Sida 3 av 4

Postat: 13 apr 2009, 19:13
av Skäreläjan
:D :D
Kul klipp, Opticrob!

Postat: 04 maj 2009, 20:35
av Swedefe
opticrob skrev:Och här ser vi hur det fungerar...
Hur jädra bra det funkar!
Han kom loss - efter att stått stilla och låtit bilen gotta ner sig lite granna!

Kolla noga och se hur mycket bakhjulen faktiskt är med i matchen - och tänk på att detta är en CRDI med den så nedsablade viskokopplingen.

Jag är impad, även om Club Hyundai Sweden sjääälvklart gjort mycket värre resor än så här... 8)



Swedefe

Ny med Santa fe

Postat: 28 okt 2009, 13:39
av jimmanen
Hej.
Bra forum med mycket info. Men för mig som aldrig tidigare har haft en Santa fe innan finns det någon knapp som man kan trycka in för att låsa drivningen till 4WD?
Jag har nyss införskaffat mig en Santa Fe V6 från 2003 och jag har inte lyckats finna ut vilket.
:?

Postat: 28 okt 2009, 17:31
av 2l8
Det är konstant fyrhjulsdrift och det finns ingen knapp att trycka in!
Sök på fyrhjulsdrift här i forumet!

/mvh
Magnus

Postat: 28 okt 2009, 17:43
av jimmanen
ok tack för det snabba svaret.

Re: Ny med Santa fe

Postat: 28 okt 2009, 21:42
av vegard
jimmanen skrev:Hej.
Bra forum med mycket info. Men för mig som aldrig tidigare har haft en Santa fe innan finns det någon knapp som man kan trycka in för att låsa drivningen till 4WD?
Jag har nyss införskaffat mig en Santa Fe V6 från 2003 och jag har inte lyckats finna ut vilket.
:?
På SM fantes det som sagt to systemer for 4x4, og det systemet med knapp, kom vel i 04. dette systemet kaltes TOD, og fantes på Diesel, altså den som heter CRDI VGT. de som heter bare CRDI har ikke TOD, men et viscose-system.

TOD ble levert på to motorer, det var altså den VGT-dieselen, samt på en 3,3 l bensin. denne bensineren, ble vel ikke levert i norden....

Re: Ny med Santa fe

Postat: 28 okt 2009, 21:47
av ClasseClas
vegard skrev:
jimmanen skrev:Hej.
Bra forum med mycket info. Men för mig som aldrig tidigare har haft en Santa fe innan finns det någon knapp som man kan trycka in för att låsa drivningen till 4WD?
Jag har nyss införskaffat mig en Santa Fe V6 från 2003 och jag har inte lyckats finna ut vilket.
:?
På SM fantes det som sagt to systemer for 4x4, og det systemet med knapp, kom vel i 04. dette systemet kaltes TOD, og fantes på Diesel, altså den som heter CRDI VGT. de som heter bare CRDI har ikke TOD, men et viscose-system.

TOD ble levert på to motorer, det var altså den VGT-dieselen, samt på en 3,3 l bensin. denne bensineren, ble vel ikke levert i norden....
Den stora bensinaren var faktiskt en 3.5 liters V6 och jag tror den såldes enbart på USA-marknaden. Undrar om det inte det var samma bensinare som levererades till Kia Sorento 3.5 V6.

Re: Ny med Santa fe

Postat: 28 okt 2009, 21:59
av vegard
ClasseClas skrev:
vegard skrev:
jimmanen skrev:Hej.
Bra forum med mycket info. Men för mig som aldrig tidigare har haft en Santa fe innan finns det någon knapp som man kan trycka in för att låsa drivningen till 4WD?
Jag har nyss införskaffat mig en Santa Fe V6 från 2003 och jag har inte lyckats finna ut vilket.
:?
På SM fantes det som sagt to systemer for 4x4, og det systemet med knapp, kom vel i 04. dette systemet kaltes TOD, og fantes på Diesel, altså den som heter CRDI VGT. de som heter bare CRDI har ikke TOD, men et viscose-system.

