rekommenderade ett annat proffs i Nacka för genomgång och där har jag fått tid 2 oktober.
Bilen togs ut 23/11-04 varför jag har lite elektronikgaranti kvar. Är det här ett garantifel eller handlar det om dom ”mikroskopiska” matallspånen i spridarna som beskrivit i forumet tidigare. Trist med en bra bil som nu endast startar i nedförsbacke.
Nån som kan ge råd?
Annons

Re: Diesel, startar inte med startmotorn endast bogsering

2
Ta med en burk startgas, startar den med det så har du garanterat en felande spridare som läker tillbaka för mycke diesel i returen så den inte får upp rätt system tryck vid start.

Med startgas så startar ju bilen till och då snurrar ju motorn snabbare och då bygger den upp tillräckligt med tryck men när du använder bara startmotorn så räcker det inte till.

OM den startar med startgas och inte utan så åk till en verkstad med utrustning för att göra ett back leak test på spridarna så ska du nog se att du har en felande länk där.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Diesel, startar inte med startmotorn endast bogsering

3
Tack för ditt råd "Indalsman". Jag letade lite efter något enkelt ställe att applicera gasen utan att lyckas. Det mesta är ju hermetiskt tillslutet. Jag ska skaffa mer startgas och göra ett försök att hitta nåt lämpligt injectionsställe. Ett nytt tips är naturligtvis välkommet.
Märkligt nog så startade motorn direkt på bara startmotorn innan mitt försök med startgas. Kan det här med backleak uppträda som en "glappkontakt"? Det vore ju inte bra för då hittar man väl inget när bilen äker in på test.

Re: Diesel, startar inte med startmotorn endast bogsering

4
Är det första gången på länge nu som den startade med bara batteriet till hjälp?

kan vara en vevaxelgivare som precis börjat krångla och är på väg att gå sönder också men säkrast att göra ett backleak test först.

Startgasen brukar räcka med att lossa övre delen av luftfilter huset och ta bort luftfiltret så du kan ha burken ståendes där inne, sen sprayar du mot luftintaget/luftmassemätaren (ingen fara för mätaren då gasen dunstar bort)
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11