Annons

Funderingar kring ett begagnatköp

1
Hej!

Är lite sugen på att köpa en begagnad i30 kombi 2009 och har hittat ett intressant objekt av en privat säljare. Dock har bilen några problem som jag undrar lite över:

* AC'n fungerar ej. Vad jag förstått är detta ett relativt vanligt fel på en i30, och borde omfattas av den nioåriga kvalitetsgarantin (bilen köptes 2008). Säljaren hävdar att han inte vet vad det kan vara för fel och har inte kollat upp det. Vad kan det vara för fel och kan det bli en dyr historia att åtgärda ifall det inte är ett "fabriksfel"?

* Radion fungerar endast ibland. Säljaren hade lämnat in bilen för detta, men inget fel hittades. Vad kan detta vara för problem?

Som ni förstår har jag ju lite prutmån pga dessa problem, men det är lite svårt att uppskatta hur kostsamma dessa problem kan bli. Hoppas någon kan upplysa mig om detta. Tack på förhand!
Annons

Re: Funderingar kring ett begagnatköp

2
Angående AC så prova med en mejsel och tryck i ventilerna på ac rören, där ska vara bra med tryck och pysa ordentligt. prova några gånger för är systemet tomt så brukar det ändå pysa till om man trycker bara en gång. Är systemet tomt så är det till 90% säkert att det är kondensorn som är trasig.

Om du har tryck i systemet så starta bilen och slå på ac och kolla i motor utrymmet på ac pumpen om den slår till och drar(snurrar med)

Om allt det är riktigt så har du nog problem med en ställmotor inne i bilen som styr temperaturen. Den sitter på höger sida av värmepaketet och du måste ta bort handskfacket för att byta den.
Är det ställmotorn brukar en hyundai verkstad kunna koppla in sig med datorn och läsa av felkoder på acn för den där ställmotorn ger en felkod om den är trasig.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11