TOD ble levert på to motorer, det var altså den VGT-dieselen, samt på en 3,3 l bensin. denne bensineren, ble vel ikke levert i norden....
Den stora bensinaren var faktiskt en 3.5 liters V6 och jag tror den såldes enbart på USA-marknaden. Undrar om det inte det var samma bensinare som levererades till Kia Sorento 3.5 V6.
Satt og lurte på om den var 3,6 eller 3,3 jeg, men det er mer enn godt mulig du har rett ja..... Jeg ville bare ikke overdrive....

Re: Ny med Santa fe

Postat: 28 okt 2009, 22:15
av Skäreläjan
ClasseClas skrev:Den stora bensinaren var faktiskt en 3.5 liters V6 och jag tror den såldes enbart på USA-marknaden. Undrar om det inte det var samma bensinare som levererades till Kia Sorento 3.5 V6.
Jag tror att det är den som sitter i grannens Grandeur; Han har c:a 240 hästar i den också, så det verkar ju stämma med den som finns i Santan over there...! 8)

Postat: 28 okt 2009, 22:23
av Skäreläjan

Postat: 28 okt 2009, 22:35
av vegard
der er det en 3,3 ser jeg, men fullt mulig det var en 3,5 i SM....

Lite fundersam över min 4wd

Postat: 26 jan 2010, 14:10
av 2l8
Hej!
Jag har en santa fe -04 GLS och denna vinter har det varit halt länge här i Falutrakten! Jag har kuhmo K11 eller vad dom heter! Salsagolvshala däcken:)
Det händer ganska ofta att ena framhjulet spinner som fan när jag ska iväg i korsningarna! fyrhjulsdriften vill inte riktigt koppla in sig känns det som! Är detta normalt eller är det nåt som börjar bli slitet? Det är dags för 9500mils servicen snart! Byter man viscooljan då eller hur gör dom?

När jag kör i djupsnö är det sällan problem utan det uppstår vid korsningar när jag ska gasa iväg! Eller är det jag som har blyfot helt enkelt? Jag kanske måste smyga iväg med lite gaspådrag:)

I hala kurvor räcker det att gasa lite extra på 2:an och bakändan kommer som skjuten ur en kanon!

/Mvh
Magnus

Postat: 26 jan 2010, 14:29
av opticrob
Jag har samma erfarenhet som du. Vi har en korsning som ligger i en uppförsbacke och försöker jag komma fortöver så spinner det. Swedefe har ju pedagogiskt förklarat det tidigare hur kraften kan läcka ut ffa på vänster sida. När det är ishalka så har jag funderat ibland om jag kört som om jag haft 4wd men inte haft det.. Men häromdagen åkte jag på glashal skogsväg och kom i en kurva där jag lyckades bemästra instinkten att lätta på gasen. Jag tänkte det blir ett snyggt kort på forumet, men det gick vägen. Men snabba starter går inte för mig.

Postat: 26 jan 2010, 14:50
av 2l8
Alltså ska jag köra med ett rått ägg mellan gaspedalen och foten!? :)
Lite trist att det ska läcka ut kraft när det är vid start i korsningar man har stor nytta av 4wd! Jag trodde att ett spinnande framhjul skulle skicka kraften till dom bakre vid ett sådant tillfälle!

Postat: 26 jan 2010, 21:22
av ClasseClas
2l8 skrev:Alltså ska jag köra med ett rått ägg mellan gaspedalen och foten!? :)
Lite trist att det ska läcka ut kraft när det är vid start i korsningar man har stor nytta av 4wd! Jag trodde att ett spinnande framhjul skulle skicka kraften till dom bakre vid ett sådant tillfälle!
Ja ungefär! Starta gärna på tvåans växel i såna lägen. Sen skadar det inte att byta ut dansskorna till riktiga vinterdäck med bra dubbar! :mrgreen: