Postat: 13 apr 2009, 19:13
Kul klipp, Opticrob!
Inofficiellt forum för Hyundai i Sverige - Diskutera om din Santa Fe, Tucson, i40 m.m.
https://www.hyundaiforum.se/
Hur jädra bra det funkar!opticrob skrev:Och här ser vi hur det fungerar...
På SM fantes det som sagt to systemer for 4x4, og det systemet med knapp, kom vel i 04. dette systemet kaltes TOD, og fantes på Diesel, altså den som heter CRDI VGT. de som heter bare CRDI har ikke TOD, men et viscose-system.jimmanen skrev:Hej.
Bra forum med mycket info. Men för mig som aldrig tidigare har haft en Santa fe innan finns det någon knapp som man kan trycka in för att låsa drivningen till 4WD?
Jag har nyss införskaffat mig en Santa Fe V6 från 2003 och jag har inte lyckats finna ut vilket.
Den stora bensinaren var faktiskt en 3.5 liters V6 och jag tror den såldes enbart på USA-marknaden. Undrar om det inte det var samma bensinare som levererades till Kia Sorento 3.5 V6.vegard skrev:På SM fantes det som sagt to systemer for 4x4, og det systemet med knapp, kom vel i 04. dette systemet kaltes TOD, og fantes på Diesel, altså den som heter CRDI VGT. de som heter bare CRDI har ikke TOD, men et viscose-system.jimmanen skrev:Hej.
Bra forum med mycket info. Men för mig som aldrig tidigare har haft en Santa fe innan finns det någon knapp som man kan trycka in för att låsa drivningen till 4WD?
Jag har nyss införskaffat mig en Santa Fe V6 från 2003 och jag har inte lyckats finna ut vilket.
TOD ble levert på to motorer, det var altså den VGT-dieselen, samt på en 3,3 l bensin. denne bensineren, ble vel ikke levert i norden....
Satt og lurte på om den var 3,6 eller 3,3 jeg, men det er mer enn godt mulig du har rett ja..... Jeg ville bare ikke overdrive....ClasseClas skrev:Den stora bensinaren var faktiskt en 3.5 liters V6 och jag tror den såldes enbart på USA-marknaden. Undrar om det inte det var samma bensinare som levererades till Kia Sorento 3.5 V6.vegard skrev:På SM fantes det som sagt to systemer for 4x4, og det systemet med knapp, kom vel i 04. dette systemet kaltes TOD, og fantes på Diesel, altså den som heter CRDI VGT. de som heter bare CRDI har ikke TOD, men et viscose-system.jimmanen skrev:Hej.
Bra forum med mycket info. Men för mig som aldrig tidigare har haft en Santa fe innan finns det någon knapp som man kan trycka in för att låsa drivningen till 4WD?
Jag har nyss införskaffat mig en Santa Fe V6 från 2003 och jag har inte lyckats finna ut vilket.
TOD ble levert på to motorer, det var altså den VGT-dieselen, samt på en 3,3 l bensin. denne bensineren, ble vel ikke levert i norden....
Jag tror att det är den som sitter i grannens Grandeur; Han har c:a 240 hästar i den också, så det verkar ju stämma med den som finns i Santan over there...! 8)ClasseClas skrev:Den stora bensinaren var faktiskt en 3.5 liters V6 och jag tror den såldes enbart på USA-marknaden. Undrar om det inte det var samma bensinare som levererades till Kia Sorento 3.5 V6.
Ja ungefär! Starta gärna på tvåans växel i såna lägen. Sen skadar det inte att byta ut dansskorna till riktiga vinterdäck med bra dubbar!2l8 skrev:Alltså ska jag köra med ett rått ägg mellan gaspedalen och foten!?
Lite trist att det ska läcka ut kraft när det är vid start i korsningar man har stor nytta av 4wd! Jag trodde att ett spinnande framhjul skulle skicka kraften till dom bakre vid ett sådant tillfälle!